Zo gaat Elbo van outbound naar inbound Marketing [Case]

Marion-van-Vroonhoven-300x300“Ik merk dat het inbound-programma veel kennis en enthousiasme van onze mensen naar boven haalt. We zijn er ook steeds beter in om dit online te delen, maar het mag van mij altijd wel wat sneller haha.” Marion van Vroonhoven is bij Elbo Technology verantwoordelijk voor de marketing en al enige tijd bezig met het ‘masseren’ van haar collega’s.

Niet letterlijk natuurlijk, ze wil ze warm maken voor de filosofie van ‘inbound marketing’: mensen niet onderbreken bij wat ze interessant vinden, maar ZIJN wat ze interessant vinden. “Ik zie nog overal bij bedrijven verkopers die vast blijven houden aan het lukraak bellen van potentiële klanten. Ze krijgen geen afspraken meer, maar ze vragen zich niet af ‘waar zit dat toch in?’. Ik vind dat vreemd. Het is net als met leren fietsen, je moet een balans zien te vinden: als je de ene kant op helt en het gaat niet, moet je misschien een andere kant op hellen?” Een waarheid als een koe. En omdat ik Elbo bij de overgang van outbound naar inbound mag begeleiden, merk ik ook dat het echt bij ze past. Want de eigenaar van het bedrijf heeft zelf ook veel kennis van zaken. En enthousiasme.

Veel kennis om te delen

“Mijn oom was directeur van Elbo, toen hij me belde of ik er verkoper wilde worden. Ik weet nog dat ik met twee kwartjes naar de telefooncel bij het Postkantoor in Eindhoven ging, om te bellen dat ik het niet deed. Maar toen ik weer nieuwe kwartjes moest gaan halen besloot ik om het toch maar te doen haha.” Erwin Wigmans sinds 1986 eigenaar van Elbo Technology, en trots op zijn bedrijf. En op zijn medewerkers: “Er zit hier veel kennis, maar nog vooral tussen de oren van mensen.” En dat merkte ik ook tijdens alle blog-interviews met medewerkers: bijna alle vragen van hun klanten -elektrotechnisch installateurs- kunnen ze beantwoorden. Tot nu toe vooral offline. Maar aangezien juist elektrotechnisch installateurs binnen de bouw het meest ‘online’ zijn, wil Marion dat ze hun kennis ook daar gaan delen.

“Zo rond 2013 ben ik gestart met social media, daar moesten we iets mee vond ik. Ik lees veel artikelen online en eind vorig jaar kwam ik via Bouwkennis jouw blog over inbound marketing tegen, en dat bevestigde mijn gevoel: deze kant moeten we gewoon op! Het zat al een tijdje in mijn hoofd, maar nu kon ik er een sticker op plakken. En na het lezen van jouw boekje kwam het in een stroomversnelling.” Altijd fijn om te horen, daar doe je het voor… “Als je er vervolgens verder over na gaat denken zie je overal kansen voor inbound marketing, het is een soort enthousiast gevoel dat in je hoofd begint te bruisen. Het is ook een heel proces om in je organisatie zo’n verandering teweeg te brengen, mensen zijn er in het algemeen goed in om te blijven doen wat ze doen. Maar een aantal mensen pikte het meteen op en had alleen maar een zetje nodig.” En dat wil Marion wel geven.

Het belang van social media

“We zijn hier begonnen met social media accounts op te zetten, vervolgens merkte ik wel dat er nog wel wat angst was voor het onbekende: ‘ja maar iedereen kan dan alles lezen’. Je merkt dat het dan ook niet meteen gaat leven, je moet zoiets met zijn allen doen. Dus toen besloten we om jou uit te nodigen, om de organisatie klaar te stomen voor inbound marketing.” En dat was leuk om te doen, een organisatie vol offline kennis met workshops helpen om deze online te krijgen, als magneet voor klanten. En Marion zag ook al vrij snel resultaat: “Er is een soort golfbeweging op gang gebracht, merk ik in de statistieken.” En dat is mede dankzij de inzet van LinkedIn.

“Op een bepaald moment begon ik wel in te zien dat LinkedIn de plek is om jezelf te profileren, en jezelf als specialist weg te zetten. Als medewerker moet je daar wel voor open staan, en het begint al met de vraag ‘waarom heb je een LinkedIn account?’ Te vaak zijn mensen op LinkedIn bezig met alleen connecties maken vind ik, verder niets. Ze kunnen er echter ook berichten van anderen lezen en interessant vinden, erop reageren en ook zelf berichten plaatsen. Als verkoper kun je daar heel veel mee bereiken.” En daar moet je niet te lang mee wachten volgens Marion: “Al dat soort platformen ontwikkelt zich gigantisch snel, en het brengt je ook zoveel. Je kan er al echt een relatie met mensen opbouwen, maar je moet er wel energie in steken. Mensen willen heel graag meteen resultaat zien, maar pas als je je passie uitdraagt, zullen er mensen op je af komen. Ik geloof echt in het belang van die uitstraling: het moet niet alleen bovenin kloppen maar ook in de basis. Er moet een gedachtegang zitten in wat je doet.” En dat zit er nu bij Elbo, zoveel is duidelijk.

“De start hebben we gemaakt. We gaan dingen nu plaatsen, en we gaan niet meer wachten. De spirit is er. Het brengt je zoveel geweldigs, die stap moet gewoon gezet worden. Als er wat meer mensen mee aan de gang gaan dan volgt de rest wel, maar je moet een voortrekkersrol vervullen. En daar ben ik dan ook hard mee bezig. Ik heb de mooiste baan van de wereld.”


Over de auteur: Edwin Vlems

Edwin Vlems is Marketing Manager van metaalgroothandel MCB en helpt B2B-bedrijven met inbound marketing: het online plaatsen van het verhaal van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten. Hij spreekt en schrijft over Inbound Marketing, Content Marketing en Social Media. Je kunt hem volgen op @evlems, vinden op http://edwin.vlems.nl en mailen via edwin@vlems.nl.

Geef een reactie