Column: Zoeken zonder handen

Het is al vaker gezegd, maar toch. Die glimmende zwarte smartphone heeft ons werkelijk veranderd in al ons doen en laten. We kunnen totaal onvoorbereid de deur uit stappen. De navigator vertelt ons de route. Alles wat je onderweg en op bestemming nodig hebt, vraag je ter plekke aan je smartphone. Ook bij een werkbezoek op locatie wijst de smartphone je het antwoord op technische vragen, informeert je over wie de toeleveranciers zijn geweest en de belangrijkste statistieken over klanten en doelgroepen. Alleen dat kleine schermpje met die minuscule toetsen, als daar nou eens iets aan gedaan kon worden?

Enter het spraakgestuurde zoeken. De eerste keer dat ik daarmee kennismaakte, een paar jaar geleden in de winter, was toen ik de weg zocht in een vreemde stad. Zonder mijn handschoenen uit te doen kon ik een moeilijke, lange straatnaam in een keer op mijn navigator tevoorschijn toveren. Veel sneller en een stuk minder omslachtig dat al dat getyp. Bovendien is het een stuk minder verstorend als je in gesprek bent om even wat aan je telefoon te vragen, dan op dat scherm bezig te zijn terwijl je gesprekspartners niet weten wat je aan het doen bent.

Sinds Apple in 2011 Siri introduceerde, zijn digitale assistenten steeds meer ingeburgerd geraakt. Google home en Amazon’s Alexa waren vorig jaar populaire kerstcadeautjes. Het zijn met name deze smart speakers die op dit moment de disruptie aanzwengelen. Het wordt steeds gewoner om deze speakers te vragen muziek op te zetten, het weerbericht op te lezen of eten te bestellen. We laten ze lijstjes maken. De digitale assistent is letterlijk ons externe geheugen. Andere functies die steeds gebruikelijker worden zijn je bankrekening checken of zelfs betalingen doen via spraak. Bij chatbots op websites moet je nu nog vaak je vraag intypen, maar ook dat wordt spraakgestuurd.

En wat blijkt: praten is niet hetzelfde als typen. Geheel niet verrassend, maar voor zoekmachines en voor websitebouwers en contentmanagers is dit verschil wezenlijk relevant. Pratend gebruiken we meer woorden dan wanneer we een vraag intoetsen. Daarbij kiezen we onze woorden veel specifieker. Dit biedt kansen voor het optimaliseren van zoektermen én van zoekresultaten. Voor dienstverleners is het een groot voordeel dat mensen mondeling meer en gerichtere woorden besteden aan hun vraag. Omdat het pratende zoeken vaak onderweg gebeurt, is dat een extra kans voor de plaatselijke dienstverleners. Wie de dichtstbijzijnde bouwmarkt zoekt met een bepaald assortiment, heeft enkel interesse in wat in de buurt zit. Dus handig als die bovenaan komen bij de zoekresultaten. “Waar”, “wat” en “hoe” zijn het meest gestelde type vragen. Daar kan je wat mee als bedrijf.

De komende jaren zullen we naar verwachting een gestage groei zien in spraakgestuurd zoeken. Vooral omdat de technologie achter natuurlijke taalverwerking als maar beter wordt. We ervaren steeds meer het gemak, waarmee we snel iets kunnen opzoeken terwijl we eigenlijk met wat anders bezig zijn, zoals rijden of overleggen. Slimme merkstrategen hebben al ontdekt dat deze gesproken conversatie een mooie kans is voor het opbouwen van relaties met een merk. Ook voor influencers, die de brug zijn tussen merk en klant, kan het een nieuw hoofdstuk zijn. Kortom, spraakgestuurd zoeken is een interessante trend om bovenop te zitten.


Over de auteur: Freija van Duijne

Freija van Duijne is Toekomstverkenner en futuroloog. Van 2005 tot en met 2016 heeft ze als toekomstverkenner bij diverse overheidsorganisaties gewerkt. Daarna is ze verder gegaan als zelfstandig adviseur.

Geef een reactie