Zakelijk bloggen: Zet de passagier centraal

zakelijk bloggen“Wie van jullie leest hier eigenlijk wel eens blogs?” Ik hoor de vraag vaak voorbij komen, onlangs ook weer bij mijn workshop Zakelijk Bloggen. En telkens gaan er maar een paar handen omhoog, wat logisch is. Bijna niemand gaat bewust blogs opzoeken en toch landt iedereen er dagelijks op als ‘passagier’, zonder dat bewust te doen. Het beeld bij de blog als medium klopt niet.

De passagier centraal

Het is niet -net als bij tijdschriften- dat je besluit om eens ‘een paar blogjes open te slaan’. Ik hoor mensen ook wel eens zeggen dat ze niet teveel blogs vlak achter elkaar op hun bedrijfsblog willen plaatsen, want ‘dan overvoer je de lezer’. Maar er zijn weinig lezers die besluiten om eens een paar uur de blogs op een website te lezen. De meeste bloglezers landen ‘als passagiers’ vanuit Google op één blog en lezen van daaruit wellicht verder. Bij Hubspot komt nog maar 3% van de bezoekers via de homepage binnen, wat voor hun reden was om de website helemaal om te gooien: niet ingericht vanuit de hompage-structuur, maar vanuit de ‘lander’. Door links te plaatsen naar blogs over hetzelfde onderwerp bouw je een website die de structuur van de zoeker en lander volgt, niet de structuur van jouw website.

Zoeken doe je via zoekmachines

De resultaten van een recent onderzoek bij B2B inkopers verbaasden me dan ook niets: nog geen 20% gebruikt social media of blogs in hun koopproces. Voor critici was het weer een bevestiging: gewoon blijven adverteren. Maar als je een inkoper vraagt ‘gebruik je advertenties in je inkoopproces?’ zullen de percentages ook niet hoger dan 20 zijn, vermoed ik. Mensen ontkennen de invloed van media op hun gedrag, of zijn zich er op zijn minst niet van bewust. Want als je vraagt of mensen zich door de marketing van leveranciers hebben laten beïnvloeden bij hun aankopen zeggen ze “nee, ik koop alleen bekende merken”…
Als een inkoper zich in een nieuw product of onderwerp wil verdiepen, gaat hij inderdaad niet de blogs en social media kanalen van leveranciers doorstruinen. Ze typen bij Google wat in, en zien welke resultaten er komen. En dan komt de blog pas om de hoek kijken: het zijn blogs die door Google het hoogst in de zoekresultaten worden geplaatst vanwege de combinatie van kennis en persoonlijkheid. Misschien wel jouw blogs! En zo worden blogs toch een belangrijk onderdeel van het inkoopproces, zonder dat de inkoper zich daar bewust van is. Nogmaals: het beeld van de blog als medium klopt gewoon niet.

Geen ‘gegarandeerde lezer’

“Mijn website is af, kom je kijken?” Ik moet altijd lachen als ik dat soort posts voorbij zie komen, want een website is nooit af. Was de website vroeger nog een digitale brochure waar mensen niet konden reageren ‘want dan gaan ze klagen’, de website van nu is een levend organisme. Bij Heijmans zit de ‘corporate’ informatie rechtsboven in het hoekje, en is de website zelf een blogsite.
Het valt me op dat bij bloggen vaak het beeld leeft van de ‘gegarandeerde lezer’. Er wordt dan weinig moeite gedaan om zich in de belevingswereld van de zoeker te verdiepen, terwijl schrijven volgens Edwin Schlossberg toch het ‘creëren van een context is waarin anderen kunnen denken’. Een goed blog is dienend, het zet niet het bedrijf of het product centraal. Je vindt misschien zelf dat je een mooi productverhaal hebt, maar als de lezer dat niet vindt haakt deze af. En als je woorden gebruikt die de zoeker niet eens bij Google intypt komt hij of zij niet eens bij je blog uit.

Kortom: leer van de 3%-les van Hubspot, dat je je website niet langer als een tijdschrift beschouwt dat mensen besluiten om eens te gaan lezen. De meeste bezoekers van je website komen -als je het goed doet- via andere websites, en dan vrijwel nooit op de homepage. Vrijwel niemand ‘snuffelt’ door bedrijfsblogs in de hoop iets interessant te vinden, ze beginnen bij Google en landen op je site. En dus moet je blog een prachtige en goed ontworpen landingsbaan zijn, geen glimmende vertrekhal. Want als je je website goed inricht willen de mensen die geland zijn niet eens meer vertrekken.


Over de auteur: Edwin Vlems

Edwin Vlems is Marketing Manager van metaalgroothandel MCB en helpt B2B-bedrijven met inbound marketing: het online plaatsen van het verhaal van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten. Hij spreekt en schrijft over Inbound Marketing, Content Marketing en Social Media. Je kunt hem volgen op @evlems, vinden op http://edwin.vlems.nl en mailen via edwin@vlems.nl.

2 reacties op “Zakelijk bloggen: Zet de passagier centraal

  1. Mijn blog op Bouwkennisblog over passagiers | Edwin Vlems 25 april 2015 om 17:28

    […] hier om bij Bouwkennisblog verder te […]

  2. Je hebt wederom weer helemaal gelijk, alleen 1 dingetje wil ik toevoegen:
    Het is waar dat veel bezoekers op de dieperliggende pagina’s van een website binnenkomen. Echter, na verloop van tijd laat Google die zoektermen die tot dat bezoek hebben geleid ook steeds meer via de Homepage binnenkomen. Dat geldt niet voor de echte Long Tails die de beste match op een blogartikel of andere dieperliggende pagina hebben, maar wel op wat meer globale zoektermen die eerst door die landingspagina werden getriggerd en later naar de Homepage worden verwezen. Helaas kunnen we dankzij Google’s “Not provided” strategie daar niet specifiek de vinger op leggen (welke zoektermen blijven doorverwezen worden naar de landingspagina en welke naar de Home). Met een blogartikel of meerdere artikelen die inhaken op ongeveer hetzelfde thema verhoog je de relevantie van dat thema voor de gehele website en dan leidt Google die meer en meer door naar de Homepage. Niet erg voor jouw website, wel lastiger om de inspanningen van het bloggen te blijven tracken.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP