Verandering, een verrassende verademing!

angst bij verandering Scared_GirlVerandering, jeetje ja, daar is al veel over gezegd. Voor velen is het zelfs hun beroep. Boeken vol over geschreven ook. Sprekers trekken al jaren volle zalen. Een super boeiend onderwerp, maar ondanks de aandacht toch nog verdomde moeilijk! Ook voor jou?

“Iedere verandering maakt een gelukkig mens bang” – Socrates

En het wordt nog veel erger. Op bijna alle vlakken krijgt ieder van ons te maken met razendsnelle ontwikkelingen. We adopteren nieuwe technologieën sneller en sneller, niet in de minste plaats omdat ze aantrekkelijk aangeboden worden in de vorm van hippe consumentengadgets. Dat is trouwens ook vaak de achterliggende reden voor de reacties die ik van B2B bedrijven krijg; ja leuk hoor, maar wat moeten we er zakelijk mee?

Het proces van weerstand

Jonathan McDonald wijst zijn publiek tijdens inspirerende sessies op de weerstand tegen verandering. Mensen hebben van nature twee tegenwerpingen als het gaat om verandering. Hij noemt het confronterend ‘de gevaarlijkste giffen in onze denkwijze’:

1. Dit is niet relevant voor mij
2. Ik heb nog tijd genoeg

Als ik tijdens mijn DNA sessies aan de aanwezigen vraag wat hen binnen nu en 5 jaar van de kaart kan vegen (een soort pre mortem analyse), dan duurt het over het algemeen erg lang voor de eerste antwoorden komen. Er wordt vaak eerst een beetje lacherig gedaan over digitalisering, robotisering, 3D printing en dat soort ‘ver van ons bed show’ ontwikkelingen. Het wordt gewoonweg niet al te serieus genomen. In eerste instantie dan.

omgripTot je praktijkvoorbeelden toont, uit hun eigen branche. Geen science fiction-achtige toekomsttaferelen, nee, zaken die nu al in meer of mindere mate in de dagelijkse praktijk toegepast worden. Huizen en stalen bruggen die volledig 3D geprint worden, straatstenen die met behulp van robots gelegd worden, plastic snelwegen, auto’s die het volledig van je over nemen zodat je toch thuiskomt op weinig stroom, slimme apparaten die voor jou beslissen wanneer jouw woning optimaal functioneert etc. etc. Lang niet allemaal al tot in de puntjes doorgevoerd en uitgekauwd nog, maar ik zou er niet op vertrouwen dat het 5 jaar duurt voor het wel zo ver is…

Na deze confrontatie zijn we vaak even stil. Daaropvolgende opmerkingen worden begrijpelijkerwijs vaak gevoed door strijd en woede. Onmacht zelfs wel misschien. Diverse creatieve opmerkingen waarom die nieuwe manier niet gaat werken -lees: waarom de oude manier toch echt beter is dan de nieuwe- passeren de revue.

Als je dat weerlegt met de harde realiteit, de feiten, dat wat de disruptieve ontwikkelingen al in korte tijd bereiken, dan volgt meestal een soort van berusting. Oké, dat is dan zo. Om vervolgens het strijdvaardige gevoel volop in te zetten om te brainstormen over welke extra’s geboden kunnen worden. Als antwoord op die mogelijke ontwrichting.

Wat kunnen we meer of anders bieden dan ‘die nieuweling’?

Welke specificaties kunnen we toevoegen om nog meer te bieden?

Oftewel, uitgaande van wat er als is; hoe maken we die nieuwe ontwrichting minder aantrekkelijk voor onze eigen klantenkring?

Een hele normale manier van reageren op verandering. Want het zit zo in onze natuur. Maar weet je wat 9 van de 10 keer de kracht van een ontwrichtende ontwikkeling is? Dat het de dingen juist makkelijker maakt voor je klant. Of goedkoper. Of sneller. Steven van Belleghem gebruikt voor het in kaart brengen van klanteninteracties symbolisch de ´Angry Bird-checklist´.

Is het snel?
Is het makkelijk?
Is het fun?

Mindset van een disruptor

Dit checklistje is ook handig om bij de doorontwikkeling van je bestaande product of dienst eens bij stil te staan. Wordt het voor onze klanten makkelijker door die extra features? Gebruiksvriendelijker? Sneller?

“Wees de verandering die in de wereld wil zien gebeuren” – Mahatma Gandhi

We zijn zelf ook allemaal klant. We weten zelf donders goed hoe de service van één van onze leveranciers beter kan. Welke verandering daarvoor nodig is. Redeneer dus vanuit jezelf als klant en de Angry Bird-checklist is veel eenvoudiger af te vinken. Wanneer is het voor je klant nou echt een verademing?

Alle theorieën en bewijzen ten spijt, sommige mensen zijn echt niet vooruit te branden als het gaat om veranderen. Dat zal inderdaad vast iets van doen hebben met de piramide van Maslov. Weerstand tegen verandering wordt vaak gevoed door angst. Voor het onbekende. Of door hebzucht. Het veilig stellen van wat we hebben. Drijfveren die we allemaal in ons dragen en die onze ratio met het grootste gemak naar de achtergrond weten te stoten. En toch, we doen het als volkje al eeuwen en eeuwen. Veranderen. Ons aanpassen als de omstandigheden dat van ons vragen. Ook dat zit ook in onze natuur. Overleven.

quote comfort zone‘Life is like a box of chocolate, you never know what you’re gonna get’. Beroemde quote uit Forrest Gump, in meerdere opzichten een juweel van een film. Deze quote inspireert mij om open te staan voor verandering. Er juist naar uit te kijken. De verrassing willen ontdekken. Misschien werkt ie ook voor jou? Want neem in dit geval gerust een voorbeeld aan de Amerikanen. Zij proberen, experimenteren, falen en krabbelen weer op. Nog nooit failliet gegaan? Dan ben je daar niet gepokt en gemazeld. Dan doe je nog niet meer ‘voor het echie’.

Dus waar wacht je op? Omarm de verandering, kijk er juist naar uit. Zoek de disruptie zelf op.

Dat is toch veel leuker dan met argusogen kijken of het je komt ontwrichten?


Over de auteur: Marlene Dekkers

Marlene Dekkers helpt ondernemers en marketeers in de B2B (bouw, techniek en industrie) met het verleggen van het accent naar nieuwe marketing met haar bedrijf Marketing Accent. Door vanuit het DNA de passie van mensen en bedrijven voor het voetlicht te brengen, helpt zij hen met strategie en tactiek bij het bouwen aan hun online expertpositie en meer rendement. Ook helpt zij medewerkers online kennis te delen in de vorm van diverse workshops. Marlene is Registered Digital Marketeer en won de Award Digital Marketing Professional 2013 (publieksprijs). Daarnaast is zij spreker, trainer en docent. Je kunt haar vinden via www.marketingaccent.nl, volgen op @marketingaccent en mailen via marlene@marketingaccent.nl

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP