Zakelijk vloggen in de bouw

Zodra je Googelt op ‘vlog bouw’, deed Google je tot voor kort vriendelijk de suggestie; ‘Bedoelt u blog bouw’? Een indicatie dat er in de bouw nog niet zo gek veel gevlogd werd. Maar dat is gelukkig volop aan het veranderen…

Waarom vloggen in de bouw?

Met behulp van vlogs kun je mensen op een vrij persoonlijke manier informeren, overtuigen en vermaken:

1. Het geeft je bedrijf en je medewerkers een gezicht

2. Je biedt een interessant kijkje in de keuken

3. Het creëert betrokkenheid
4. Het is een ideale contentvorm voor employer branding

5. En ook is het de manier om jongeren te enthousiasmeren voor de bouw

Wat heb je nodig om zakelijk te vloggen in de bouw?

Overweeg jij ook te gaan vloggen in de bouw?

Dan kun je met de volgende hulpmiddelen vrij eenvoudig van start gaan;

  • Eigenlijk kom je met een smartphone (vlogcamera of webcam) al een heel eind.
  • Eventueel is een selfiestick handig, bijvoorbeeld als je op de bouwplaats rondloopt, of iemand aan het interviewen bent.
  • Zodra je een statische, informatieve vlog opneemt, bijvoorbeeld om inhoudelijke kennis te delen over een bepaald bewerkingsproces of technische details, dan is een statief handig voor een stabiel beeld.
  • Vlog je buiten, dan is – afhankelijk van de omgevingsgeluiden – soms een (revers)microfoon noodzakelijk. Trouwens, opnemen met je oordopjes van de smartphone in, maakt ook al best wel een aardig verschil.
  • Heb je je vlog opgenomen, dan zijn er tal van handige apps waarmee je jouw vlogs kunt bewerken. Denk voor Android aan bijvoorbeeld ‘Kinemaster’, voor iOS aan ‘Imovie’ of ‘Clips’, of aan ‘Windows Videomaker’. Knippen, beelden toevoegen, tekst toevoegen etc., dankzij de gebruiksvriendelijke apps heb je het vrij snel door en zo voor elkaar.
  • Wil je tenslotte dat je vlogs goed bekeken worden, dan heb je een website en/of social mediakanalen nodig voor publicatie, verspreiding en bereik.

vloggen

Waarover ga je zakelijk vloggen in de bouw?

Uiteraard heb je een (business, marketing of communicatie) doel voor ogen dat je met behulp van vlogs wilt gaan bereiken. Dit is altijd je uitgangspunt, vervolgens kun je je creativiteit de vrije loop laten. Tja, en hier wordt het voor de meesten dan toch meteen wat lastiger…

Doelen en type vlogs

BedrijfsDNA, branding en thought leadership

Wil je dat je vlogs bijdragen aan het uitdragen van je bedrijfsDNA, je kennisleiderschap of doelstellingen op het gebied van branding? Dan kunnen je vlogs het beste gaan over je bedrijfsmissie, persoonlijke missie of bijvoorbeeld jouw visie op de bouw van de toekomst. Je kunt voorbeelden en anekdotes van je bedrijf delen die bewijzen wat je belooft. En ook een ‘rondleiding’ geven op je kantoor, fabriek of op de bouwplaats draagt bij aan doelstellingen op dit gebied.

Wil je vooral je expertise benadrukken, dan kun je klant- of expertinterviews doen, een vlog maken van een rond-de-tafel-gesprek of bijvoorbeeld ‘trending topics’ als circulair bouwen aanstippen in je vlogs.

Recruitment & employer branding

De krapte op de arbeidsmarkt neemt in de bouw rap toe, zoals de meesten inmiddels uit eigen ervaring weten. Met behulp van vlogs bereik je die potentiële medewerker die graag visueel oriënteert. Vergeet namelijk niet dat YouTube de 2e grootste zoekmachine van Nederland is. Met video maak je de kennismaking met jouw bedrijf, medewerkers en cultuur direct menselijker en persoonlijker. Maak eens een serie vlogs over ‘Een dag in het leven van een…’ (uitvoerder, projectleider, timmerman etc.). Plaats een kort vlogverslag van je bedrijfsuitje op YouTube of laat een nieuwe medewerker (of – als je durft – een sollicitant) vertellen over de 1e indruk bij jouw bedrijf.

Engagement

Om meer betrokkenheid te creëren – en daarmee vaak ook meer begrip – kun je behind-the-scenes vlogs maken; altijd interessant voor mensen om een ‘exclusief’ kijkje in jouw keuken te krijgen. Ook bestaande klanten vinden dat vaak super interessant! Uiteraard kun je ook vloggen voor (uitnodigen), tijdens (livestreaming) en na (recap) events waaraan je deelneemt. Denk ook aan het beantwoorden van veelgestelde vragen (FAQ’s) in vlogvorm. Je weet dan zeker dat je relevant bezig bent. Ga in op pijnpunten van je klanten en geef veel tips.

Leads, conversie en sales

En uiteraard, ook doelstellingen op het gebied van leadgeneratie, conversiedoelen en KPI’s op het gebied van sales kunnen behaald worden door strategisch zakelijk te vloggen. Mensen doen zaken met mensen, een zakelijke vlog is daarom bij uitstek een geschikt en interessant middel om in te zetten. Testimonials, best practises, instructie-vlogs, demo-vlogs; allemaal geschikte typen vlogs die bijdragen aan het behalen van je commerciële doelstellingen.

Wellicht heb je hiermee inspiratie gevonden om vanaf nu ook over die drempel te stappen en gewoon te beginnen met zakelijk vloggen in de bouw. Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar je vlogs!

Heb jij nog leuke ideeën of voorbeelden van bouwvlogs?

Deel ze gerust!


Over de auteur: Marlene Dekkers

Marlene Dekkers helpt ondernemers en marketeers in de B2B (bouw, techniek en industrie) met het verleggen van het accent naar nieuwe marketing met haar bedrijf Marketing Accent. Door vanuit het DNA de passie van mensen en bedrijven voor het voetlicht te brengen, helpt zij hen met strategie en tactiek bij het bouwen aan hun online expertpositie en meer rendement. Ook helpt zij medewerkers online kennis te delen in de vorm van diverse workshops. Marlene is Registered Digital Marketeer en won de Award Digital Marketing Professional 2013 (publieksprijs). Daarnaast is zij spreker, trainer en docent. Je kunt haar vinden via www.marketingaccent.nl, volgen op @marketingaccent en mailen via marlene@marketingaccent.nl

Geef een reactie