Wil de echte klant opstaan

In de bouwsector praten we altijd over klanten alsof ze een ‘project’ zijn. Als bouwprofessional houden we ons bezig met business to business activiteiten. Partijen in de keten die onderling de koers van een project invullen. Liefst grote projecten, waar veel woningen of vierkante meters in één keer worden gerealiseerd. We gaan er in gesprekken vanuit dat we allemaal (inclusief de bewoner)  weten waar we het over hebben, dat we hetzelfde bedoelen en vooral ook dat we dezelfde doelen hebben. Dat geldt tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, maar ook tussen  aannemer en onderaannemer, onderaannemer en zzp’er en tussen alle andere partijen onderling.

Maar de praktijk wijst telkens uit dat het best lastig is om gezamenlijk de bouwopgave te realiseren. Laat staan om al die afspraken aan te gaan als het maar om één woning gaat. Reden voor veel grote partijen om geen opdrachten voor particulieren te doen. De kleine schaal, de één op één relatie met de opdrachtgever en de verwachtingen vanuit de bewoner/opdrachtgever (die als klant koning wenst te zijn) maken het tot een markt waarin de grote bouw, historisch en strategisch van weg blijft.

Huur vs koop

Toch ligt de grootste opgave bij de particulier. Als we momenteel kijken naar de woningvoorraad in Nederland met een groen label (A-B-C), dan zijn dat 307.000 koopwoningen, 1.115.000 sociale huurwoningen en 146.800 particuliere huurwoningen. De sociale markt heeft dus ruim drieënhalf keer zoveel ‘groene’ woningen dan de particuliere markt. Terwijl de omvang van de particuliere markt twee keer zo groot is dan de  sociale huurmarkt. Het verschil wordt dan dus een factor 6! Daarmee kunnen we stellen dat de grootste verduurzamingsopgave in de particuliere markt ligt. De corporaties hebben al best een slag gemaakt, 50% van hun bezit is al ‘groen’ (al is gemiddeld label ‘B’ voor de toekomst niet meer voldoende).

klant

Maar ja, waar moet die particulier dan terecht? Zoals in het begin al geschetst is de reguliere bouwketen niet geïnteresseerd in de particulier. De particulier moet het nu vooral hebben van de kleine aannemer om de hoek of de zzp’er. Maar de opgave wordt steeds complexer. Het gaat niet meer om het toevoegen van losse producten in de woning, het gaat om het realiseren van een integrale kwaliteit. Dat gaat de competentie van de kleine bedrijven veelal te boven en daarmee wordt de opgave alleen maar ingewikkelder en dus duurder.

De grote willen niet, de kleine kunnen niet. Bovendien is voor de klant niet duidelijk wat er maatschappelijk gezien nodig is. Het gevolg is dat de particulier nu kiest voor het vervangen van kozijnen, het plaatsen van een nieuwe cv-ketel, of het vervangen van de dakpannen, waar hij/zij eigenlijk een overweging zou moeten maken voor het vernieuwen van de gevel, de keuze tussen een warmtepomp of een infrarood paneel, en hoe dik de dakisolatie moet worden. Immers de race om CO2 is met ons nieuwe kabinet officieel begonnen, maar hoe komt de klant in beweging?

Waar kun je terecht?

Er zijn wel plekken waar oplossingen worden aangeboden. De lokale energieloketten en energie initiatieven bemiddelen in verduurzamingsmaatregelen. Maar dit gaat vaak om losse maatregelen. Als we echt stappen willen maken in de verduurzaming dan moet het verder gaan dan spouwisolatie of zonnepanelen. Het is zaak om een bredere set aan oplossingen voor het voetlicht te brengen. Zodat de particulier ziet wat er mogelijk is.

Maar waarom blijft de business to business keten maar praten over de klant en wanneer ze wat willen, alsof het een project is? Kijk naar de echte wereld van consumenten. Die vragen niet maar bieden gewoon aan. Via duizenden winkels, fysiek en digitaal, worden spullen aangeboden en die worden gekocht. Dus de vraag wordt waar kan de klant morgen naar binnen lopen om een nieuwe gevel voor zijn woning te kopen.

 


Over de auteur: Haico van Nunen

Haico van Nunen is als adviseur werkzaam bij BouwhulpGroep. De bestaande bouw is hierbij het werkterrein, van individuele woning tot gehele voorraad, van proces tot aan techniek. Daarnaast is hij Lector aan de Hogeschool Rotterdam met als onderzoekslijn 'Duurzame Renovatie' . Het thema duurzaamheid is de rode draad in dit alles. Aan de ene kant gaat dat in op energie en energiegebruik aan de andere kant gaat het daarbij ook over materialen. Maar alles vanuit het perspectief van de gebruiker. (https://www.hogeschoolrotterdam.nl/globalassets/documenten/onderzoek/projecten/kc-dhs/ol_haico-van-nunen.pdf) In zijn proefschrift ‘Assessment of the Sustainability of Flexible building’ wordt levensduur als een van de belangrijkste aspecten omschreven om duurzaamheid van de gebouwde omgeving inzichtelijk te maken. Dit is uitgewerkt onder de noemer levensduur-denken met als boodschap dat woningen lang mee gaan en dat er gedurende de levensduur van de woning ingrepen nodig zijn om de kwaliteit op peil te houden. In het onderling afstemmen van deze ingrepen (onderhoud, woningverbetering en energiebesparing), ligt de uitdaging van de bestaande bouw verscholen. Hoe kunnen we dit slim, efficiënt en met kwaliteit realiseren?

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP