Wat we kunnen leren van het e-commerce beleid van Zalando

e-commerce-1606962_640In 2008 begonnen twee Duitse studenten een online schoenenwinkel met de ambitie om groter te worden dan internationale ketens als H&M en Zara. Ambitieus? Zeker. Toch is deze online winkel inmiddels getransformeerd naar een van de meest innovatieve online fashion platforms: Zalando.

Hiermee wil ik niet het standaard betoog inleiden, waarbij er wordt gekeken hoe we in de B2B kunnen leren van succesvolle webshops als die van Zalando, Bol.com, Amazon, etc. E-commerce is veel meer dan alleen het inrichten van een webshop en bijbehorende bestelmodule. Het elektronisch zakendoen in de breedste zin van het woord gaat over het gehele bedrijfsproces dat verandert onder invloed van ICT. Het oriëntatieproces van klanten verloopt anders, maar er ontstaan ook mogelijkheden voor nieuwe marketing.

B2B versus B2C

En ja, de verschillen tussen B2B en B2C zijn groot. In een consumentenmarkt valt de DMU samen met een huishouden. Uiteraard zijn er meerdere beïnvloedende krachten, zoals vrienden en familie of sociale media. Als we kijken naar de impact van e-commerce op B2C komen we vooral terecht bij zaken als de eisen die men stelt aan de webshop, omni-channel oriëntatie en wensen ten aanzien van levertijd. Dit is dus het traditionele bestelproces, maar dan in een digitaliserende wereld met verschillende kanalen en apparaten.

Voor de invloed van e-commerce op B2B moeten we de definitie iets oprekken. In een B2B-omgeving is het beslissingsproces namelijk vaak complexer dan in een B2C-omgeving. Bij de DMU in de bouwketen valt direct op dat er veel meer spelers betrokken zijn. De opdrachtgever betaalt en is in principe degene die bepaalt. Maar wanneer het op het nemen van bouwtechnische beslissingen aankomt, bereikt de invloed van de opdrachtgever vrij snel een grens.

Platformdenken

Toch is Zalando met uitspraken als ‘wij willen de Amazon web services van e-commerce worden‘ zeker een partij waar wij in de B2B sector van kunnen leren. Bij Zalando ligt de focus namelijk al vanaf de beginjaren op het uitbreiden van het marktaandeel. Zo hebben ze extreem veel geïnvesteerd in reclame, gratis verzending, korting en vouchers. Dit ging ten koste van de winst, maar klantervaring en naamsbekendheid zijn voor Zalando het nemen van dit risico meer dan waard gebleken!

Recentelijk kondigde Zalando aan zijn kennis over e-commerce in te gaan zetten om een platform te bouwen dat andere retailers kunnen gebruiken om hun e-commerce op te laten draaien. Ook het bouwen van dit platform is gericht op het snel winnen van marktaandeel. Om dit te verwezenlijken heeft Zalando aangegeven flink te investeren in adverteren en daarnaast verschillende brand solutions aangekondigd. Zo gaat Zalando mediaruimte beschikbaar stellen aan adverteerders om in beeld te komen bij de doelgroepen die zij willen bereiken. Daarnaast gaat Zalando merken de ruimte bieden voor een eigen profiel op het platform. Ze krijgen de gelegenheid een eigen ‘brand shop’ te openen, waarmee ze direct in contact kunnen komen met webshoppers en die meer op maat kunnen bedienen. Ook kunnen de merken waardevolle inzichten opdoen over hun koperspubliek, waar ze binnen én buiten Zalando hun voordeel mee kunnen doen.

E-commerce: toepassing in de bouwsector

Ook in de bouwsector is het fenomeen e-commerce volop in ontwikkeling en gaat de toepassing ervan al veel verder dan het hebben van een webshop. Voor een sector als de onze, waar bedrijven vaak onderdeel zijn van een keten waarbij iedere speler een deeloplossing aanbiedt binnen een groter geheel, is het platformdenken van Zalando dan ook meer dan leerzaam.

Een ander mooi voorbeeld van een platformspeler in onze sector is Nest, de slimme thermostaat van Google. Nest staat bekend als fabrikant van rookalarmen en slimme thermostaten, maar is eigenlijk een slimme platformspeler. Vrijwel iedere grote producent van elektronische huishoudartikelen werkt nu samen met het Nest-Platform.

Daarnaast zien we in de bouwsector steeds meer platforms ontwikkelen die zich richten op het samenbrengen van vraag en aanbod, zoals werkspot.nl of WeBuildHomes, een website waarop verschillende architecten met een vaste set producten hun eigen woningconcepten kunnen samenstellen. De architect krijgt een percentage van de opbrengst als het ontwerp ook daadwerkelijk gerealiseerd is. Het faciliteert in feite het conceptuele bouwen vanuit een vaste set ‘legostenen’.

Dit blog is de tweede artikel in een reeks bijdragen over disrupties in de bouw, geïnspireerd door het nieuwe BouwKennis rapport ‘Megatrends in de bouw‘. Er verschijnen in totaal 5 blogs van BouwKennis over disrupties in de bouw op verschillende deelgebieden: de veranderde bouwopgave, Big Data, klantgerichtheid en inbound marketing

Over de auteur: Carola Heijden

Na de Bachelor Bedrijfseconomie, heeft Carola de master Marketing Management met succes afgerond aan de Universiteit van Tilburg. Sinds 2014 is zij werkzaam als marketeer bij BouwKennis. Naast dat Carola zich bezig houdt met de commerciële uitingen, is zij verantwoordelijk voor het beheren van de databases van BouwKennis. Dagelijks houdt ze zich bezig met het maken van analyses en rapportages voor sales- en marketingdoeleinden. Daarnaast is Carola binnen BouwKennis medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van het BouwKennisBlog.

Geef een reactie