Wat bouwmarketeers van de economie kunnen leren

krantenNederland is uit de recessie, zo kopten de kranten onlangs. Vanwege mijn achtergrond krijg ik dan vaak vragen van klanten over wat dat precies inhoudt: “Gaat het nu met de bouw ook weer beter? Wanneer gaan ze mijn graafmachines weer kopen?”. En sinds mijn oudste dochter op de middelbare school met het vak economie aan het worstelen is, krijg ik deze vragen ook thuis. Als marketeer mag er natuurlijk ook wel van je verwacht worden dat je weet hoe markten werken, maar eerlijk gezegd heb ik het lange tijd vrij onduidelijk gevonden.

Tot het moment dat ik het boek ‘Ahead of the Curve’ las, een uitgave van de Harvard Business School. Daar zijn die jongens van Harvard sowieso goed in: boeken schrijven die de mist rond een vakgebied wegzuigen. Ik verwacht ook veel reacties van economen in de comments hieronder dat ik het allemaal veel te simpel voorstel, want dat was ook de kritiek op de schrijver. Maar Joseph Ellis beschrijft in zijn boek niet alleen helder hoe de economie werkt, hij is op Wall Street ook al jarenlang de beste voorspeller van economische ontwikkelingen, zijn model werkt blijkbaar ook in praktijk. Ik deel het graag met jullie, en begin met de consument. Want daar begint het mee.

Goedkope hotelkamers
OLYMPUS DIGITAL CAMERAVeel bedrijven lijken het niet te beseffen als je contact met ze hebt, maar alles begint met de consument. Het is zelfs erg simpel: zonder consument geen bedrijfsleven. Als iedereen morgen besluit volledig in de eigen behoeften te voorzien (met wat vee en moestuintjes en zo, zoals Griekenland zich nu ontwikkelt) is een bedrijfsleven niet langer nodig. Dat geldt ook als men besluit net als honderden jaren terug om weer onderling te gaan handelen, een ontwikkeling die de laatste tijd enorm in opkomst is dankzij het internet. Want de hotels in steden als Amsterdam kunnen dan wel ontzettend klagen over ‘particuliere hotelkamersites’ als Airbnb, je houdt deze ontwikkeling toch niet tegen. Of kijk naar het succes van andere ‘sharing economy’ projecten zoals dat van Snappcar: consumenten die elkaars auto lenen.

Maar goed: alles begint dus met de consument. Wat Joseph Ellis in zijn boek duidelijk aantoont is dat daar ook economische groei begint of ophoudt: op het moment dat de consument weer vertrouwen krijgt en begint te kopen. Op zich heel logisch als je beseft dat er, zoals eerder gezegd, zonder consument niet eens een bedrijfsleven is. En vanuit de consument gaat de recessie (of zoals nu de opleving) omhoog de bedrijfskolom in. En daar komt het belangrijkste stuk.

De golfbeweging
Eigenlijk is het zo eenvoudig: waar kopen consumenten hun producten? In ‘shops’, al dan niet van steen. Joseph Ellis toont duidelijk aan dat je hier de tweede economische golfbeweging ziet: bestedingen in de retail. Meestal volgt een opleving in winkelbestedingen op een opleving in consumentenvertrouwen. Het is vervolgens ook niet moeilijk om te zien hoe de golf verder gaat: de volgende geleding in de bedrijfskolom die beweegt is die van de fabrikanten van consumentenproducten. Want die vullen de voorraden in de winkels weer aan natuurlijk. En vervolgens zijn de boeren aan de beurt: als fabrikanten méér voeding maken, krijgen zij het ook drukker. Aan het eind van de hele golf komen dan uiteindelijk de fabrikanten van business-to-businessproducten. Want pas als de fabrikanten van consumentenproducten vertrouwen hebben dat het allemaal weer goed komt, gaan ze weer investeren in activa: machines, gebouwen etc. En dus is een opleving van de economie nog lang geen opleving van bouwbedrijven, die mogen nog even wachten. En wie er ook nog even mogen wachten zijn de werknemers.

Werk en beurzen
Het is een bekend fenomeen: dat na-ijleffect in de werkgelegenheid. In de week dat het CBS roept dat de recessie voorbij is, regent het ontslagen. Het zijn nou eenmaal beslissingen die bedrijven laat maken (vaak pas als de jaarcijfers bekend zijn): om mensen te ontslaan dan wel weer aan te nemen. En dus is de werkgelegenheid een ‘late’ indicator, het kan dus vaak lang duren voordat werkgelegenheid weer aantrekt.

beursEen indicator waar je volgens Joseph Ellis weinig mee kunt is de beurskoers. Enerzijds omdat deze vaak is gebaseerd op emotie en paniek, maar anderzijds omdat deze is gebaseerd op de ontwikkelingen in de hele economie: niet alleen consumentenvertrouwen, maar anderzijds ook de ontwikkelingen in de ‘trage’ bouw. Je ziet vaak dat journalisten (en andere mensen) hun economische hoop vestigen op stijgende beurskoersen, maar uit berekeningen van Joseph Ellis blijkt dat je hier weinig of geen vertrouwen uit mag halen.

Best wel simpel he, die economie? Dan komt nu het slechte nieuws: het ‘simplistische’ model van Joseph Ellis geldt alleen als een land niet handelt met het buitenland. Want landen als Nederland die een groot deel van hun landbouwproducten exporteren (of in het geval van Nederland ook machines) kunnen midden in een recessie toch nog veel geld verdienen. Het is een belangrijke ‘maar’, maar wat mij betreft beschadigt het niet de basisles van Joseph: volg de consument en wat deze koopt de bedrijfskolom in, en je ziet hoe de economie weer zal opleven. Zeker voor de bouw, die nog erg ‘nationaal gericht’ is, gaat de verhelderende uitleg van Joseph Ellis nog best goed op. Zijn boek heeft voor mij veel structuur gebracht in alle indicatoren die ik de hele week op me af krijg via ons zelfgebouwde marketing intelligence systeem. Structuur in de chaos, daar hebben mensen tegenwoordig behoefte aan


Over de auteur: Edwin Vlems

Edwin Vlems is Marketing Manager van metaalgroothandel MCB en helpt B2B-bedrijven met inbound marketing: het online plaatsen van het verhaal van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten. Hij spreekt en schrijft over Inbound Marketing, Content Marketing en Social Media. Je kunt hem volgen op @evlems, vinden op http://edwin.vlems.nl en mailen via edwin@vlems.nl.

5 reacties op “Wat bouwmarketeers van de economie kunnen leren

  1. Helder verhaal Edwin, dank je wel voor korte, nuttige les.

    Krijg bijna zin om het boek te gaan lezen. Jammer dat de stapel ‘to-read’ nog torenhoog is 😉

    Succes en groeten,
    Dagmar

  2. Dank je Dagmar! Maar met mijn blog weet je eigenlijk al het meeste hoor 🙂

  3. Best handig, je leest de blogs van Edwin en je kunt weer over je nachtkastje heen kijken! Bedankt voor de blog, erg helder weer.

    Groet,

    Maarten van Ham

  4. Bedankt Maarten! Ik red veel bomen zo

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP