Warmetruiendag voor de auto

Vrijdag 15 februari was het Warmetruiendag. Heb je meegedaan? Met de huidige, goed geïsoleerde, gebouwen van tegenwoordig en met een record buitentemperatuur van 17 graden in Woensdrecht, zou het maar zo eens kunnen zijn dat je er niks van gemerkt hebt. Bij ons in het bedrijfsverzamelgebouw (waar bij ons in ieder geval de verwarming uitstaat) met een raam op het zuiden, mocht op een gegeven moment het raam zelfs wel open omdat het te warm aan het worden was…

Toch is een dergelijke actie een goed idee. En wel om de volgende redenen:

  • Het is een eenvoudige actie, iedereen snapt hem en iedereen kan meedoen.
  • Het is een actie die uitnodigt tot delen, iedereen kan een leuke foto maken van de truttige of trotse trui.
  • Het is een duidelijke actie, trui aan, thermostaat omlaag.

En als je aandacht vraagt voor een onderwerp waar niet iedereen meteen warm voor loopt (…), dan heb je wel ingrediënten nodig die het een sterke actie maken.

Heb je al eens nagedacht over een “warmetruiendag voor de auto”? Want net als dat we natuurlijk moeten proberen het gas- of tegenwoordig elektraverbruik voor de verwarming zoveel mogelijk te beperken, is het ook de bedoeling dat we zo weinig mogelijk benzine of diesel verbruiken. En ook als je elektrische rijdt, zelfs op groene stroom, is het natuurlijk niet de bedoeling om het te verspillen. Welke acties kan je dan verzinnen die eenvoudig en duidelijk zijn en uitnodigden tot delen? Hieronder een aantal mogelijkheden ter inspiratie.

Doe mee aan de Fiets naar je Werk dag (23 mei)

Ook dit is een landelijk georganiseerde dag. Het idee is om zoveel mogelijk mensen op de fiets naar het werk te laten komen. Laat de directeur bij medewerkers langs gaan om ze op de fiets op te halen. Maak duo’s die gezellig samen komen. En deel natuurlijk wat leuks uit aan de mensen die de moeite hebben genomen de fiets te pakken.
Natuurlijk is dit niet voor iedereen haalbaar, maar als je gedurende het jaar een aantal acties doet waar mensen aan mee kunnen doen, komt er vanzelf een actie voorbij die wel geschikt is.

Laat iedereen een dagje thuiswerken

Gewoon de deur op slot van het kantoor, iedereen werkt thuis. Met natuurlijk een prijsje voor de mooiste thuiswerkplek, het beste pauzemoment, de meeste skypeoverleggen op een dag gevoerd en de beste oplossing voor: ‘wat mijn huisgenoten ook doen, ik laat me niet afleiden’.
Ook mensen die niet structureel thuis kunnen werken, kunnen aan een dergelijke actie al vaak wel een keer mee doen. En maak het bijvoorbeeld ook mogelijk om bij een restaurantje op de hoek te gaan zitten werken.

Haal iedereen op met een bus als start van een carpoolcampagne

Carpoolen doen mensen niet zomaar. Maar wat als je nou (in ieder geval iedereen binnen een straal van 25 kilometer rond het bedrijf) eens ophaalt met een bus. Het is gelijk een hoop gezelligheid. Laat ze naar verschillende carpoolplekken komen, zodat ze ook zien welke collega’s er eventueel als carpool-maatje in de buurt wonen. Maak er een leuk ritje van. Plan dit goed van te voren. Iedereen moet immers op dezelfde tijd beginnen en eindigen.

Organiseer een ‘Ruim je bestelbus op’-actie

Voor de medewerkers die in een bestelbus op de weg zitten (en vaak niet mee kunnen doen met een fiets naar je werk of thuiswerkdag) organiseer je een ‘Ruim je bestelbus op’-actie. Volle bestelbussen verbruiken meer dan lege bestelbussen. En ongetwijfeld wordt er een hoop heen-en-weer gereden zonder dat het strikt noodzakelijk meegenomen moet worden. Een dagje hier de aandacht op vestigen helpt om het bewustzijn te vergroten. Doe het regelmatig en gemiddeld genomen gaan de bestelbussen een stuk lichter de weg op.

Een ‘Ik rij vandaag niet harder dan 100’-dag

Zonder dat mensen natuurlijk een foto gaan nemen van hun snelheid onder het rijden… Maar als jullie auto’s/bestelbussen uitgerust zijn met telematica, kan een foto gedeeld worden van de vastgelegde maximum snelheid. En anders kan het bijvoorbeeld een mooie combinatie zijn met de Fiets naar je Werk dag, voor de mensen die te ver weg wonen om te fietsen. Het gaat erom mensen bewust te maken van het feit dat langzamer rijden een heel stuk zuiniger is.

En, welke zou bij jullie werken?

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”


Over de auteur: Elske van de Fliert

ir. Elske van de Fliert is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit. Zij ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten. Elske weet dit onderwerp pragmatisch en creatief tastbaar te maken. Met haar technische achtergrond dringt zet tot de kern van de zaak door als het gaat om technologische ontwikkelingen. Met haar ervaring bij overheden en bedrijven weet ze op elk niveau de goede snaar te raken. Elske heeft een checklist ontwikkeld om het brandstofverbruik te monitoren: https://www.zero-e.nl/gratis/6-punts-checklist-voor-meten-van-brandstofbesparing/

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP