Waarom je juist nu social media moet inzetten

Langzaamaan start het normale leven weer op. Maar social distancing blijft uiteraard een begrip en we zullen nog lange tijd, of misschien wel voor altijd, in een anderhalvemetersamenleving leven. Iets dat we veel regelmatiger doen op dit moment is het checken van onze socialmediakanalen. Op social media is er totaal geen sprake van social distancing. Het gebruik neemt toe en mensen zijn veel vaker in contact met elkaar via de socials. Een goed moment om naar de mogelijkheden van deze kanalen te kijken voor je bedrijf.

Ik vind het mooi om te zien dat bedrijven niet bij de pakken neer gaan zitten en zich blijven focussen op social media. Terecht ook, want het is goed om gewoon door te gaan met je ingezette socialmediastrategie, voor zover dat kan natuurlijk. Je hoeft niet altijd af te wijken van je huidige campagne, tenzij deze erg in strijd is met de situatie van nu. In mijn vorige blog gaf ik je al handvatten om je communicatie op orde te houden tijdens een crisis. Maar wat kun je dan precies bereiken op je socials?

Top of mind worden en/of blijven

Als bedrijf is en blijft het een van de belangrijkste zaken om zichtbaar te blijven, vooral nu. Je hebt geen of nauwelijks fysiek contact met klanten waardoor de dialoog soms minder vanzelfsprekend is. Blijf daarom in de spotlights zodat mensen je niet vergeten en je de binding met je klanten niet verliest. Social media is daar een mooi platform voor. Het is makkelijk en het kost relatief weinig tijd en geld om regelmatig een interessante post te delen. Deel informatie over je bedrijf, over je medewerkers of misschien heb je nu juist tijd om die blogreeks weer op te pakken. Die blogs kun je vervolgens weer delen op LinkedIn en voilà; je hebt er weer een interessante post bij én je blijft top of mind bij je klanten.

Vermaak je kijkers

Zoals ik net al zei is het goed om door te gaan met je huidige campagne. Niet alle uitingen die je doet hoeven over de coronacrisis te gaan of er verband mee te hebben. Natuurlijk gaat het in de basis altijd om het delen van relevante content. Trends laten echter wel zien dat mensen op dit moment op zoek zijn naar saamhorigheid en thuisentertainment. Socialmediakanalen zijn juist ideaal om kijkers te vermaken met leuke, grappige of mooie foto’s en posts. Nu kijkers nog meer tijd besteden op hun Instagramfeed of scrollen door hun LinkedInpagina is het goed om hier wat extra aandacht aan te besteden. Dit is het juiste moment om je bedrijfsvideo of videographic te delen waarmee je kort en toegankelijk uitlegt waar je voor staat. Wellicht heb je deze al eens gepost, maar er is niks mis mee om die content gewoon te recyclen en nogmaals te delen. Ook kun je een leuke actie opzetten met je collega’s. Zo hebben we bij BouwStijl Media allemaal onze thuiswerkplek laten zien. Maar je kunt bijvoorbeeld ook je ‘thuiswerkhobby’ laten zien. Dat levert ongetwijfeld leuk en socialmediawaardig (beeld)materiaal op. Bovendien kun je goede teksten omzetten in beeld, want zoals het welbekende spreekwoord zegt: één beeld zegt meer dan duizend woorden. Een mooie infographic trekt kijkers en dat zorgt er weer voor dat ze je, je kunt het al raden, blijven onthouden.

Hashtags en trending topics

In de wereld van social media draait het veelal om #hashtags en trending topics. Blijf daarom op de hoogte van de belangrijkste trends, want het is goed om te kijken waar je op een passende manier op kunt inhaken. Deel je kennis over deze trends en maak zelf ook slim gebruik van hashtags. Zo vergroot je je bereik en dat wil je. Daarnaast zorgen trending topics wellicht weer voor wat inspiratie voor je nieuwe post. In dat kader kan ook BouwStijl Media je helpen. Download onze digitale inhaakkalender en speel slim in op de actualiteit!


Over de auteur: Julia Mijnster

Na haar studie Bedrijfscommunicatie aan de hogeschool Utrecht is Julia in april 2019 gestart als contentmarketeer bij BouwStijl Media, wat onderdeel is van Bouwkennis. Ze is de jongste van het team en houdt van schrijven voor zowel print als online. Daarnaast vindt zij het leuk om zich in te leven in de doelgroep door hen te interviewen om vervolgens sterke content te creëren in hun tone of voice.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP