Zeven tips om schoon uit (of met) de bus te komen

mobiliteit, duurzaam, communicatie

Cees-Jan Pen is een man naar mijn hart. In zijn artikel Autootje pesten snijdt hij een ontzettend belangrijk onderwerp aan: hoe houden we de binnensteden leefbaar?  Want zonder mensen, geen economische vooruitgang in de binnenstad. En eindelijk gaat het eens niet over CO2. Heel belangrijk, maar in mijn optiek een veel urgenter probleem is de luchtkwaliteit. Door een slechte luchtkwaliteit overlijden per dag zo’n 40 mensen vroegtijdig. En dus onnodig. We kunnen voorkomen dat de binnensteden permanent op slot gaan. En zou het niet fijn zijn als je kunt vertellen dat je daar als bouwbedrijf een belangrijke bijdrage aan hebt geleverd? Hieronder zeven tips die ervoor zorgen dat je een stuk schoner uit (of met) de bus komt.

Zet in op de elektrische bakfiets

Ik hoor je denken: “De elektrische bakfiets is voor ons niet geschikt.” Vergeet die gedachte. De elektrische bakfiets rukt op en is steeds veelzijdiger. Zeker in het onderhoud, voor kleine hoeveelheden of voor snelle, laatste moment levering vanaf een hub, is het gewoon een ideale oplossing. En als jullie hem niet uitproberen, dan doet de concurrentie het en lopen ze voorop. Dus kijk waar het wel kan en waar je hem alvast kunt uitproberen.

Maak gebruik van een fietskoerier

Natuurlijk niet om drie nieuwe keukenblokken te plaatsen… Ook de fietskoerier is aan een opmars bezig. Het netwerk wordt steeds fijnmaziger en ook voor de langere afstanden heeft de fietskoerier oplossingen, al gaat het dan niet meer met de fiets. Zeker als je veel poststukken hebt, is het een ideale oplossing. En ze hoeven dus niet met een busje of auto de stad in.

Neem deel aan bouwhubs

De eerste ervaringen met bouwhubs zijn positief gebleken. Natuurlijk is het even anders organiseren, maar je hoeft ook niet meer op de vierkante centimeter alles uit te passen als je een werk midden in de stad hebt. Goed georganiseerd zorgen bouwhubs voor een enorme afname van het aantal voertuigen in de stad en daarmee een schonere lucht en minder verbranden van dure diesel.

Optimaliseer voor de uitstoot in de logistiek

Bekijk een project eens van de andere kant en zie of je hem kunt optimaliseren voor wat betreft uitstoot. Dat is gerelateerd aan het brandstofverbruik. Dus in plaatst van dat je naar tijd of kosten kijkt, kijk je alleen naar het uitstootaspect. Al voer je het project uitstoot-technisch gezien niet optimaal uit, uiteindelijk (omdat toch de doorlooptijd moet prevaleren), je leert er wel een hoop van en geeft je nieuwe inzichten – en waarschijnlijk ook mogelijkheden voor communicatie.

Beheer op afstand

Beheer zoveel mogelijk op afstand. Waarom er helemaal heen rijden als je het ook vanachter je luie stoel, of waarschijnlijk bureaustoel kunt doen? Elke niet gereden rit is de meest duurzame rit, vervuilt helemaal niks aan de lucht. Ideaal.

Hanteer een interne milieubelastingprijs

We hebben het vaak over: de vervuiler betaalt. Maar dat is in veel gevallen niet zo. Ik hoor om me heen dat er steeds meer bedrijven kijken naar het financieel maken van de milieubelasting. Een groot voordeel hiervan is dat het tastbaar wordt. Je kunt ergens meer rekenen. Je kunt een fictieve prijs hanteren en zo oplossingen met elkaar vergelijken. Maar het is ook mogelijk om voor elk project de prijs voor de milieubelasting opzij te zetten en daarmee projecten te financieren die de milieubelasting naar beneden brengen, zodat je steeds minder geld opzij moet zetten.

Zet in op groengas – elektrische – waterstof bestelbussen

Voor een heel aantal klussen is de oude vertrouwde bestelbus echt nog de beste oplossing. Maar bestel nou eens niet een diesel. Kijk eerst eens of het met waterstof kan. Nou ok, ik geef je op een presenteerblaadje dat dit nu nog echt heel ingewikkeld is. Maar er zijn al meerdere initiatieven in Nederland, dus houd oren en ogen open. Als het dan niet met waterstof kan, kijk dan eens welke er elektrische te bestellen zijn. Ik weet: de keuze is beperkt, maar ze zijn er wel en kunnen voor sommige situaties een mooie oplossing bieden. Lukt dat ook niet, dan is er de groengas bestelbus. Relatief schone uitstoot, weinig bijdrage aan klimaatverandering, geen lithium voor nodig. Echt een betere optie dan de diesel.

Hoe komen jullie schoon uit de bus?


Over de auteur: Elske van de Fliert

ir. Elske van de Fliert is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit. Zij ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten. Elske weet dit onderwerp pragmatisch en creatief tastbaar te maken. Met haar technische achtergrond dringt zet tot de kern van de zaak door als het gaat om technologische ontwikkelingen. Met haar ervaring bij overheden en bedrijven weet ze op elk niveau de goede snaar te raken. Elske heeft een checklist ontwikkeld om het brandstofverbruik te monitoren: https://www.zero-e.nl/gratis/6-punts-checklist-voor-meten-van-brandstofbesparing/

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP