Visuele B2B contentmarketing

In B2B marketing gaat de meeste aandacht nog altijd uit naar content in de vorm van tekst. Groot voordeel van tekstuele content is natuurlijk dat Google (de leidende zoekmachine in Nederland) dit nog altijd beter kan ‘indexeren’ dan afbeeldingen en video en het dus direct bijdraagt aan de online vindbaarheid van je blogs, nieuwsberichten, webteksten, advertorials etc.

Daarnaast is voor veel mensen de drempel om een tekst te schrijven (of geïnterviewd te worden voor een blog) toch wel wat lager dan dat ze op welke manier dan ook zelf ‘in beeld moeten komen’. Allemaal begrijpelijk. Maar toch, als we de cijfers mogen geloven, is het niet verkeerd ook eens verder te kijken dan content in tekstvorm.

Mensen onthouden 80% van wat ze zien, 20% van wat ze lezen en 10% van wat ze horen…

Visuele content

Besef dat mensen allemaal verschillend oriënteren. Ik hoor nog steeds weleens dat B2B niets te zoeken heeft op YouTube, omdat daar geen zakelijk publiek te vinden zou zijn. Maar de één heeft de voorkeur voor het lezen van een tekst, de ander kijkt liever een video en weer een ander luistert graag in de auto naar een informatieve podcast. Of het nu zakelijk is of niet.

De belangrijke zakelijke social media hebben inmiddels allemaal prima mogelijkheden om ook visuele content aantrekkelijk te tonen. Sterker nog, er zijn platforms die video en beeld een belangrijkere positie geven dan tekst. Zeker nu ook LinkedIn (eindelijk) mogelijk heeft gemaakt om video’s rechtstreeks in de tijdlijn te plaatsen, mag je je ogen dus ook niet meer sluiten voor deze ontwikkeling.

Want als je daar wil zijn waar je publiek is, dan moet je dus ook verschillende vormen van content bieden voor de verschillende voorkeuren van mensen.

Zomaar een aantal voordelen van visuele content

• Het brengt je bedrijf, merk, cultuur en medewerkers levendig in beeld
• Het trekt snel de aandacht
• Je kunt een verhaal visueel zeer krachtig vertellen
• Uiteraard kun je producten en diensten visueel erg aantrekkelijk en overtuigend etaleren
• Door mensen in beeld te brengen, bouw je met empathie direct aan de relatie

En natuurlijk kun je teksten en beelden combineren. Het versterkt elkaar enorm als je dat goed doet. Want wist je dat je teksten al snel 94% vaker bekeken worden als er relevante beelden bij staan? Diverse eye-tracking studies tonen dit aan.

Vaak denk je bij visuele content al snel aan foto’s of video’s. Maar er zijn veel meer vormen te bedenken;

– zoals infographics, zeer geschikt om feitelijke en cijfermatige informatie aantrekkelijk weer te geven;
– of explanimations bijvoorbeeld; korte informatieanimaties om een complex idee of onderwerp zo eenvoudig mogelijk uit te leggen en weer te geven;
– en misschien heb je het zelf al eens live gezien tijdens een congres ofzo; visual note-taking, een aantrekkelijke grafische vorm van verslaglegging of notuleren.

De 3 pijlers van visuele content

Soms zie je nog weleens dat alle aandacht uitgaat naar het visuele aspect, denk aan een mega populaire virale video op YouTube, maar weet je je direct na het kijken al niet meer te herinneren van welk bedrijf het afkomstig is. Wil je ook inhoudelijk goede visuele content presenteren, dan doe je er daarom dus verstandig aan vanuit deze 3 pijlers te werken:

1. Kies duidelijk 1 onderwerp: geldt voor alle vormen van content, maar hoe beter je focust op 1 onderwerp, en al het andere weglaat, hoe krachtiger je boodschap is;

2. Is de juiste context gekozen? Dit doet alles voor de perceptie van je boodschap. Past de context bij jullie bedrijf, missie, cultuur etc.?

3. Is de inhoud relevant voor mijn publiek? Eigenlijk de belangrijkste van de drie die ook geldt voor alle vormen van content; is wat je laat zien op welke manier dan ook waardevol?

Een start maken met visuele content

Natuurlijk kun je de productie van visuele content uitbesteden. Maar zeker in de beginfase, waarin je wilt experimenteren, kun je ook eerst eens praktisch om je heen kijken en bijvoorbeeld ook jullie eigen mensen activeren:

– Welke collega is in zijn of haar vrije tijd hobbyfotograaf? En wie filmt in de weekenden toch al de familie-uitjes? Betrek deze mensen eens bij je plannen. Kijk eens wat jullie samen zouden kunnen doen om een begin met visuele content te maken.
– In plaats van het bloginterview met die ene collega uit te schrijven, kijk eens of jullie het interview op kunnen nemen in de vorm van een vlog!
– Ben je toch al een klant aan het interviewen voor een referentie, waarom vraag je niet meteen of je het ook mag aanvullen met spontane foto’s van datzelfde interview?

Je bent enthousiast om aan de slag te gaan met visuele content, maar op zoek naar inspiratie?

Bekijk dan zeker ook eens bedrijven als GE op Pinterest, Makita op YouTube, of Heembouw op Instagram of grasduin zelf eens door de #bouw te gebruiken op diverse social media.

Veel succes!


Over de auteur: Marlene Dekkers

Marlene Dekkers helpt ondernemers en marketeers in de B2B (bouw, techniek en industrie) met het verleggen van het accent naar nieuwe marketing met haar bedrijf Marketing Accent. Door vanuit het DNA de passie van mensen en bedrijven voor het voetlicht te brengen, helpt zij hen met strategie en tactiek bij het bouwen aan hun online expertpositie en meer rendement. Ook helpt zij medewerkers online kennis te delen in de vorm van diverse workshops. Marlene is Registered Digital Marketeer en won de Award Digital Marketing Professional 2013 (publieksprijs). Daarnaast is zij spreker, trainer en docent. Je kunt haar vinden via www.marketingaccent.nl, volgen op @marketingaccent en mailen via marlene@marketingaccent.nl

Geef een reactie