Vind de zoekwoorden die je content nóg meer lezers opleveren

Wij marketeers weten heus wel dat het bij content om relevantie gaat, niet om trucjes. De basis van goede content is natuurlijk dat je je klant verder helpt. Maar als je dan een dijk van een tekst hebt geschreven, is het wel prettig als de juiste mensen het ook daadwerkelijk gaan lezen. Bij het zoeken op Google, wordt het beste antwoord op de vraag bovenaan in de zoekresultaten getoond. Het is dus jouw taak om te denken als de potentiële lezer. Er zijn een aantal knoppen waar je aan kunt draaien, behulpzame tools die je helpen om ervoor te zorgen dat je nog relevantere content schrijft. In dit blog geef ik je tips hoe je dit het slimst kan aanpakken.

 

Stappenplan

Goede content die ook nog eens goed vindbaar is online. Dat willen we toch allemaal? Met dit stappenplan heb je in ieder geval al een goede basis:
1. Start met het achterhalen van vragen, problemen of behoeften van de lezer. Met andere woorden: bepaal een centraal onderwerp van de tekst. Dit centrale onderwerp is je hoofdzoekwoord en zal zeker terug moeten komen in de titel van je tekst. Om het bestaande aanbod in kaart te brengen kun je het hoofdzoekwoord eens Googelen. Wat is er allemaal over te vinden?
2. Google streeft naar complete informatie en legt relaties tussen woorden en onderwerpen. Bedenk dus woorden die in relatie staan met het hoofdzoekwoord. Dit zijn de relevante zoekwoorden.
3. Nadat je het hoofdzoekwoord, een goede titel en de relevante zoekwoorden hebt bepaald, schrijf je de content hieromheen.

Online tools

Inspiratie voor je hoofdzoekwoord en de relevante zoekwoorden is online te vinden. Onderstaande tools kunnen je zeker helpen:
Google Analytics. Als je al verkeer naar je website krijgt, kun je via Google Analytics zoekwoorden vinden die het meeste verkeer aantrekken. Gebruik deze zelf ook, je hebt al bewijs dat het werkt!
Google Keyword planner. Hier kun je bij elk zoekwoord zien hoe vaak er maandelijks naar wordt gezocht. Daarnaast worden suggesties voor synoniemen of gerelateerde keywords gegeven en je kunt twee of meerdere zoekwoorden met elkaar vergelijken.
Google Suggest. Een term in Google vult Google Suggest met veelgebruikte suggesties aan. Onderaan de pagina staat een lijst termen die verwant zijn aan je eigen zoekwoord. Je kunt de gemiddelde pagerank gebruiken om te bepalen of een zoekwoord competitief is of niet. Hoe hoger de gemiddelde PageRank, hoe moeilijker het is om te concurreren op dat zoekwoord.
Wordstream. In deze tool vind je suggesties voor relevante keywords, groepen keywords op basis van de ingevoerde term en zoekwoorden die je beter niet kunt gebruiken.
Moz Keyword Explorer. Tot tien keer per maand kun je gratis zoekopdrachten naar zoekwoorden doen. Je kan de page authority en domain authority zien van de top zoekresultaten, dit geeft snel inzicht in de ranking van het woord.
Keywordtool.io. Bij een zoekwoord worden tientallen specifiekere zoekwoorden getoond, wat inzicht in de redenen van zoeken geeft.

Valkuilen

Vroeger konden bedrijven na het schrijven van content nog wel eens bij marketingbureaus aankloppen met de vraag: ‘’Kun je deze tekst SEO-proof maken?’’ Anno 2019 kom je hier niet meer mee weg. Google ontwikkelt steeds betere technieken om de bruikbaarheid te bepalen. Een daarvan is het analyseren van de gebruikerservaring. Voor succes in de zoekmachine moeten teksten bruikbaar en waardevol zijn voor de doelgroep. Aan jou als content schrijver dus de taak om al bij de start na te denken over SEO, onder andere door goede zoekwoorden te gebruiken. Maar overdrijf niet, Google wordt niet blij van een tekst vol zoekwoorden. De verhouding tussen reguliere tekst en zoekwoorden moet tussen de 2% en 4% zitten. Onder de 2% kan de zoekmachine niet detecteren waar de pagina precies over gaat, boven 4% wordt afgestraft. Wil je je tekst controleren op overkill? Controle op een te groot aantal zoekwoorden kun je doen met de keyword density tool of met WordPress; Yoast SEO.

Relevante content combineren met goede online vindbaarheid start dus al aan het begin, nog voordat je begint te schrijven. Probeer het eens uit en vergelijk de resultaten. Ik weet zeker dat er winst de behalen valt!


Over de auteur: Suzie Buter

Op haar 20e was Suzie klaar met haar studie Commerciële Economie aan de hogeschool Rotterdam. Hierna heeft zij gewerkt in de sanitair branche en is gaan reizen in Zuidoost-Azië. Nu is Suzie klaar voor een vliegende start als contentmarketeer bij BouwStijl Media (onderdeel van BouwKennis). Onze klant echt begrijpen en verder helpen met zowel online als offline content is hetgeen Suzie het allerliefste doet.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP