Waarom zou ik mijn klant wat vertellen over duurzaamheid?

In de kolom aan de rechterkant van deze pagina staat een kopje “Populaire onderwerpen”. Heb je hem gevonden? En wat valt je op? Wat mij opviel was dat zowel de term ‘duurzaam bouwen’ als de term ‘duurzaam’ als de term ‘duurzaamheid’ er in voorkomen en die laatste redelijk groot. Drie van de twintig genoemde termen hebben te maken met duurzaamheid. 15% dus. Blijkbaar een relevant onderwerp. Niet zo gek, want klanten hechten er steeds meer belang aan. En klanten van klanten ook. En je concurrent. En je (jonge?…) medewerkers. Maar hoe zorg je er nou voor dat hetgeen jullie doen op het gebied van duurzaamheid ook sterk overkomt bij die klant. Dat het op het voldoende netvlies komt en dat het een sterke indruk maakt?

Altijd…

Dan moet je allereerst weten wanneer je je verhaal over duurzaamheid presenteert bij de klant. Natuurlijk als deze er om vraagt bij een aanbesteding. Nogal duidelijke zaak. Vaak ook door bepaalde certificering zoals de CO2 prestatieladder of ISO 14001. Maar ook als die klant jullie zomaar in het wild tegenkomt (een bestelbus van jullie ziet rijden, een bouwproject van jullie voorbij komt, er online informatie over jullie staat). Kortom – en dat zal je als marketeer niet verbazen – je presenteert altijd je verhaal bij de klant en dus ook altijd jullie verhaal over duurzaamheid bij de klant. Ben jij in offertetrajecten voldoende aangehaakt om dit voor het voetlicht te krijgen?

… door iedereen …

En zijn de accountmanagers hier voldoende over geïnstrueerd? Want als er één groep is die dit verhaal moet kunnen vertellen, zijn zij het natuurlijk. Maar ook jullie engineers vertellen een verhaal bij de klant. Wat nou als elke technische tekening ook laat zien wat deze oplossing inhoudt als het gaat om CO2 reductie, voor die klant? En ook jullie timmerlieden vertellen het verhaal bij de klant. Ook al zeggen ze er helemaal niks over.

… en overal

De website, de tekst voor de aanbesteding, de productflyer, het gebouw, waar presenteer je duurzaamheid eigenlijk niet aan de klant. Je hebt een schier oneindige hoeveelheid aan mogelijkheden om jullie verhaal over duurzaamheid aan die klant voor te schotelen. Nu denk je misschien: “Ja, maar, wordt het niet een beetje te veel? De productflyer moet toch over het product gaan?”. Jazeker moet de productflyer over het product gaan. Maar er kan prima een kadertje over de duurzaamheid van het product in. Op websites zie ik vaak een aparte MVO pagina. Heel mooi natuurlijk, want je klant vindt het fijn dat hij/zij deze informatie ergens gebundeld kan vinden. Maar vermeld gerust de CO2 reductie die een nieuwbouwproject heeft opgeleverd bij de projectpagina.

Relevant voor je klant

Bedrijfsvoering, product en proces bieden allemaal kansen om duurzaamheid concreet handen en voeten te geven. Ik zou dus ook al deze onderdelen aangrijpen om aan je klant te presenteren wat jullie doen op dat gebied.
En hoe dan? Allereerst met het belang van de klant voorop: waarom is duurzaamheid in dit kader relevant en waarom moet mijn klant hier wat over weten? Stel jezelf die vraag elke keer als je een stuk marketingcontent maakt. Presenteer dan vol overtuiging wat jullie hebben gedaan op dit onderwerp voor dit specifieke proces of product. En kom altijd terug op de visie die jullie hebben op het gebied van duurzaamheid: waar jullie voor staan en hoe jullie er aan bijdragen om de wereld een stuk mooier te maken.

Wat doe jij om duurzaamheid bij de klant te presenteren? Laat het hieronder even weten.

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”


Over de auteur: Elske van de Fliert

ir. Elske van de Fliert is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit. Zij ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten. Elske weet dit onderwerp pragmatisch en creatief tastbaar te maken. Met haar technische achtergrond dringt zet tot de kern van de zaak door als het gaat om technologische ontwikkelingen. Met haar ervaring bij overheden en bedrijven weet ze op elk niveau de goede snaar te raken. Elske heeft een checklist ontwikkeld om het brandstofverbruik te monitoren: https://www.zero-e.nl/gratis/6-punts-checklist-voor-meten-van-brandstofbesparing/

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP