Verloren historie en nieuwe bouwkundige hoogstandjes

Een stad zonder hart. Weggeslagen door het vernietigende bombardement van mei 1940 op Rotterdam. Hoewel nagenoeg het hele centrum van de stad in de as werd gelegd, plantte men na de oorlog het zaadje voor vernieuwing.

De afgelopen pak een beet honderd jaar waren desastreus voor de historische Europese binnensteden. Met name in de Tweede Wereldoorlog (1939-1945) zijn er door grootschalige bombardementen veel steden hun oudheid verloren. Naast het bekende bombardement op Rotterdam zijn ook steden als Warschau, Londen, Berlijn, Keulen en Dresden zwaar beschadigd. De laatste twee steden zijn overigens deels weer herbouwd in oude stijl. Dit werd enerzijds gedaan om het unieke vooroorlogse karakter van de steden terug te krijgen voor de lokale bewoners en anderzijds het toerisme vanuit andere landen een boost te geven. Toerisme is immers geld en dat kan men in alle tijden erg goed gebruiken. Zo werd dus vanaf de jaren vijftig het herstel van bezienswaardigheden ingezet met o.a. hulp via het Marshallplan. Dit gaf in de eerste plaats bewoners weer huis en haard terug. Daarnaast gaf het plan het beginnend toerisme een zet in de goede richting.  Met name toeristen uit overzeese gebieden vinden deze oudheden erg interessant om te zien.

toerisme

Toeristen uit bijvoorbeeld de V.S. en Japan bezoeken ons land steeds vaker. Naast dat ze uiteraard de typisch Nederlandse plaatsen willen bezoeken, zoals Amsterdam, Delft en Giethoorn, zie je de laatste jaren wel een kentering plaatsvinden. Sinds Rotterdam een aantal jaren geleden is opgenomen in de Lonely Planet reisgids, verschoof daarmee ook deels de interesse van de toerist. Je ziet steeds vaker dat zij naast de foto’s van de grachten in Amsterdam of de Nieuwe Kerk in Delft, ook de moderne skyline van Rotterdam of Eindhoven meepakken. Japanners en Amerikanen staan met open mond te kijken naar de skyline van de maasstad en de lichtjes van Philips. Prognoses van de Rijksoverheid geven aan dat er binnen enkele jaren net zoveel toeristen in Rotterdam als in Amsterdam zullen komen. Grote architectonische hoogstandjes zoals het Centraal Station en de Erasmusbrug zijn enkele voorbeelden. Daarnaast wordt de algemene vernieuwingskracht van steden als Eindhoven en Rotterdam erg gewaardeerd (pop up stores, verbouwen van oude loodsen en werven).

De komende jaren rondt de gemeente Rotterdam nog een aantal andere bouwkundige grootheden af, zoals bijvoorbeeld het Collectiegebouw. De verwachting is dat hierdoor de komende jaren het toerisme in de havenstad nog meer zal gaan toenemen.  Bouwers kunnen in deze verschuiving van toerisme een sleutelrol vervullen. Zo moeten bezienswaardigheden, gebouwen en slaapvertrekken worden afgestemd op de hoeveelheid toerisme en de wensen van bezoekers. Daarnaast krijgen we ook steeds meer mindervalide bezoekers die ons land willen bezichtigen. Uit mijn vriendenkring (een goede vriend van mij zit in een rolstoel) weet ik dat het in Nederland hier en daar nogal eens schort aan de mogelijkheden voor mindervaliden. In al deze ontwikkelingen kan de bouwsector een leidende rol spelen.


Over de auteur: Mike van der Neut

Mike is sinds januari 2016 werkzaam bij BouwKennis als marktinformatiespecialist binnendienst. In deze functie houdt Mike zich voornamelijk bezig met het onderhouden van relaties, waarbij hij BouwKennis klanten voorziet van optimaal advies als het gaat om hun informatiebehoefte.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP