Word crisismoe!

De crisis ettert maar door. Dit zorgt voor een onrust op de werkvloer waarbij niemand gebaat is. Is dit tij te keren? Ik denk van wel. Hoe? Blijf positief, word creatief en sta open voor verandering. Kortom: Word crisismoe!

Als marktinformatiespecialist mag ik wekelijks een kijkje nemen in de keuken van de meest uiteenlopende bedrijven in de bouw. De crisis is hier duidelijk nog altijd hét gesprek van de dag. Veel bedrijven moeten alle zeilen bijzetten om hun hoofd boven water te houden. Toch merk ik dat we langzamerhand een keerpunt naderen. Er tekent zich een verschil af in de manier waarop er door bedrijven omgegaan wordt met de crisis.

Crisismoe

Steeds vaker merk ik dat er twee duidelijke groepen te onderscheiden zijn. De eerste bestaat uit bedrijven die stilzitten terwijl ze worden geknipt en geschoren. Ze reageren natuurlijk zo goed en zo kwaad mogelijk op de tegenwind door hun kosten in evenwicht te brengen met hun uitgaven, maar ze zetten geen stappen vooruit.

De tweede groep voelt eveneens de gevolgen van de recessie, maar ziet tegelijkertijd echter óók in een krimpende markt volop kansen. Juist die bedrijven floreren vaak, doordat ze kansen zien en herkennen die aan de neus van andere bedrijven voorbij gaan.

Vorige week zat ik bij een grote Nederlandse ontwikkelaar en bouwer aan tafel. Wat mij opviel was dat het woord crisis in het hele gesprek geen enkele keer viel. Ik vroeg waardoor dit kwam. En wat bleek? Het betreffende bedrijf heeft het woord crisis bewust in de ban gedaan! Ze waren crisismoe, en merkten dat al deze negatieve berichten hun humeur alles behalve goed deden.

Positiviteit medicijn voor creativiteit

Het is natuurlijk niet zo eenvoudig dat het woord verbannen ook de gevolgen laat verdwijnen of naar de achtergrond duwt. Maar een goed humeur en vertrouwen in jezelf, het bedrijf en dat van anderen uit de sector is wel degelijk een middel om de crisis te bestrijden.

Momenteel vinden er veel reorganisaties plaats. Voor de medewerkers brengen deze veel onrust met zich mee. Heb ik morgen nog een baan? Kunnen we met minder collega’s hetzelfde werk verzetten? Hierdoor ontstaan spanningen en worden verantwoordelijkheden verwaarloosd. Maar nog belangrijker: het initiatief van de werknemer neemt af. Praten over de crisis zet een rem op het zoeken naar en identificeren van kansen en maakt werknemers minder creatief.

Boost door verandering

Het is daarom niet zo gek om dit gewoonweg niet meer te doen. Gemotiveerd, creatief personeel is één van de randvoorwaarden voor een gezonde organisatie. Een manier om dit te bereiken, is door niet stil te blijven zitten, maar te zoeken naar verandering.

Onderzoek van de FNV Bondgenoten (2009) toont aan dat veel werknemers een boost krijgen van verandering en er ook positief tegenover staan. De meerderheid huldigt bijvoorbeeld het standpunt ‘veranderingen leiden tot nieuwe uitdagingen’.

Een aantal mogelijkheden:

  • Andere manieren van werken en fabriceren kunnen veel nieuwe initiatieven opleveren. Zo biedt Het Nieuwe Werken kansen, want het (deels) werken in een andere omgeving kan zorgen voor nieuwe inzichten.
  • Houd, als fabrikant, andere materialen in de gaten en kijk welke kansen hier liggen. Tijdens de BouwKennis Jaarbijeenkomst wees trendwatcher Adjiedj Bakas er bijvoorbeeld op dat er door schaarste van grondstoffen steeds meer glas gebruikt zal worden. Wat betekent dit voor uw organisatie?
  • Probeer te kijken naar andere markten. Veel fabrikanten bleven voorheen passief tot een aannemer of installateur hen benaderde. Nu zie je ze al actiever op zoek gaan naar de eindgebruiker om deze rechtstreeks te benaderen.

Durf creatief te zijn

Om kansen te zien die voor anderen verborgen blijven moet je buiten de gebaande paden kunnen denken. Ik zeg bewust kunnen, want organisaties durven het vaak wel, maar zijn niet in staat om creatief naar kansen te kijken. Organisaties die van creativiteit het belang inzien, moeten de volgende bekende presentatie van TEDTalk goed bekijken.

Uit het filmpje blijkt dat mensen in de huidige maatschappij van kinds af aan in een keurslijf worden gestopt. Als je hier vervolgens ook nog de angst van de crisis bovenop laat komen, is het niet meer dan logisch dat organisaties kansen laten lopen.

Mis geen kansen

Veel organisaties focussen zich op de korte termijn door het reduceren van kosten en efficiënt werken. Dat is natuurlijk begrijpelijk. Vergeet echter niet dat creativiteit het verschil kan maken.

De crisis raakt de bouw zonder twijfel hard, iedere gemiste kans is er een teveel. Word crisismoe en richt de blik weer omhoog. En het woord crisis neemt u niet meer in de mond. Te simpel zegt u? Misschien, maar het is een zo makkelijk te nemen eerste stap. Durf hem te nemen.

 


Over de auteur: Maurice van Dijk

Maurice van Dijk is managing informatieadviseur bij BouwKennis. In zijn functie is hij verantwoordelijk voor het bieden van strategische marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Dat betekent meedenken, kansen zien en behoeften invullen. Van Dijk: “Via het BouwKennisBlog wil ik graag delen welke kwesties ik in de praktijk tegen kom. Tegen welke vraagstukken loopt de bouwketen momenteel aan en waar liggen de oplossingen? Dat zijn hierbij belangrijke vragen.”

2 reacties op “Word crisismoe!

  1. Goed stuk tekst… Jammer van de spelfout in de titel

  2. Maurice van Dijk 29 oktober 2012 om 14:21

    Goed te lezen dat u het een interessant stuk vond.
    Met betrekking tot de spelfout: de titel is gebiedende wijs.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP