Waarom verstop jij jouw medewerkers?

Anouk en Sander, Rainbow Mountain Vinicuna – Peru

Sander heeft net zijn leaseauto ingeleverd bij zijn werkgever en reist met de trein terug naar zijn woonplaats. Het is toch even slikken als het werkelijk zover is. HET avontuur! Hij denkt aan zijn vriendin Anouk, die de succesvolle afronding van haar megaproject viert met een bedrijfsborrel en tevens gedag zegt tegen collega’s en directie. Zou zij zich ook een beetje ‘unheimisch’ voelen?

Alles is goed voorbereid, maar toch. Voorlopig wordt er niet meer gewerkt. Vier maanden gaan ze reizen door Zuid-Amerika. Wij gaan onze dochter en haar vriend missen, maar dat zullen hun beide werkgevers vast en zeker ook doen! Loslaten om te behouden. Dat geldt ook zakelijk.

Een aderlating voor het bedrijf

Een grote wens van deze net dertigers is uitgekomen. Hun beide werkgevers hebben hen die ruimte gegeven. Natuurlijk heeft dit enige overtuigingskracht richting hun directies gekost. Het zijn immers commerciële bedrijven. Zowel Anouk als Sander waren de eerste medewerkers met een verzoek tot sabbatical. Wederzijds respect en vertrouwen waren sleutelwoorden in de gezamenlijke gesprekken.

De afwezigheid van beide senior-projectleiders heeft natuurlijk consequenties voor de bedrijfsvoering. Dat begrijpen de aanvragers maar al te goed. Beiden keren terug naar het bedrijf. Dat hebben ze beloofd. Gegarandeerd met veel energie en geestelijk rijker. Deze bagage is ook voor de betrokken bedrijven waardevol. Hun loyaliteit zal onverminderd standhouden, ondanks hun afwezigheid. Dat hen die kans is gegund zullen zij niet vergeten.

Help ik zoek personeel!

‘Kun jij een leuke advertentie maken? Wij hebben dringend nieuwe medewerkers nodig!’. Ik hoor deze vraag regelmatig. Natuurlijk laat je op een leuke manier weten dat je medewerkers vraagt. Helaas is dit niet voldoende. Er is meer nodig is om in tijden van krapte op de arbeidsmarkt goede medewerkers aan te trekken.

Employer branding.

Laat zien dat jouw bedrijf een geweldige plek is om te werken.
Goed opgeleide medewerkers én vakmensen zijn waardevol. Een mooi salaris en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden worden zeker op prijs gesteld. Medewerkers vrijheid en vertrouwen geven, hen steunen in hun carrièrewensen, zijn ook belangrijke aspecten die bijdragen aan loyaliteit en verbondenheid met het bedrijf. Natuurlijk heeft niet iedere medewerker behoeft aan een sabbatical zoals Anouk en Sander, maar we leven wel in andere tijden, waar maatafspraken gewaardeerd worden.

Wat moet ik dan doen?

Start vandaag en wacht niet tot morgen. Werk aan het imago van je bedrijf. Ook als je nu nog geen problemen kent. Leun niet achterover. Ben voorbereid dat ook jij het ook moeilijk krijgt als er interessante opdrachten komen en je onvoldoende medewerkers hebt om de klus te klaren.

Vijf aandachtspunten:

#1. Visie en impact
Wat wil jij voor een bedrijf zijn? Zeg waar jij en je team voor staan en voor gaan! Je hoeft echt geen Google, Red Bull of een mega groot bouwbedrijf te zijn om impact te maken. Vertel over je bedrijf, dromen en ambities. Verhalen laten een bedrijf leven. Vind je het moeilijk om dat te vertellen? Schakel iemand in die jouw verhaal optekent. Ook potentiële nieuwe medewerkers lezen graag wie er achter het logo en bedrijfsnaam verscholen gaat. Dat schept vertrouwen.

#2. Naar wie ben je op zoek?
Naar welke talenten zijn jullie op zoek en waarom? Vertel wat nieuwe medewerkers van het bedrijf kunnen verwachten. Hanteer je flexibele werktijden, bied jij kansen voor ontplooiing en specifieke opleidingen? Probeer vooral ook de sfeer weer te geven. Betrek jouw medewerkers hierin. Zij kunnen vertellen waarom een sollicitant voor hun bedrijf zou moeten kiezen.

#3. Verstop je medewerkers niet
Laat zien hoe belangrijk jouw medewerkers zijn. Het verbaast mij nog steeds hoe vaak medewerkers niet zichtbaar zijn op een website van het bedrijf. Kom op, nodig een fotograaf uit en leg de medewerkers én hun werk op beeld of video vast. Medewerkers hoeven niet te poseren als zij dat niet willen. Een goede fotograaf zorgt voor een natuurlijk en sympathiek resultaat.

#4. Open je deuren off- en online.
Organiseer open dagen. Laat je relaties, families van werknemers en stagiaires, docenten en eindejaarsstudenten weten dat zij welkom zijn. Heb je mooie projecten gerealiseerd? Organiseer een kijkdag samen met je samenwerkingspartners en profiteer van elkaars netwerk. Wij zijn in een tijd dat alles snel, flexibel, transparant en social is. De online zichtbaarheid van je bedrijf, hoe groot of klein ook, is onmisbaar.

#5. Dadelijk worden mijn medewerkers weggekaapt
Kom onder die steen vandaan. Online zichtbaarheid is niet meer weg te denken. Iedereen is vrij om gebruik te maken van Social Media. Stop met negatief denken. Draag jouw steentje bij aan een positieve werksfeer en fijne werkomgeving. Medewerkers die willen vertrekken, doen dat toch.

Laat hen ontdekken dat het gras bij de buren niet altijd groener is. Grote kans dat zij ook weer huiswaarts keren en met open armen ontvangen worden, toch?

#Extra tip: ver en toch dichtbij.
Terugkomend op mijn inleidend verhaal. Beide betrokken bedrijven zou ik zeker aanraden de verhalen van Anouk en Sander online te publiceren. Zo bied je collega’s, het externe netwerk en geïnteresseerden de gelegenheid om op afstand mee te genieten van hun bijzondere reis en ervaringen. Een aparte column trekt aandacht en zal de komende vier maanden blijven boeien. Een buitengewone kans die, ook tijdens hun afwezigheid zorgt voor betrokkenheid.


Over de auteur: Lilian Zeekaf

Via KIT. krachtige verbinding ondersteunt Lilian het MKB in de bouw-, installatie- en vastgoedbranche om op een andere manier met de (potentiële) klanten te communiceren. Persoonlijk, duidelijk en transparant. Waar staat je bedrijf voor en wat los jij voor de klant op. Van productgericht naar klantgericht. Daarnaast is zij marketing- en communicatieadviseur bij SATIJNplus Architecten.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP