Waarom bestaat mijn organisatie?

BreinOnlangs was ik bij een marketingmanager die druk bezig was met de laatste voorbereidingen voor de BouwBeurs. Hij had samen met een standbouwer lang nagedacht hoe hij het beste zijn stand kon inrichten. Welke imago wilden ze uitstralen? Hoe konden ze zoveel mogelijk klantcontact hebben en hoe zouden ze opvallen in de menigte? Wat mij opviel is dat hij constant bezig was met de vraag wat er moest gebeuren om goed naar buiten te treden en wat de beursbezoeker van de organisatie verwachtte. 

Ik denk dat dit een veel gemaakte fout is. Voor het bepalen van het imago wordt te vaak gekeken naar wat de markt wil horen maar niet naar waar de organisatie voor staat. Waarom bestaat uw organisatie? Wat is de ultieme drijfveer. Waarom doet u wat u doet? Wat inspireerde de oprichter van het bedrijf om te beginnen? Wat zijn de bedrijfscultuur en de toekomstvisie?

De antwoorden op deze vragen moeten matchen met de externe communicatie. Op het moment dat dit niet overeen komt heeft het geen nut om in deze externe communicatie te investeren. Klanten prikken daar zo doorheen en potentiële klanten geloven u simpelweg niet.

Van Wat naar Waarom

Een paar maanden terug zag ik onderstaand filmpje met de TedTalk van Simon Sinek genaamd: ‘How great leaders inspire action’. Met behulp van het eenvoudige maar krachtige model van ‘De Gouden Cirkel’ legt hij uit waarom sommige organisaties wel succesvol zijn en waarom anderen niet.

In de basis komt het op het volgende neer. De meeste bedrijven vertellen Wat ze doen. Pas daarna vertellen ze Hoe ze dat doen. Pas als laatste (soms ook helemaal niet) wordt verteld Waarom ze iets doen.

Succesvolle bedrijven geven echter met name aan Waarom ze iets doen. Pas later komt aan de orde Hoe ze dat doen en nog veel later Wat ze dan precies doen.

Apple en Google

De twee grootste merken op dit moment zijn Google en Apple. Het zijn goede voorbeelden van bedrijven die denken en communiceren vanuit: Waarom, Hoe, Wat in plaats van Wat, Hoe, Waarom. Ze zijn mede groot geworden, omdat zij nog steeds achter hun standpunt staan waarmee ze ooit zijn begonnen. Ze hadden en hebben een diepgewortelde overtuiging, een ideaal en een hoger doel. Zo is bekend dat Google alle informatie ter wereld wil organiseren, universeel toegankelijk en bruikbaar wil maken.

Enkele conclusies

Sinek gebruikt Apple als belangrijk voorbeeld van zijn betoog. Het filmpje duurt 18 minuten. Dat klinkt misschien als een kleine aanslag op uw kostbare tijd. Het is echter zeker de moeite waard, ik vond het zelf erg inspirerend.

Toch heb de conclusies die mij het meest bij blijven (en mijn eigen gedachten daarbij) even kort voor u samengevat:

  • “People don’t buy what you do. People buy why you do it”
    Het gaat dus om inspireren! Uw boodschap moet mensen in beweging krijgen. En als ze in beweging komen, doen ze dit niet voor u maar omdat ze het zelf belangrijk vinden
  • Spoelt u even door naar 5:55. De Waarom-vraag richt zich op het zogenoemde limbisch brein. De plek in de hersenen die voor gedrag zorgt, erg interessant
  • Als u de Waarom, Hoe en Wat goed hanteert straalt de Waarom uit op al uw producten. We kopen wel een Mp3-speler van computerfabrikant Apple maar niet van Dell.
    Let wel, bedrijven van buiten de keten die dit principe goed hanteren, kunnen zich dus ook in de bouwketen manoeuvreren.
  • “If you hire people just because they can do a job, they’ll work for your money. But if you hire people who believe what you believe, they’ll work for you with blood and sweat and tears.”
    Bovenstaande quote is voor veel bedrijven de sleutel tot succes gebleken. Waarom is dus niet alleen belangrijk bij het inspireren van afnemers. Zo haalt u ook medewerkers in dienst die echt geloven in uw bedrijf en dus daadwerkelijk het goud van uw organisatie zijn.
  • Denk aan de wet van de verspreiding van innovatie en hoe belangrijk vernieuwers (mensen die kopen op onderbuikgevoel, op het waarom) zijn in het overtuigen van de massa.
  • Martin Luther King zei: “I have a dream” en niet I have a plan”.
Inspireren en bewijzen

Ik ben overtuigd van het verhaal van Sinek. Het is niet voor niks dat Storytelling een hot item is in marketingland.

Eindeloos vertellen wat u doet, hoe onderscheidend uw productspecificaties zijn, het is allemaal van secundair belang. Denk na over uw kernwaarden. Waarom doen wij wat wij doen en hoe kunnen we dat het beste communiceren? Het zal de bouwketen helpen om op een hoger niveau te opereren. Te werk gaan vanuit het Waarom betekent immers dat wat u als organisatie doet, altijd een bewijs is van wat u gelooft.

Ik vraag het u dus nogmaals: Waarom bestaat uw organisatie? Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen: “Wij bestaan om geld te verdienen”. Maar geld verdienen is een resultaat, niet waar uw bedrijf voor staat. Waarom bestaat uw organisatie en hoe maakt u dit kenbaar aan uw afnemers? Ik hoor graag uw inspirerende verhaal.


Over de auteur: Maurice van Dijk

Maurice van Dijk is managing informatieadviseur bij BouwKennis. In zijn functie is hij verantwoordelijk voor het bieden van strategische marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Dat betekent meedenken, kansen zien en behoeften invullen. Van Dijk: “Via het BouwKennisBlog wil ik graag delen welke kwesties ik in de praktijk tegen kom. Tegen welke vraagstukken loopt de bouwketen momenteel aan en waar liggen de oplossingen? Dat zijn hierbij belangrijke vragen.”

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP