Word kampioen met big data

winner-1019835_960_720 (2)

Anderhalf jaar geleden kocht professioneel sportgokker Matthew Benham de noodlijdende Deense voetbalclub FC Midtjylland. Gewoon gokken begon hem te vervelen, dus hij wilde de modellen op basis waarvan hij succesvol gokte in de praktijk testen. Rasmus Ankersen, oud jeugdspeler en jeugdcoach van FC Midtjylland, adviseerde Benham om deze club te kopen. Volgens Ankersen stonden de medewerkers van de club wel open voor nieuwe ideeën. Ankersen werd vervolgens zelf aangesteld als nieuwe voorzitter van de club met één centrale boodschap: vanaf nu nemen we alleen nog maar beslissingen op basis van de wiskundige modellen van Benham.

Dat hadden Benham en Ankersen leuk bedacht, maar de progressieve medewerkers van de Deense club moesten bij deze boodschap toch even slikken. In een wereld waar normaal gesproken spelers gekocht worden op basis van het bekijken van wedstrijden, voelt het heel tegenstrijdig om een speler te kopen op basis van data. Benham en Ankersen oogsten echter veel succes met hun wiskundige modellen. In het seizoen 2014/2015 behaalde FC Midtjylland de eerste plaats in de Deense Superliga. Door middel van big data is de voormalig noodlijdende Deense voetbalclub FC Midtjylland dus kampioen geworden. Dit is slechts één van de vele voorbeelden waarbij big data analyses leiden tot betere resultaten. Het is niet voor niets dat big data ook wel eens ´het digitale goud´ wordt genoemd.

Waarde van big data

Ook voor fabrikanten in de bouw biedt big data veel mogelijkheden om de bedrijfsresultaten te verbeteren. Het wordt door marketeers bijvoorbeeld gebruikt om sales qualified leads te genereren. Fabrikanten beschikken vaak over veel meer gegevens dan ze denken. Het is alleen zaak dat deze data op de juiste manier opgeslagen en gekoppeld worden, voordat je er analyses op los kunt laten en er interessante dingen mee kunt doen. Als fabrikant verzamel je een hoop aankoopgegevens van je klanten. Hier wordt veelal niets mee gedaan, terwijl deze data hartstikke waardevol zijn. Een tijdje terug sprak ik een marketeer van een fabrikant in de afbouwsector die al de eerste stappen heeft genomen op dit gebied. Zij analyseren online zoekgedrag en social mediagedrag omtrent hun product en combineren dit met klantdata om tot de meest gerichte leads te komen.

Dat big data een hot topic is, wordt bevestigd door de hoeveelheid aandacht die het krijgt. Er wordt echter wel veel gediscussieerd over hoe ver bedrijven mogen gaan bij het verzamelen en gebruiken van gegevens. Soms brengt big data dingen aan het licht die mensen liever privé hadden willen houden. Een bekende case is die van een tienermeisje uit Amerika, dat van een grote winkel waardebonnen voor babyproducten toegestuurd kreeg. Door het slim combineren van verschillende gegevens over het online zoek- en aankoopgedrag van het meisje kwam de winkel erachter dat ze zwanger was en dus wellicht interesse had in babyspullen. Haar vader vond dit niet de beste manier om erachter te komen dat hij opa werd. Het toont wel aan hoe groot de waarde van big data is en welke inzichten het kan geven.

Internet of things

De kansen van big data worden met de komst van ‘internet of things’ nog groter. Wanneer alledaagse voorwerpen worden verbonden met het internet wordt dat omschreven als het internet of things. Dit soort domotica-oplossingen winnen steeds meer aan populariteit, mensen willen meer en meer toepassingen bedienen vanaf hun smartphone en zijn zo dus verbonden met internet. Het is erg handig om met je mobiel de garagedeur te kunnen openen of een melding op je telefoon te krijgen wanneer de vochtindicator constateert dat er water in je boot staat. Duidelijk is dat deze technische ontwikkelingen in de toekomst alleen maar vaker toegepast zullen worden.

De gegevens die deze toepassingen opslaan en delen, vallen ook onder de noemer big data. Deze data hebben vanzelfsprekend waarde voor toeleveranciers. Het is niet voor niets dat alle energieleveranciers slimme meters in woningen willen plaatsen. Het is de verwachting dat er in 2020 acht miljoen slimme meters in Nederlandse huishoudens aanwezig zijn. Is dat alleen maar voor het gemak van de bewoner of geeft dit de energiemaatschappij veel kennis?

Productinnovatie

Tijdens de BouwKennis BusinessClub van juli 2014 gaf Freek Bomhof – consultant bij TNO – een inspirerende presentatie over de pilot ‘Slimme brug’ van TNO en Rijkswaterstaat. Voor deze pilot is de Van Brienenoordbrug in Rotterdam voorzien van sensoren om op basis van een monitoringssysteem nauwkeurig inzicht te krijgen in de huidige en toekomstige staat van de brug. De brug geeft hierbij zelf aan wanneer onderhoud of renovatie nodig is, waardoor er minder vaak geïnspecteerd hoeft te worden en dus geld wordt bespaard. Ondertussen is besloten om de ontwikkeling van deze slimme brugtechnologie voort te zetten.

Met internet of things worden de technische mogelijkheden van producten dus steeds geavanceerder. In veel gevallen biedt het fabrikanten de mogelijkheid om via deze toepassingen bruikbare informatie te verzamelen. Als deze data goed worden verwerkt, gecombineerd en geanalyseerd, kan met deze informatie de marketingstrategie flink verbeterd worden. Internet of things en big data bieden dus veel kansen voor fabrikanten in de bouw!


Over de auteur: Maurice van Dijk

Maurice van Dijk is managing informatieadviseur bij BouwKennis. In zijn functie is hij verantwoordelijk voor het bieden van strategische marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Dat betekent meedenken, kansen zien en behoeften invullen. Van Dijk: “Via het BouwKennisBlog wil ik graag delen welke kwesties ik in de praktijk tegen kom. Tegen welke vraagstukken loopt de bouwketen momenteel aan en waar liggen de oplossingen? Dat zijn hierbij belangrijke vragen.”

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP