Visuele content: communicatieprikkels in de bouw

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Je communiceert dag in dag uit, elke seconde. Maar hoe kun je die waardevolle informatie nu het meest efficiënt en effectief overbrengen? Content Marketing Institute en MarketingProfs deden een onderzoek onder 2.190 marketeers. Daaruit bleek dat het creëren van (visuele) content door 47% van de marketeers wordt uitbesteed. Hiervoor huurden de marketeers juist schrijvers, ontwerpers en videoproducenten in. Ook werd er gevraagd welke typen content organisaties inzetten voor content marketing. Daaruit ontstond de volgende top 5:

  • Social media posts
  • Case studies
  • Video’s
  • Ebooks/Whitepapers
  • Infographics
  • Illustraties/foto’s

 

Leuke weetjes, maar wat heb ik eraan?

– Praktische beeldvorming voor strategie

Het begint allemaal bij de strategie, bij het stellen van doelen. Hoe vaak worden de vragen ‘Hoe zie je dat voor je?’ en ‘Welk beeld heb je daarbij?’ wel niet gesteld? De boodschap komt beter aan als je jouw missie en visie kunt ondersteunen met tekst en beeld (zo kwam Powerpoint tot leven). Of zoals David McCandless dit verwoordde in zijn Ted Talk: ”We eisen allemaal een visueel aspect van onze informatie.” Grafieken, schema’s, illustraties, we hebben het nodig om die constant draaiende datacenters in onze hoofden rust te geven. Customer journey’s, infographics en apps zijn hier een goed voorbeeld van. In iedere marketeer zit een designer die een blij sprongetje maakt wanneer een presentatie of infographic aantrekkelijk is gemaakt door vormgeving en kleur. Uiteindelijk begint het vormgeven van deze visuele content dus met een (content)strategie.

– Professionaliteit uitstralen

Het begon al bij Aristoteles die drie begrippen in visuele retorica introduceerde. De kracht van ethiek en geloofwaardigheid (ethos), de kracht van emotie (pathos) en de kracht van de logische redenering (logos), allemaal gericht op de effecten van vormgeving. Je wilt de klant overtuigen van hoe goed, mooi, betrouwbaar of behulpzaam je bent als organisatie. Jij weet dat, maar je wilt het ook eenduidig uitdragen naar anderen. Kom ik toch weer terug op die strategie, want hierin kun je de vormgeving doorvoeren in alle communicatie en marketingvormen. Denk aan het logo dat je overal, in elk communicatiemiddel van de organisatie terugziet (gebouw, interieur, briefpapier, bedrijfskleding, vervoersmiddelen, productverpakkingen, etc.). Vormgeving in de marketingcommunicatie draagt dus bij aan het herkenbaarheidsaspect en daardoor ook aan het imago van de organisatie. Kijk maar naar Coolblue, die weet wel raad met vormgeving. Niet alleen door het organisatielogo, de kleuren en het lettertype, maar ook door de eigenzinnige cultuur.

– Betrokkenheid creëren

Beeldtaal kun je eigenlijk vergelijken met yin (beeld) en yang (taal). Het vult elkaar aan wanneer het in harmonie en evenwicht is. Zonder beeld kun je een tekst vaak niet verklaren. Probeer het maar eens. We neigen altijd naar een beeldende vorm van informatie uitleggen, of het nu via handgebaren of via metaforen is. En de ontvanger neigt al snel onbewust of juist bewust naar en eigen beeldvorming van de boodschap. Zelf maak ik veel screenshots op mijn smartphone als enthousiaste communicator, zodat ik mijn verhalen later beter kan vertellen aan anderen. Herkenbaar? Waarom doe je dat? Omdat je jouw beleving wilt delen. Je wilt dat de ander hetzelfde gelooft (ethos), voelt (pathos) en denkt (logos) als jij op dat ene moment. Een screenshot is voor mij hét betrouwbare middel hiervoor – met uiteraard een aanvullende uitleg.

“Visuele content heeft als functie om je te prikkelen en informatie te verklaren.”

Even samenvatten.

Onbewust, maar ook bewust heeft vormgeving de drang om te overtuigen, omdat hier altijd de waarden en overtuigingen van een organisatie achter zitten (vormgevingselementen van de organisatie die doorschijnen). Visuele content maakt mede door vormgeving indruk en aan de hand hiervan bepaalt de klant of hij het aantrekkelijk vindt of niet. Collega Janneke Filius legde dit uit in haar blog over lovebrands.

Vormgevers zijn de toppers die we nodig hebben om de creatieve vertaalslag kunnen maken vanuit de organisatie (vanuit marketing & communicatie), maar als communicator en marketeer is het van belang dat je zelf ook de basisbeginselen van visuele content begrijpt. Met dit blog wil ik meegeven dat je visuele content nodig hebt om de boodschap efficiënt en effectief over te brengen. Tekst en beeld moeten elkaar aanvullen, communicatie en vormgeving moeten gelijk aan elkaar zijn. Laten we dus niet in die onwetendheid blijven hangen over vormgeving en ons juist aansluiten bij de andere 53% van de marketeers die zelf content creëren. Eerst verdiepen, dan bemoeien.

 

visuele content

 

De volgende KwartaalVisie staat volledig in het teken van visuele content. Daarin bespreken we de belangrijkste trends en ontwikkelingen op dit gebied. Benieuwd? Houd de site in de gaten!

 


Over de auteur: Natasja Vermond

Open minded, betrokken en constant bezig met nieuwe media. Natasja heeft communicatie ervaring binnen de overheid, arbeidsmarkt, evenementen en retail. Momenteel is ze werkzaam als contentmarketeer bij BouwStijl Media (onderdeel van BouwKennis). Persoonlijkheid en positiviteit zijn belangrijke waarden voor haar binnen communicatie. ''Een goede relatie met alle betrokken partijen moet elke dag een streven zijn, geen doel op zichzelf. Het proces is minstens zo waardevol als het resultaat.''

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP