Verloren historie en nieuwe bouwkundige hoogstandjes

Een stad zonder hart. Weggeslagen door het vernietigende bombardement van mei 1940 op Rotterdam. Hoewel nagenoeg het hele centrum van de stad in de as werd gelegd, plantte men na de oorlog het zaadje voor vernieuwing.

De afgelopen pak een beet honderd jaar waren desastreus voor de historische Europese binnensteden. Met name in de Tweede Wereldoorlog (1939-1945) zijn er door grootschalige bombardementen veel steden hun oudheid verloren. Naast het bekende bombardement op Rotterdam zijn ook steden als Warschau, Londen, Berlijn, Keulen en Dresden zwaar beschadigd. De laatste twee steden zijn overigens deels weer herbouwd in oude stijl. Dit werd enerzijds gedaan om het unieke vooroorlogse karakter van de steden terug te krijgen voor de lokale bewoners en anderzijds het toerisme vanuit andere landen een boost te geven. Toerisme is immers geld en dat kan men in alle tijden erg goed gebruiken. Zo werd dus vanaf de jaren vijftig het herstel van bezienswaardigheden ingezet met o.a. hulp via het Marshallplan. Dit gaf in de eerste plaats bewoners weer huis en haard terug. Daarnaast gaf het plan het beginnend toerisme een zet in de goede richting.  Met name toeristen uit overzeese gebieden vinden deze oudheden erg interessant om te zien.

toerisme

Toeristen uit bijvoorbeeld de V.S. en Japan bezoeken ons land steeds vaker. Naast dat ze uiteraard de typisch Nederlandse plaatsen willen bezoeken, zoals Amsterdam, Delft en Giethoorn, zie je de laatste jaren wel een kentering plaatsvinden. Sinds Rotterdam een aantal jaren geleden is opgenomen in de Lonely Planet reisgids, verschoof daarmee ook deels de interesse van de toerist. Je ziet steeds vaker dat zij naast de foto’s van de grachten in Amsterdam of de Nieuwe Kerk in Delft, ook de moderne skyline van Rotterdam of Eindhoven meepakken. Japanners en Amerikanen staan met open mond te kijken naar de skyline van de maasstad en de lichtjes van Philips. Prognoses van de Rijksoverheid geven aan dat er binnen enkele jaren net zoveel toeristen in Rotterdam als in Amsterdam zullen komen. Grote architectonische hoogstandjes zoals het Centraal Station en de Erasmusbrug zijn enkele voorbeelden. Daarnaast wordt de algemene vernieuwingskracht van steden als Eindhoven en Rotterdam erg gewaardeerd (pop up stores, verbouwen van oude loodsen en werven).

De komende jaren rondt de gemeente Rotterdam nog een aantal andere bouwkundige grootheden af, zoals bijvoorbeeld het Collectiegebouw. De verwachting is dat hierdoor de komende jaren het toerisme in de havenstad nog meer zal gaan toenemen.  Bouwers kunnen in deze verschuiving van toerisme een sleutelrol vervullen. Zo moeten bezienswaardigheden, gebouwen en slaapvertrekken worden afgestemd op de hoeveelheid toerisme en de wensen van bezoekers. Daarnaast krijgen we ook steeds meer mindervalide bezoekers die ons land willen bezichtigen. Uit mijn vriendenkring (een goede vriend van mij zit in een rolstoel) weet ik dat het in Nederland hier en daar nogal eens schort aan de mogelijkheden voor mindervaliden. In al deze ontwikkelingen kan de bouwsector een leidende rol spelen.


Over de auteur: Mike van der Neut

Mike is sinds januari 2016 werkzaam bij BouwKennis als marktinformatiespecialist binnendienst. In deze functie houdt Mike zich voornamelijk bezig met het onderhouden van relaties, waarbij hij BouwKennis klanten voorziet van optimaal advies als het gaat om hun informatiebehoefte.

Geef een reactie