Vijf handvatten om je communicatie op orde te houden in een crisis

Crisiscommunicatie, je wordt ermee overspoeld de afgelopen dagen. Niet zo gek natuurlijk, want wie had gedacht dat we in deze situatie terecht zouden komen? Ik in ieder geval niet. Daarom kunnen de gevolgen van bijvoorbeeld de coronacrisis voor bedrijven best wel eens rauw op hun dak vallen. Want; een onverwachtse gebeurtenis, hoe speel je daarop in? In dit blog geef ik je vijf handvatten om in de komende periode je communicatie in ieder geval goed op orde te houden.
Blijf communiceren, ook met je collega’s

Klanten zitten hoogstwaarschijnlijk met vragen. Blijf daarom juist communiceren om antwoord te geven op deze vragen. Blijf je als bedrijf doorwerken tijdens de crisissituatie? Laat dat weten. Besluit je om je werkzaamheden aan te passen? Communiceer dit naar buiten toe. Hoe kunnen mensen je bereiken? Deel het. Belangrijk is natuurlijk wel dat ook alle collega’s binnen je bedrijf hiervan op de hoogte zijn, zodat zij niet voor verrassingen komen te staan zodra zij hun LinkedInpagina openen.

Kies een middel dat bij je past

Een aantal keer per week zien we premier Rutte een toespraak houden. Dit is een heel mooi voorbeeld van crisiscommunicatie. Het is alleen wel belangrijk een middel te kiezen dat bij je past. Tijdens een crisissituatie moet je helder communiceren. Voel je je niet prettig op beeld? Doe dit dan vooral niet. Schrijf een sterke tekst of maak een mooie visual. Gebruik je eigen kennis en kunde om de boodschap zo sterk en duidelijk mogelijk over te brengen naar jouw doelgroep.

Haak in op de actualiteit

Juist op het moment van crisis, is dit hét moment om in te haken op de actualiteit. Hoewel dit geen positief nieuws is, is het wel belangrijk om juist dan je stem te laten horen. Zo blijf je top of mind bij je doelgroep. Laat bijvoorbeeld op social media zien hoe jouw bedrijf met de crisis omgaat. Zo maak je het persoonlijk en dat spreekt mensen aan. Communiceer uiteraard altijd op een menselijke manier in de juiste tone of voice.

Pas op met humor

Normaal gesproken ben je als bedrijf misschien altijd wel in voor een lolletje op social media. De communicatie tijdens een crisis geeft echter toch vaak een beladen gevoel. Pas daarom op met humor. Voor iedereen komt de grap, hoe goed ook, anders over. Bewaar die ene meme of oneliner maar voor een goede vriend, waarvan je zeker bent dat hij het zal waarderen.

Denk na over de tijd na de crisis

De gezondheid van je medewerkers en klanten staat natuurlijk voorop. Maar het is zeker niet onbelangrijk om alvast vooruit te kijken. Na de crisis wil je ook weer aan de slag kunnen met je hele team. Schadebeperking voor het bedrijf is daarom nú iets om over na te denken. Ga samenzitten met jouw team en bedenk op welke manier jullie de doelgroep op dit moment kunnen bedienen. Zo behoud je de meeste klanten en kun je over een tijdje weer aan de slag op de ‘normale’ manier.


Over de auteur: Julia Mijnster

Na haar studie Bedrijfscommunicatie aan de hogeschool Utrecht is Julia in april 2019 gestart als contentmarketeer bij BouwStijl Media, wat onderdeel is van Bouwkennis. Ze is de jongste van het team en houdt van schrijven voor zowel print als online. Daarnaast vindt zij het leuk om zich in te leven in de doelgroep door hen te interviewen om vervolgens sterke content te creëren in hun tone of voice.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP