Wast een berg, kost een beetje

Column – Kent u die TV-reclame nog? 30 jaar geleden? Een reusachtig groot wit laken in een weiland, wordt helemaal onder gemodderd, in een reuze wasmachine gedaan en er vervolgens met een helikopter uitgetrokken. Slogan: “Witte Reus, wast een berg, kost een beetje”.

Vroeger was het voor een marketeer simpel. Je bestelde een goed reclamebureau, die kwam met een catchy slogan, je bombardeerde daar de drie(!) TV-netten mee vol en dan had je je werk gedaan. Pas maanden later zou je pas op je werk worden afgerekend, en dan kon je bij tegenvallende verkoopcijfers ook altijd wel een smoes verzinnen waarom het niet aan jouw campagne lag.

Ik ken verhalen waarbij het belangrijkste ijkpunt van een geslaagde campagne was of de CEO er via de buren over hoorde. Dus, reclamebureaus waren ook in die tijd listig, werden bijna alle billboards in een straal van twee kilometer rond het huis van de CEO opgekocht. En ja hoor, op de buurtborrel kwam iedereen naar ‘m toe: “Zo werkt goed zeker die campagne? Ik zie jullie overal!”. Slim gedaan. En handig.

Hacking is een modewoord voor alles wat je handig doet, weinig geld kost en relatief veel resultaat boekt. Je hebt bijvoorbeeld lifehacking: “gebruik een oude ketchupfles voor pannenkoeken” of “gebruik een Roemeense VPN voor goedkopere vliegtickets”. Berehandig.

In de marketing hebben we het tegenwoordig over growth hacking. Want, je kan nu bijna real-time zien wat er werkt, of juist niet. Je kan zien waar mensen op klikken, wat ze links laten liggen. Wat je groei oplevert en wat een mispeer is. Iemand die daar obstinaat mee bezig is, noemen we sinds een paar jaar een ‘Growth hacker.’

Ja, dat Growth hacken, dat belooft heel wat. De kern is; bedenk veel verschillende manieren waarop jouw bedrijf zou kunnen groeien. Test al die manieren uit, verfijn ze, en voila, je groei is gerealiseerd.

Toch zie ik het nog maar weinig in de bouw. Terwijl er wel kansen liggen. Wij hebben een paar jaar geleden een nieuw huis laten bouwen, maar ik heb nog nooit een telefoontje van de bouwer gehad: “Hoe bevalt het na een jaar, kunnen we nog iets van jullie leren?”. Ik ben beretrots op mijn nieuwe zonnepanelen, en deze zomer dacht ik iedere dag: “weer geld verdiend!”, maar geen appie waar ik mijn trots makkelijk op kon delen.

Maar zoals het hacken nu overal wordt gepropageerd, wijst ook wel op creatieve armoede. “We hebben echt geen ideeën meer voor ons bedrijf in de toekomst!”, “Zullen we een hackaton doen?”. “We groeien voor geen meter meer!”, “Kunnen we niet een paar studenten laten growth hacken?”.

Nee, het vinden van de silver bullet gaat zomaar niet. Growth hacking is geen magische pil, geen wondermiddel waardoor in een keer al je problemen worden opgelost. Blijft hard werken, veel zoeken, falen en weer doorgaan. Maar.. als het dan eenmaal werkt, wast het een berg en kost het een beetje…


Over de auteur: Rens de Jong

Rens de Jong is een veelzijdig presentator en journalist. Rens is bedenker en presentator van verschillende programma’s zoals BNR Duurzaam, de Grote BNR Klantenshow, en BNR Leiderschap. Door zijn jarenlange ervaring bij het financieel-economische radiostation BNR Nieuwsradio voelt Rens zich thuis in onderwerpen zoals leiderschap, ondernemerschap, duurzaamheid en technologie. Ook is hij oprichter van de BNR in BusinessClub. Daarnaast schrijft hij columns over het bedrijfsleven, politiek, reclame en media. Onder andere als vaste columnist in de BouwKennis KwartaalVisie.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP