Zonder verbinding stort de boel in elkaar

“Zonder verbinding stort de boel in elkaar”. Die oneliner schotelde Maxime Verhagen me voor toen ik hem interviewde over ‘verbinden in de bouw’, tijdens het Duurzame Bouwvrouw Award 2015 nominatie event van Dubotechniek Bedrijven in Zaltbommel.

Verbinding in de bouw

Verbinden in de bouw? Daarin kan volgens Maxime Verhagen – dit jaar juryvoorzitter van de Duurzame Bouwvrouw Award – nog een hele sprong gemaakt worden. Kijkend naar ketensamenwerking bijvoorbeeld, maar vooral ook: “Hoe ga je met klanten om?” Verbinding zoeken en vinden is daarbij van groot belang. Volgens hem kan de redenering van bouwers in Nederland eigenlijk beter precies andersom dan dat deze nu nog vaak is. “Je ziet nog vaak dat – zeker een traditionele bouwer – bedenkt wat de klant wil, terwijl hij juist zou moeten denken: “Hoe zorg ik dat de wens van de klant verbonden wordt met de mogelijkheden die ik zelf heb?”

Verbinden is volgens Maxime Verhagen het bij elkaar brengen van verschillende kwalificaties, de klant en de opdrachtnemer. Als dat goed lukt, wordt iedereen daar alleen maar beter van. Natuurlijk kijkt men sinds de bouwcrisis meer naar haar klant en zoekt men de samenwerking met ketenpartners om faalkosten te reduceren en efficiënter te werken. Dat gaat soms al behoorlijk ver ook.

Maxime Verhagen en Manon Veldkamp (2)Manon Veldkamp is organisator van de Duurzame Bouwvrouw Award en in hetzelfde interview vulde zij aan: “Bouwers verzinnen van alles vanuit hun passie voor techniek en het vak. Prachtige en goedbedoelde initiatieven op het gebied van duurzaam bouwen. Maar luisteren we eigenlijk wel goed naar de klant, wat wil onze klant eigenlijk? Zo krijgen bewoners vanuit bezuinigingsoogpunt een perfect geïsoleerd huis opgeleverd, maar is er daarbij wel voldoende nagedacht over de ventilatiemogelijkheden bijvoorbeeld? Is er gekeken naar de lange termijn en de consequenties voor het woongenot, of alleen naar het bereiken van die energiezuinige rekening?” Manon zou liever zien dat er veel meer naar de lange termijn wordt gekeken en daarop beter geanticipeerd wordt.

Bouwen een feestje?

Ik haal het voorbeeld erbij dat bij mij nog steeds verbazing wekt. Koop je een nieuwe auto, dan krijg je er een grote strik omheen, een flinke fles champagne en wensen ze je heel veel rijplezier. Doe je de grootste aankoop van je leven; een nieuwbouwwoning, dan ga je tijdens de sleuteloverdracht eerst samen nog een verplicht rondje opleverpunten doen.

Bij Bouwend Nederland vinden ze dan ook dat bouwen weer een feestje moet worden. Voor de klant, maar ook voor de bouwer. “Het interesseert die bewoner uiteindelijk niet ‘hoe’, maar veel meer ‘wat’ en ‘hoeveel’. Is mijn woning wel comfortabel, heb ik de meest zuinige energierekening? Het interesseert hem of haar niks hoe daar te komen. Als het uiteindelijk maar zo is!”

Manon Veldkamp haakt daar op in met een voorbeeld over sponsoring. Zij bouwen als initiatiefnemer mee aan het Leontienhuis. Sponsoring draait eigenlijk in z’n geheel om verbinden. Een bouwer confronteren met het initiatief en medewerking verlangen zonder dat er een duidelijke link is met zijn werkzaamheden, dat is onbegonnen werk. “Waarom zouden we dat doen? Wat heeft dat te maken met maatschappelijk verantwoord bouwen?” Pas als we ze meenemen in de achterliggende gedachte, namelijk een gezonde leefomgeving creëren voor meisjes met anorexia, zodat zij onder de optimale omstandigheden kunnen herstellen, dan hebben we ze wel mee. Dan krijgen we ook die hele keten veel beter mee. Het is dus een kwestie van begrip kweken. Alle technieken in zo’n woning zijn fantastisch, maar je ziet ze uiteindelijk niet. Het leeft niet. Als ze hun werk maar doen. En dat is volgens Manon de sleutel tot verbinding; communiceren over wat het uiteindelijk oplevert.

Wooncomfort moet merkbaar zijn, volgens Maxime Verhagen. “Als je een auto koopt, dan denk je na over de kleur, je hebt het er eens over met je buurman, maar diepgaand over de techniek praten doe je vaak niet. De helft van de installatie in een woning zie je niet, de hele isolatie is totaal niet in beeld. Maar je merkt het resultaat wel. Dat merkbare resultaat, daar draait het om voor de bewoner.”

Maxime Verhagen en Mascha van den Heuvel (2)Initiator van de Duurzame Bouwvrouw Award is Mascha van den Heuvel. Als jurylid haakte zij aan op mijn vraag of het dan eigenlijk toch weer neerkomt op vertrouwen. “Als bewoner vertrouw je volledig op je aannemer. Je gaat er vanuit dat het gewoon klopt. Als bewoner ben je vaak een volstrekte leek. Dus afhankelijk van wat je aannemer je voorschotelt. Dat haal je niet weg met technische verhalen en -oplossingen. Uitgangspunt moet zijn dat je de wens van de klant verbindt met de technische mogelijkheden die je kunt bieden. Op basis van de vraag van de klant biedt je de juiste oplossing en niet andersom.”

Vertrouwen is keihard nodig voor verbinding

Vertrouwen is nog altijd fragiel in bouw. Zowel tussen partijen onderling als van bewoner naar de aannemer. Bouwend Nederland geeft daarom energieprestatie-garanties af. Installateur, aannemer en bank werken samen, in feite als een one-stop-shop. Uitgangspunt is; “Wat is er in dit specifieke huis belangrijk? Wat is in dit geval de specifieke wens van de klant?”

Mascha van den Heuvel lichtte toe hoe Dubotechniek Bedrijven omgaat met vertrouwen. “Wij zijn bereid risicodragend te investeren in de projecten die wij leveren. Op die manier zijn we feitelijk 30 jaar mede-eigenaar van het project. Blijkt de energierekening te hoog? Gaat de warmtepomp kapot? Is de bron uitgeput? Dan kost het ons gewoon geld. Dus willen we ook zeker weten dat het goed is wat we doen. En dat is vooral prettig voor de klant. Daar waar anderen vaak maar 2 jaar garantie bieden, gaan wij dus voor de lange termijn. Samen voor de hoogst haalbare prestatie. En we merken het gelukkig dan ook keer op keer, dat is pas echt bouwen aan vertrouwen!”


Over de auteur: Marlene Dekkers

Marlene Dekkers helpt ondernemers en marketeers in de B2B (bouw, techniek en industrie) met het verleggen van het accent naar nieuwe marketing met haar bedrijf Marketing Accent. Door vanuit het DNA de passie van mensen en bedrijven voor het voetlicht te brengen, helpt zij hen met strategie en tactiek bij het bouwen aan hun online expertpositie en meer rendement. Ook helpt zij medewerkers online kennis te delen in de vorm van diverse workshops. Marlene is Registered Digital Marketeer en won de Award Digital Marketing Professional 2013 (publieksprijs). Daarnaast is zij spreker, trainer en docent. Je kunt haar vinden via www.marketingaccent.nl, volgen op @marketingaccent en mailen via marlene@marketingaccent.nl

3 reacties op “Zonder verbinding stort de boel in elkaar

  1. DuboTechniek DuboBedrijven ZaltBommel Gelderland Nederland | Blog; Zonder verbinding stort de boel in elkaar 08 juli 2015 om 13:27

    […] de gehele blog die op de website van bouwkennisblogs is geplaatst hier. Deze blog komt voort uit een interview tussen Maxime Verhagen, Mascha van den Heuvel ( directeur […]

  2. Blog; Zonder verbinding stort de boel in elkaar – Duurzame Bouwvrouw 08 juli 2015 om 15:09

    […] de gehele blog die op de website van bouwkennisblogs is geplaatst hier. Deze blog komt voort uit een interview tussen Maxime Verhagen, Mascha van den Heuvel ( directeur […]

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP