Word jij de nieuwe Chief Disruption Officer?

disruptiesOndernemingen moeten zich snel aanpassen aan de digitale snelweg. Naast traditionele controlerende managementtaken zoals verankerd in procurement, CSR en Legal, moeten bedrijven ruimte scheppen voor vernieuwing en experimenten. Het wordt tijd voor de Chief Disruption Officer! Deze CDO houdt ontwikkelingen op het gebied van mogelijke disrupties voor de onderneming in de gaten, of ontwikkelt zelf disruptieve modellen om eventuele nieuwe toetreders voor te zijn.

Hij of zij haalt ieder MT uit zijn comfortzone en versnelt het proces van digitalisering. Dat, beste lezers, bepaalt jouw toekomstige succes! Ik vertel graag meer over mogelijke disrupties voor onze sector.

Drie belangrijke ontwikkelingen voor de bouw- en installatiesector in de komende 10 jaar vragen om aanpassing van organisaties:

  1. Sterke groei van nieuwe ecosystemen
  2. Open organisatiestructuren
  3. Kunstmatige intelligentie



Op iedere ontwikkeling ligt hier het belang van big data aan ten grondslag, waarbij goede producten en een sterke merknaam slechts voorwaardelijk zijn voor het voortbestaan van je onderneming.

1. Sterke groei van nieuwe ecosystemen

Ook onze sector zal vroeg of laat geconfronteerd worden met nieuwe technologie als blockchain en kunstmatige intelligentie. Piet Oskam schreef hier onlangs al een blog over. Er ontstaan verschillende ecosystemen en er zullen grote utility-bedrijven als energieleveranciers en telefonie-aanbieders proberen een deel van de taart op te eisen vanuit hun kerntaken zoals bijvoorbeeld het leveren van energie.

Energie vraag en aanbod

Demand response is de methodiek om op het vlak van energievoorzieningen vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Hierbij betrekken energiebedrijven de data uit platforms om dit tot op het niveau van ieder huishouden te kunnen meten en hier hun energie inkoop op af te kunnen stemmen. Hier maken bedrijven als Eneco en Essent gebruik van big data specialisten als Autogrid uit de US die voor hen specifieke platforms bouwen, gekoppeld aan de intelligente meter of een thermostaat van ieder huishouden.

White label platforms

White label platforms voor smart home intelligente producten, energie demand response en verzekeringen gaan de komende jaren de markt veroveren. Zoals hierboven al aangegeven zijn er nieuwe start-ups die inspelen op de vraag naar klantspecifieke platforms waarbij verschillende intelligente producten en diensten aan elkaar worden gekoppeld. Deze start-ups hebben al lang niet meer de intentie om met hun merknaam de wereld te veroveren. Zij begrijpen dat zij veel sneller kunnen groeien door hun platforms aan te bieden aan de grote utility ondernemingen.

White label platforms gaan het gebruiksgemak van intelligente producten in woningen enorm vergroten. Of je nu een energiecontract afsluit met Essent, of een hypotheek met de Rabobank, achter deze diensten zit straks een white label platform waarmee deze grote B2C bedrijven hun toegevoegde waarde kunnen verhogen. De white label platforms krijgen op die manier toegang tot een groot volume aan al dan niet geanonimiseerde data waarop zij hun algoritmes kunnen verbeteren.

Data is king!

In de toekomst draait alles rondom data. Kunstmatige intelligentie kan alleen verder worden ontwikkeld aan de hand van data. Daarom zijn deze nieuwe ecoplatforms gebaat bij massa. Een energiebedrijf met een miljoen huishoudens als klant, geeft enorme inzichten waarmee een woning zelflerend kan worden op basis van het bewonersgedrag. Je vraagt jezelf nu wellicht af, hoe zit dit dan met de GDPR waar we allen van spreken? Zolang er sprake is van geanonimiseerde data of zelfs uitdrukkelijke toestemming in de gebruiksvoorwaarden van tools en apps door de gebruiker, wordt de GDPR niet overtreden.

Blockchain zorgt voor nieuwe eco-structuren

Om je niet verder te overspoelen met informatie, zal ik het op het gebied van blockchain kort houden. Stel je voor dat eco-structuren via blockchain aan elkaar worden geknoopt, en dat deze eco-structuren elkaar leren nieuwe verbindingen te leggen. Dan kan het zomaar zijn dat je cv-ketel in de toekomst zelf aangeeft wanneer een onderhoudsbeurt nodig is. En het gaat nog verder: vervolgens zelf, zonder menselijke tussenkomst, ook regelt dat het desbetreffende onderhoud van afstand wordt uitgevoerd. Of indien nodig een installateur wordt aangemeld om een reparatie uit te voeren en het onderhoudscontract verlengt. Dan Gailey, eigenaar van Synapse in Sillicon Valley, gelooft heilig in deze mogelijkheden van kunstmatige intelligentie.

2. Open organisatiestructuren

Met het voorbeeld van Synapse hebben we meteen het summum van open organisatiestructuren te pakken. Dit zal nog even duren, maar tot die tijd geldt één devies voor een succesvolle digitaliseringsstrategie: open je platform en deel je data met 3en. Zo kun je jouw propositie versterken en ontstaan er mogelijk nieuwe diensten en functionaliteiten. Door Internet of Things zal er veel meer interactie plaatsvinden tussen systemen en spreken we van open connectiviteit. Helemaal als je vervolgens een laag kunstmatige intelligentie over deze data heen legt, zodat het zelflerend vermogen van je systeem wordt vergroot. Zo zijn wij als Legrand onlangs begonnen om in het programma Celiane by Netatmo deze extra laag over onze systemen te leggen. De digitale customer experience van consumenten zal de komende drie jaar dit proces enorm versnellen, met name door de snelle evolutie in spraaktechnologie. Dus beste Chief Disruption Officer, move fast en doorbreek de intern gerichte patronen en ga allianties aan!

3. Kunstmatige intelligentie

Kunstmatige intelligentie of wel artificial intelligence (AI) is nu al een aantal keren genoemd. De snelheid waarmee AI nu wordt ontwikkeld zorgt ervoor dat bovenstaande op korte termijn realiteit wordt. En dat is nog niet alles. We gaan van het handmatig bedienen van mobiele devices, naar spraaksturing op afstand, naar controle via een in het oog gedragen lens. Trendwatchers voorspellen dat we vervolgens naar een volgende visuele dimensie gaan, onder de noemer 360 graden immersive video. Dan sta of zit je ineens in een film en zit je feitelijk in de film of zelfs virtueel naast je collega op kantoor. Scoble en Israel geven in hun boek The Fourth Transformation hun visie op deze ontwikkeling.

En dit alles gedreven door data en zelflerend inzicht van computers. Het is indrukwekkend met welke snelheid AI op dit moment robots in staat stelt om zich op basis van zelflerend gedrag aan te passen. Mocht je geïnteresseerd zijn dan adviseer ik de nieuwsfeed op bair.berkeley.edu/blog te volgen. Rest alleen de ethische vraag of wij dit als menselijk brein wel kunnen volgen.

Je zult misschien zeggen, leuk maar ver van mijn bed show. Laat ik daarom afsluiten met een praktisch voorbeeld. Het bedrijf Lecida in de VS ontwikkelde voor een van de grootste wereldwijde bouwliften verhuurder AI-software. Deze software kan op basis van gegenereerde data zeer nauwkeurig voorspellen wanneer batterijen van de liften op de bouwplaats uitvallen en aan vervanging toe zijn. Hierdoor worden de jaarlijkse onderhoudskosten van een miljard dollar per jaar sterk gereduceerd. Dit wordt op dit moment reeds in de bouw toegepast en is dus realiteit vandaag!


Over de auteur: Frans Spijkers

Frans Spijkers is als marketeer al meer dan 20 jaar actief in de bouw- en installatiebranche. Vanuit zijn rol als digital officer is hij specifiek betrokken bij verschillende digitaliseringsprojecten binnen Legrand Noord Europa, als ook daarbuiten. Hij is lid van het Bouwkennis Marketing Installatie Platform, vertegenwoordigt Legrand binnen de FEDET op het vlak van digitalisering en is bestuurslid van Ketenstandaard Bouw & Installatie.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP