Zo wordt bouwen leuk voor iedereen

Dat bouwen leuk is, hoef je ondernemers in de sector niet uit te leggen. Ons trouwens ook niet. Bouwbedrijven en installateurs zijn trots op hun projecten en laten graag, met gepaste trots, zien waar ze mee bezig zijn. Helaas zijn omwonenden en weggebruikers vaak minder enthousiast: zij ervaren vooral de negatieve kanten van het bouwen: rommel, herrie, drukte in de straat en omleidingen. Toch kan veel van dat chagrijn worden weggenomen. Door goed te communiceren en projecten creatief tot leven te brengen, kunnen bouwprojecten zelfs uitgroeien tot publiekslievelingen en plekken van vermaak.

Werken op de vierkante meter
Wij wonen allebei in de grote steden en zien daar dingen die fout en goed gaan. Petran: “Tegenover mijn huis werd een oud kantoor verbouwd tot appartementen. Al meer dan een half jaar komt de uitvoerder ‘s ochtend om zes uur aanrijden, parkeert zijn auto voor de deur en doet het hek open voor het dagelijks wisselend bezoek. Zo te zien heeft hij de krappe binnenstedelijke bouwplaats goed onder controle: redelijk netjes, weer of geen weer, er wordt hard gewerkt, op tijd begonnen en de radio staat niet te hard. Over een tijdje genieten we van een mooier uitzicht en hebben we een prachtproject in de straat met nieuwe buren erbij.”

“Maar…omdat de planning niet gecommuniceerd wordt, hebben we geen idee wanneer over een tijdje is… Tot die tijd kijk ik met regelmaat uit op een afgezette straat met een dozijn bouwbusjes, waarbij het gejekker en getimmer in de ogen van kantoormensen en schoolgaande kinderen wel erg vroeg begint. Voor zo’n herontwikkeling heb je verrassend veel diamantboren en zagen nodig. Tijdens de bouwvak was het even rustig, maar in de overige schoolvakanties gaat de herrie gewoon door.”
Madeline: “Bij mij om de hoek werd onlangs een pand gesloopt waarvoor nieuwbouw in de plaats kwam. Wat mij toen opviel was de goede communicatie vanuit de aannemer. We kregen elke keer een brief in de bus wanneer er iets groots te gebeuren stond, zoals een bouwkraan die tijdelijk werd geplaatst. Dat er daarom een aantal parkeerplekken tijdelijk opgeheven moesten worden nam je hierdoor voor lief. We wisten namelijk precies hoe lang dat zou zijn en waarom het gebeurde. Ook hield de aannemer ons goed op de hoogte van de planning en vakanties, zodat het ons niet zou verbazen als we een paar weken geen bouwvakker zouden zien.”
Deze twee voorbeelden geven aan hoe belangrijk communicatie is voor het begrip en verdraagzaamheid in de buurt. Zeker nu er steeds meer binnenstedelijk wordt gebouwd. Zolang je weet wat er gaat gebeuren, bijvoorbeeld dat die grote mobiele kraan morgen komt, vindt iedereen het allemaal ook best spectaculair. Maar vaak hoor je vooraf niets. Als je auto en de ramen van het huis onder het stof zitten is er vast iets met puin gedaan, als je uit je bed gebeld wordt had je blijkbaar je auto weg moeten zetten en als op zaterdag ochtend vroeg ook herrie wordt gemaakt moet de planning worden ingelopen.

Meer openheid voor meer verdraagzaamheid

Tegelijkertijd is informatieverstrekking via bewonersbrieven, een projectwebsite en lokale- of sociale media een vorm van damage control. De buurt klaagt minder maar heeft nog steeds last van de bouw. Mooier is het wanneer omwonenden het enthousiasme van de bouwer delen. Dat kan zeker, door bewoners via aansprekende initiatieven en evenementen vooraf bij het project te betrekken. In een samenleving die van evenementen en socialmediamomenten aan elkaar hangt, trekt zo’n inkijkje in de bouw zeker publiek. Als bouwer of opdrachtgever is het een kleine moeite om vooraf te melden wat er gaat gebeuren, en als er een onaangename verrassing is geweest, is dat te compenseren met een aangename verrassing, zoals een kaart, bloemen of een tegoedbon voor de auto wasstraat….

Grote projecten geliefd bij publiek

Grootschalige projecten laten al zien dat het publiek best ontvankelijk is voor de bouwactiviteiten. In de binnensteden hebben we steeds vaker te maken met grootschalige sloop en opbouw, wat zorgt voor spectaculaire machines en activiteiten op de bouw. De voortgang van een bouwproject kan je gewoon via een livestream volgen. Veel bouwbedrijven hebben een webcam- en internet- of Facebookpagina, waarmee ze projecten op een makkelijke en leuke manier presenteren aan het publiek. Actuele voorbeelden zijn de bouw van het Feringa Building van de Rijksuniversiteit Groningen en de aanleg van de nieuwe Sint Sebastiaansbrug in Delft.
Ook de grond-, weg- en waterbouw weet van aanpakken. Groten bruggen en tunnels kunnen tegenwoordig op behoorlijk wat media-aandacht rekenen, en niet alleen vanwege het feit dat er vertragingen optreden, maar ook omdat er respect is voor de grootschaligheid van het werk en de kunstwerken die er worden vertoond. Een goed voorbeeld zijn de werkzaamheden op Station Amsterdam Zuid en het Zuidasdok en de werkzaamheden aan de A1 bij Muiden, die haalden zelfs het NOS journaal.

Breng kleine bouwprojecten tot leven

Ook kleinere projecten lenen zich goed voor publieksevenementen. Er zijn allerlei manieren om een bouwproject leuk te maken voor de buurt. De put opengooien op de Dag van de Bouw is een begin, maar omwonenden waarderen het als je meer inzage biedt. Hoewel bouwen niet zonder risico’s is en openstelling haaks staat op de veiligheidseisen, is er veel mogelijk. Zo werden Petran en zijn buren uitgenodigd voor een meet and greet met de nieuwe bewoners van het tot appartementencomplex verbouwde kantoor in onze straat. Ook de aannemer was aanwezig, die daarmee een uitstekende gelegenheid had om vragen te beantwoorden.

Op de eerste rij voor het bouwspektakel

Op andere binnenstedelijke bouwplekken zorgt de omheining voor meer betrokkenheid van passanten. Teksten en beelden vertellen bijvoorbeeld het unieke verhaal van de bouwlocatie, kijkgaten in de bouwhekken geven voorbijgangers een inkijkje in het proces. Sommige bouwlocaties hebben zelfs een heuse tribune: bij Parkeergarage Toernooiveld in Den Haag kon je tijdens de bouw op de tribune van Dura Vermeer onder de bomen van het Lange Voorhout genieten van de Haagse skyline én het spektakel in de bouwput. Ook de bouwput van Hoog Catharijne in Utrecht trok altijd veel bekijks.

Bouwen is leuk voor iedereen

Door goed te communiceren en de voortgang van projecten op een creatieve manier zichtbaar te maken, wordt bouwen leuk voor iedereen. Niet alleen voor de aannemer en opdrachtgever, maar ook voor de buren die anders alleen overlast zouden ervaren. Gelukkig zien steeds meer bedrijven dat in. En uiteindelijk weet je als omwonende één ding: elk project wordt een keer opgeleverd en is dan meestal een flinke oppepper voor de omgeving.


Over de auteur: Madeline Buijs

Madeline Buijs is werkzaam als sectoreconoom Bouw en Vastgoed bij de afdeling Sector Advisory van ABN AMRO. Zij is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de visie van ABN AMRO ten aanzien van de economische ontwikkelingen in de bouw- en vastgoedsector. Ten behoeve van de relaties van ABN AMRO, maar ook voor de interne beleidsontwikkeling en strategie. Zij publiceert en presenteert regelmatig over deze sectoren.

Over de auteur: Petran van Heel

Petran van Heel MBA is werkzaam als Sector Banker Bouw en Vastgoed bij de afdeling Sector Advisory van ABN AMRO. Hij is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de visie van ABN AMRO ten aanzien van de strategische ontwikkelingen in de bouw- en vastgoedsector. Dat doet hij ten behoeve van de relaties van ABN AMRO, maar ook voor de interne beleidsontwikkeling en strategie. Hij publiceert regelmatig over de verschillende branches in de bouw- en vastgoedsector en geeft hier presentaties over.


Laatste blogs:

    Geef een reactie

    Uw privacy en het gebruik van cookies

    Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

    Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

    Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

    Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

    x

    • Functioneel
    • Marketing

    Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

     

    Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
    _ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
    _gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
    _gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
    ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
    ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

    Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

     

    Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
    Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP