Verduurzamen is vooral ook goed communiceren!

Mijn oog viel onlangs op een nieuwsbericht met een opvallende titel. Er zou namelijk nogal wat “agressie” onder consumenten zijn tegen aardgasvrij wonen. Nederlanders zouden niet zitten te wachten om hun huis te verduurzamen en tegen dure kosten te verbouwen tot gasloze woning. De vele felle reacties onder het artikel laten zien dat de transitie naar aardgasloze woningen kampt met een probleem wat nog weinig aandacht krijgt: de communicatie.

verduurzamenHoe reageert ‘de gemiddelde Nederlander’ op zo’n artikel? Niet mals. Termen als “indoctrinatie”, “we laten ons dit niet opleggen” of “dit wordt ons door de strot geduwd” komen meer dan eens voorbij. Toch is er wel enig begrip voor de kosten van verduurzaming: “we moeten wel”, “dit kan zo niet langer doorgaan” en “onze kinderen willen ook een goed leven”. Daarnaast is er in de reacties onenigheid over de vraag of de aarde daadwerkelijk opwarmt, of kernenergie wel of niet goed is en of de klimaatverandering al dan niet een hoax is. Deze zaken laat ik hier maar even buiten beschouwing. Wat duidelijk wordt, is dat veel consumenten een sterke mening hebben over duurzaamheid en in het bijzonder over de stap naar aardgasvrij wonen. En dat die mening lang niet altijd even positief is..

Verzet richt zich tegen de perceptie van dwang en de hoge kosten

Ondanks de heftige termen die je online tegenkomt, kan ik me niet voorstellen dat welke Nederlander dan ook tegen verduurzaming is. Iedereen wil natuurlijk in een gezonde omgeving wonen en zo weinig mogelijk kwijt zijn aan energiekosten. Waar het ‘verzet’ zich vooral op richt, zijn de hoge (initiële) kosten die er zijn voor het verduurzamen van woningen en de dwang die momenteel lijkt te worden opgelegd door politiek Den Haag. We ‘moeten’ allemaal aan de warmtepomp, zo is de gedachte. Nou, nee dus! Een doorsnee huishouden kan vaak niet direct een warmtepomp betalen. Het plaatsen ervan is sowieso een slecht idee als de woning niet eerst goed geïsoleerd wordt. Verduurzamen gaat stap voor stap en juist die boodschap wordt niet goed overgebracht.

Klassiek innovatiepatroon

Dat valt de bouwkolom misschien wel te verwijten. Vergeten we de consument niet? Moet er niet meer aandacht komen voor wat verduurzaming nu concreet betekent en hoe je ook met kleine stapjes al belangrijke bijdragen kan leveren? Of hoe je met all-in-one oplossingen je huis kan verduurzamen zonder dat je zelf allerlei partijen daarvoor hoeft in te schakelen? Zijn dat soort oplossingen er überhaupt al en wat kosten ze? Voor fabrikanten ligt hier een belangrijke rol: het is in de discussie rondom verduurzaming net zo belangrijk ook de eindgebruiker mee te nemen en hen te betrekken bij jouw oplossingen. De scheidslijn tussen B2B en B2C vervaagt als het gaat over de energietransitie: iedereen krijgt hier namelijk mee te maken.

Is er dan reden voor paniek? Dat niet. Wanneer we kijken naar het klassieke patroon van innovatie, dan zien we zelfs veel overeenkomsten. In de eerste fase zijn er de innovators, in het geval van de energietransitie degenen die zelf actief aan de slag gaan met verduurzaming. De early adopters volgen hierna en daarna de early majority. Tot slot volgen ook de late majority en de laggards. Ook nu zal dit patroon zich handhaven, zo verwacht ik. Om de volledige majority echt mee te krijgen, is duidelijke communicatie wel van essentieel belang.

Verduurzaming is ook een communicatievraagstuk

De energietransitie is wat mij betreft vooral ook een communicatievraagstuk: daar ligt de echte uitdaging! Hoe creëer je bewustwording onder consumenten, hoe krijg je de grote meerderheid mee? Ik zie hier een belangrijke rol weggelegd voor je content(strategie). Met goede, duidelijke en aantrekkelijke content kunnen fabrikanten de boodschap overbrengen dat verduurzaming voor iedereen belangrijk is. Uit onderzoek blijkt dat de bouwkolom de overheid nog ziet als belangrijkste aanjager op het gebied van de energietransitie. Gezien de kloof tussen burger en politiek/overheid denk ik dat er meer nodig is. Mijn boodschap zou zijn: ga zelf aan de slag en laat de consument zien waar jij hen helpt met verduurzaming.

Tijdens het schrijven van dit blog trad D66-fractievoorzitter Rob Jetten nogal ongelukkig op tijdens een tv-programma met als onderwerp het Klimaatakkoord. Een storm van kritiek was het gevolg en veel consumenten hadden wederom zoiets van: “wij laten ons dit niet opleggen”.. I rest my case: fabrikanten, het is aan u!


Over de auteur: Kenny de Vilder

Als contentmarketeer bij BouwStijl Media (onderdeel van BouwKennis) helpt Kenny klanten met het bedenken, ontwikkelen en onderhouden van effectieve content. Dit doet hij voor zowel online als offline media. Zijn ervaring op het gebied van (online) communicatie, webredactie, social media en contentmarketing in voornamelijk de culturele sector komt hierbij goed van pas. Kenny denkt graag actief mee over de contentstrategie van onze klanten en zoekt altijd naar creatieve mogelijkheden om kansen te benutten.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP