Vergroot je online vindbaarheid met SEO en SEA

Je doelgroep heeft nogal wat keuze wanneer hij in Google zoekt naar een product, dienst of oplossing. Het is dus belangrijk dat jouw website hoog in de zoekresultaten verschijnt. Hoe zorg je daarvoor? Door SEO uit te voeren en gebruik te maken van SEA. In dit blog leg ik je de verschillen uit en hoe je hier zelf mee aan de slag kunt.

SEO OP JE WEBSITE

SEO staat voor Search Engine Optimization, dit voer je uit op je website. Je zorgt ervoor dat je teksten zoekmachinevriendelijk geschreven zijn, je pagina’s de juiste URL hebben en voorzien zijn van de juiste tags. Het duurt wat langer voordat je het gewenste resultaat bereikt dan bij SEA. Bij het bepalen van jouw positie in de zoekresultaten, kijkt zoekmachine Google ook nog naar andere zaken, onder andere of er relevante websites naar jouw site verwijzen, de laadtijd van je pagina en of je website responsive is. Dit is het algoritme. Dit en meer bepaalt waar jouw pagina in de ranking terechtkomt. Het algoritme wordt regelmatig vernieuwd, zorg dus dat je je website blijft optimaliseren.

SEA OP WEBSITES VAN DERDEN

Wil je toch zo snel mogelijk meer websitebezoekers of leads? Dan kun je betaald adverteren bij zoekmachines zoals Google (dit heet Ads), maar ook op YouTube en andere webpagina’s. Dit noemen we Search Engine Advertising (SEA). Start je met een Google Ads-campagne, dan zie je jouw advertentie bovenaan, onderin of aan de zijkant van de pagina met zoekresultaten. Als je zo’n campagne start is jouw pagina is vrijwel direct zichtbaar in de resultaten, maar verdwijnt ook gelijk wanneer de campagne stopt. En je adverteert, dus je betaalt ervoor. De combinatie van SEO en SEA is een sterke strategie. Dit heet Search Engine Marketing (SEM). Het is belangrijk dat je SEO al op orde is als je start met Search Engine Advertising. Wil je zelf aan de slag met SEA en kun je wel wat hulp gebruiken? Meld je dan aan voor onze online Google Ads-training.

VERBETER JE SEO MET DEZE 3 TIPS

Wil je jouw website optimaliseren voor zoekmachines, lees dan snel verder. Ik geef je drie tips waar je op moet letten als je aan de slag gaat met SEO.

TIP 1: GEBRUIK RELEVANTE ZOEKWOORDEN

Je wil gevonden worden door mensen die zoeken naar jouw producten, diensten of expertise. Je moet er dus voor zorgen dat de zoekwoorden die jouw potentiële klanten gebruiken, terugkomen op jouw webpagina. Vergeet niet om je die zoekwoorden ook te verwerken in je meta-titel, de URL van je pagina en in de meta-omschrijving, zoals je ziet in de afbeelding hieronder. Deze korte omschrijving maakt de lezer direct duidelijk waar de inhoud op de pagina over gaat. Verplaats je in de doelgroep en bedenk wat hen zal overtuigen om jouw link aan te klikken in plaats van die van de concurrent.

Vergroot je online vindbaarheid met SEO en SEA
TIP 2. LET OP DE LEESBAARHEID

Dit betekent overigens niet dat jouw pagina bovenaan komt als je de relevante zoekwoorden in elke zin verwerkt. Google is iets slimmer dan dat en kijkt ook naar de zoekwoorddichtheid. Idealiter is dit 1 tot 3 procent van je hele tekst. De leesbaarheid is echt belangrijk, niet alleen voor je SEO maar zeker voor je lezer. Uiteindelijk schrijf je in de eerste plaats voor je doelgroep en niet voor de zoekmachine, toch? Plaats dus koppen en tussenkoppen om hiërarchie aan te geven, gebruik opsommingen in jouw teksten en wissel korte en lange zinnen af. Google herkent geen afbeeldingen, gebruik daarom meta-tags (alt-tags) en laat de relevante zoekwoorden ook hierin terugkomen.

TIP 3. VERGROOT JE AUTORITEIT

Je eigen website en teksten optimaliseren heb je zelf in de hand, daarom wordt de relevantie van jouw content en de gebruiksvriendelijkheid ook wel on-site SEO genoemd. Een ander aspect waar Google rekening mee houdt is autoriteit. Deze wordt onder andere bepaald door het aantal websites dat naar jouw website linkt én de relevantie en kwaliteit van die links. Omdat je hier zelf weinig invloed op hebt, wordt dit off-site SEO genoemd. Om je autoriteit te vergroten, moet je het aantal backlinks (links van andere websites naar jouw website) verhogen, maar ook hier let Google weer op een heleboel aspecten. Het is belangrijk dat jouw linkprofiel natuurlijk is, dus dat verschillende soorten websites naar jou linken en dat het verschillende typen links zijn. Verwijs in ieder geval via jouw social kanalen naar je webpagina’s. Daarnaast kun je proberen om content te maken die anderen willen delen op hun eigen pagina’s.

Wil jij je online vindbaarheid vergroten? Start met SEO of SEA! Naast het opzetten van een Google Ads-campagne, helpen we je ook graag bij het schrijven van SEO-proof teksten of het optimaliseren van jouw huidige teksten. Neem contact met ons op!


Over de auteur: Melissa Wullems

Melissa heeft de bachelor Communication and Multimedia Design afgerond in Breda. Daarna is ze zich verder in het communicatievak gaan specialiseren in Tilburg. Met de master Communicatie- en Informatiewetenschappen op zak, is ze sinds 2019 werkzaam als contentmarketeer bij BouwStijl Media (onderdeel van BouwKennis). Melissa schrijft het liefst begrijpelijke content, maar denkt ook graag mee met klanten over een nieuwe contentstrategie. Daarnaast vindt ze het leuk om te ontwerpen voor zowel online als offline media.

Geef een reactie