Vijf strategietips om je doel met contentmarketing te bereiken

Inmiddels hebben al veel bedrijven in de bouw- en installatiesector contentmarketing aan hun marketingmix toegevoegd. En terecht, want vandaag de dag kun je eigenlijk niet meer zonder! De mogelijkheden van contentmarketing worden echter nog lang niet altijd optimaal benut en dat is zonde. Hoe zorg je ervoor dat je contentmarketing binnen jouw bedrijf naar een hoger plan tilt?

Niet goed weten waar je moet beginnen of welke content relevant is voor jouw doelgroep, onvoldoende tijd kunnen vrijmaken… Dit zijn vaak de redenen waarom contentmarketing in veel bedrijven nog niet echt van de grond komt. Er wordt bijvoorbeeld maar af en toe een blog gepubliceerd over een onderwerp dat op dat moment toevallig naar boven komt. In zo’n geval blijft het bij ‘losse flodders’ en mist de samenhang in de content die wordt ingezet. Door het ontbreken van een plan zullen de gewenste resultaten ook uitblijven. Een strategie is dus eigenlijk onmisbaar wanneer je contentmarketing effectief wilt inzetten.

Je doel bereiken

Strategie- en merkadviseur Marc van Eck vatte het nut van een strategie mooi samen tijdens zijn keynote op de BouwKennis Jaarbijeenkomst 2018: “Met een goed plan vergroot je de kans om je doel daadwerkelijk te bereiken.” Dat is precies de reden waarom een contentmarketingstrategie ook jouw bedrijf kan helpen. Het is allereerst van belang om te definiëren wat je wilt bereiken. Een visie is volgens Marc dan ook de basis van een goed plan. Vervolgens bepaal je hoe je dit wilt realiseren en ga je over tot actie: het uitvoeren van het plan. Het opzetten van een strategie biedt zeker geen garantie op succes, maar als je visie en actie combineert, vergroot je wel de kans dat je het gestelde doel echt gaat bereiken.

Het opzetten van een strategie

Het bepalen van een doelstelling is dus de basis van je contentmarketingstrategie. Wat wil je bereiken: de wereld laten weten welke kennis en kunde je in huis hebt, je SEO-positie verbeteren, een specifiek product in de markt zetten, je reputatie veranderen? Als je doelstelling is vastgelegd, ga je nadenken over hoe je die met contentmarketing kunt realiseren en je actieplan bepalen. Hier hoort onder andere bij: het bepalen van de doelgroep, het in kaart brengen van de customer journey, het vaststellen van de boodschap die je wilt overbrengen en het kiezen van de juiste middelen en kanalen om deze te verspreiden.

Effectieve content

Het doorlopen van deze stappen geeft je heldere en waardevolle inzichten. Met deze inzichten kom je tot het actieplan waarmee je het meeste succes zult boeken. Weten wat je wilt, maakt het ook een stuk makkelijker om effectieve content te creëren. En met alle inzichten die je hebt verzameld tijdens het opzetten van de strategie, kun je collega’s of contentmarketingbureaus die de content voor je gaan maken ook beter briefen. Dat leidt weer tot content die echt bruikbaar is en bijdraagt aan het bereiken van je doelstelling.

Vijf tips

Contentmarketing wordt dus effectiever als je er een strategie onder legt. Ik geef je vijf simpele en praktische tips waarmee je komt tot een contentmarketingstrategie die jouw doel dichterbij haalt!

#1: Begin klein

Weet je niet goed waar je moet beginnen, maar wil je wel je contentmarketing naar een hoger plan tillen? Begin dan klein! Neem een behapbare doelstelling, verzamel inzichten van je doelgroep door kort met een aantal accountmanagers te bellen, kies één kanaal waar je je de komende tijd op richt en maak op basis hiervan een plan. Je zult zien dat je hiermee al kleine successen kunt boeken.

#2: Neem de tijd

Een goed doordachte contentmarketingstrategie opzetten, kost enige tijd en inspanning. Neem die tijd ook, het is de moeite waard! Lukt het niet om er op korte termijn voldoende tijd voor vrij te plannen, deel het uitdenken van de strategie dan in stukken. Pak bijvoorbeeld elke maand een bepaald onderdeel dat je verder uitwerkt. Zo kom je binnen een aantal maanden toch tot een gedegen plan.

#3: Laat je niet afleiden

Een valkuil is dat je wordt afgeleid van je gekozen pad. Bijvoorbeeld door collega’s van een andere afdeling die liever hebben dat je alle productvoordelen expliciet in de content noemt. Hierdoor ga je dingen doen die niet bijdragen aan je strategie. Denk bij alles wat je doet aan het eerder geformuleerde doel en blijf hier trouw aan, dan wordt de kans groter dat je dit gaat bereiken.

#4: Stel je actieplan bij

Je doelstelling staat vast. Maar het actieplan waarmee je deze gaat bereiken, zal in de loop der tijd veranderen. Niet alles wat je hebt bedacht, zal in de praktijk namelijk even goed werken. Evalueer daarom regelmatig, bijvoorbeeld door data te analyseren of je doelgroep te bevragen. Alleen zo weet je of je op koers ligt om je doel te behalen, of dat er nog wat geschaafd moet worden aan je strategie.

#5: Geef de uitvoering voldoende prioriteit

Een belangrijk onderdeel van een goede contentmarketingstrategie is de uitvoering ervan. Het lijkt raar, maar hier kan het nog misgaan. In de praktijk zijn er ook altijd nog 100 andere belangrijke dingen te doen, waardoor het creëren van de content of het publiceren ervan naar de achtergrond verdwijnt en doelstellingen alsnog niet worden behaald. Zorg er dus voor dat je visie & actie blijft combineren!

Ik wens je veel succes met het opstellen en uitvoeren van een contentmarketingstrategie voor jouw bedrijf!


Over de auteur: Marleen Boschman

Sinds 2015 is Marleen werkzaam als contentmanager bij BouwStijl Media, het contentmarketingbureau van BouwKennis. Voor diverse klanten in de bouw-, woon- en installatiesector creëert ze content voor zowel online als offline media: van projectbeschrijvingen tot videographics en van whitepapers tot magazines. Daarnaast helpt ze klanten bij de invulling van gerichte multimediale campagnes en geeft ze strategisch advies over de inzet van contentmarketing.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP