Verslingerd aan de stad!

In 2050 woont meer dan 2/3 van de samenleving in steden. Verdere verstedelijking lijkt onomkeerbaar en dat is maar goed ook. Het is de belangrijkste innovatie van de mensheid toch? De stad! We zijn verslingerd aan al dat grootstedelijk geweld, de consequentie van de urbanisatie. Verdichting, dynamiek en beleving. Net als een junk die naar zijn volgende shot hunkert kunnen we niet meer zonder de rush van adrenaline van de stad en de mensen om ons heen. Maar net zoals alle producten en diensten die ooit trendy waren en vervolgens vervangen worden door betere, leukere en nieuwere producten heeft ook de stad een houdbaarheidsdatum toch? Waar vallen we precies op? En hoe hou je die relatie spannend?

Hoor hier bonkt het nieuwe hart…

We zijn na 5 jaar Brabant weer terug in Rotterdam. De stad die ik zo ontzettend heb gemist. Vaak heb ik me afgevraagd wat het precies was wat ik zo miste. Waar ik precies naar hunkerde en waarom je dat niet zomaar elders zou kunnen nabootsen. Een ‘Bonairean island girl’ zoals ik, is tenslotte niet opgegroeid met al dat stedelijk geweld om me heen. Ik was vroeger juist gek op de lange witte stranden, de stilte, de koele wind die zachtjes door mijn haar blies en de tinteling van de zon op mijn wangen. En nu? Nu ben ik kennelijk verslaafd aan Rotterdam. Of gaat het toch gewoon om de grote stad? Ik wil constant de dynamiek om me heen voelen. Alles op loopafstand hebben. En ook een areaal aan keuzes voor de volgende spannende beleving. De ruimte hebben om ondernemend te kunnen zijn.

Maar, waar ben ik nou precies op gevallen? Als stedenbouwkundige intrigeert deze stad mij natuurlijk. Rotterdam is tenslotte de stad van de Architectuur. Is dit het? Ik bedoel ik vind de Markthal en de Rotterdam bijzondere gebouwen, maar dat is het niet. Ik kan het hier moeilijk hebben over lang, donker, lichtbruine ogen, ondernemend, intelligent en met een grote dosis humor. Maar wat zijn dan wel de eigenschappen die mijn hart sneller doen kloppen?

Via de website www.Rotterdam.info kun je interviews lezen met trotse Rotterdammers. Wat ze gemeen hebben in hun verhalen is dat ze allemaal steeds geïnspireerd worden door de stad. ‘Hoor hier bonkt het nieuwe hart van Rotterdam’ luidt het motto die je bij elke nieuwe ontwikkeling ziet. Die ook steeds voor hinder zorgt, omdat er of weer ergens geheid wordt, of de straat weer maandenlang open ligt voor werkzaamheden. En ook al erger ik me soms dood aan deze hinder betrap ik me steeds erop dat ik er ook ontzettend trots op ben. Trots dat een stad voortdurend in ontwikkeling is. Voortdurend bezig is zichzelf te heruitvinden. En ook al ben ik het niet met alles eens, weet ik dat hij zijn best doet. Dat hij bezig is de houdbaarheidsdatum steeds vooruit te schuiven.

Bron: Flickr

Bron: Flickr

De Lonely Planet’s Best in Travel heeft Rotterdam uitgeroepen tot één van de 10 topsteden van de wereld om in 2016 te bezoeken. Rotterdam dankt haar plek op de felbegeerde lijst aan haar futuristische architectuur, inspirerende stadsinitiatieven en groeiende aanbod van kunst, cultuur, horeca en uitgaansgelegenheden. Allemaal criteria die mij erg bevallen. Maar die je ook elders echt wel terugvindt, behalve dan misschien die inspirerende initiatieven. En daar zit volgens mij de echte kracht van een stad die je het gevoel geeft dat je er, als betrokken en ondernemende burger, invloed op hebt. Eén van mijn favoriete motto’s is die van stadsactiviste Jane Jacobs die stelde ‘Cities have the capability of providing something for everybody, only because, and only when, they are created by everybody.’ Met het stadsinitiatief: zet de stad naar je hand, kon ik als burger meedoen aan het verder vormgeven van de stad. Kijk maar naar wat de Luchtsingel (2012) uiteindelijk heeft betekend voor het gebied rondom de Hofplein. Stedenbouw in optima forma!

“This metropolitan jewel of the Netherlands is riding a wave of urban development, redevelopment and regeneration.” (Lonely Planet mini guide)

Bron: NOS

Bron: NOS

Van junkie tot hipster

Het is erg inspirerend om te zien hoe belangrijke straten zoals de Nieuwe Binnenweg in de afgelopen jaren zijn herontwikkeld. Een totale gebiedstransformatie met tegenwoordig een grote diversiteit aan winkels, onderscheidende milieus en veel zelfstandig ondernemerschap. Het succes is ook vooral te danken aan de strijdvaardige winkeliers die veel moeite doen om de winkelstraat op peil te houden. De straat bestaat uit drie gedeelten, het Binnenwegplein (vanuit de Coolsingel), de Oude Binnenweg (tot aan het Eendrachtsplein) en de Nieuwe Binnenweg (tot aan de Lage Erfbrug in Delfshaven). Een verbinding die je letterlijk van het hartje centrum tot het historische Delfshaven begeleidt. Van 1880 tot nu. Van Roti tot Tosti. Van Coffeeshop Bob Marley tot Schorem. En dus van junkie tot hipster. De symboliek van de samenleving. Daar ben ik aan verslingerd! De stad die mij de ruimte geeft om mezelf te zijn. Om de ene dag zeer actief, creatief en cultureel bezig te zijn en de andere dag passief en toeschouwend. Zonder oordeel. Zonder verwachtingen. De ongepolijste boeiende stad met veel ruimte voor ideeën en spontane initiatieven. De gezellige stad die je verleidt om op bijna elke hoek te stoppen en een foto te nemen omdat je iets inspirerends hebt gezien. Maar ook de stad die je dwingt in beweging te blijven en jezelf steeds opnieuw uit te vinden. Hoe traag of hoe snel je maar wilt. Die je passievol en warm omhelst en niet meer loslaat. Niet moeilijk, gezellig en eerlijk. Zo’n stad past bij mij. What you see is what you get.


Over de auteur: Anjelica Cicilia

Anjelica Cicilia (1977) is breed opgeleid met een achtergrond in civiele techniek, stedenbouw en bedrijfskunde. Als ontwikkelingsmanager bij Syntrus Achmea Real Estate & Finance is ze verantwoordelijk voor de acquisitie van woningprojecten in de regio Zuid-West. Ze werkte voorheen als zelfstandig stedenbouwkundige en daarvoor als commercieel directeur bij een architectenbureau en projectmanager bij een ingenieursbureau. Ze is sinds 2004 verbonden aan de Hogeschool Rotterdam als docent Ruimtelijke Ordening en Planologie waar ze met veel passie en toewijding de volgende generatie professionals opleidt en begeleidt. Anjelica werd in 2009, uit 100+1 bouwvrouwen, door een vakjury gekozen tot Building Passion Vrouw van het jaar. Daarnaast is ze door medestudenten en faculteit leden van de Rotterdam School of Management in 2015 bekroond met de prestigieuze WTC Leadership Award voor haar leiderschapskwaliteiten, het bevorderen van de ontwikkeling van anderen en haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en visie.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP