Utiliteitsnieuwbouw in zwaar weer

De woningmarkt is op stoom. Dit nieuws zal niemand zijn ontgaan. In mijn vorige blog gaf ik al aan dat dit herstel ook een positieve invloed heeft op de nieuwbouwproductie. We zijn nu ruim een halfjaar verder en het herstel is forser dan verwacht. De verkoop van bestaande koopwoningen stijgt naar niveaus van voor de crisis en de verkoop van nieuwbouwwoningen stijgt met 50% ten opzichte van 2014.

In mijn werk kom ik bij veel verschillende bedrijven over de vloer. Bij bedrijven die zich met name richten op de woningmarkt, stijgt de omzet vaak met ‘dubbel digits’, naar niveaus van voor de crisis. Bij bedrijven die vooral afhankelijk zijn van de utiliteitsbouw markt, hangt de vlag er minder goed voor. De omzet stijgt beperkt, soms helemaal niet, en de prijzen staan nog steeds onder druk. Het herstel van de nieuwbouwproductie in de utiliteitsbouw laat vooralsnog op zich wachten.

Nieuwbouw utiliteitsbouw

De markt voor utiliteitsnieuwbouw profiteert in 2015 en 2016 niet van de aantrekkende economie. In het verleden was er een sterk verband tussen de groei van het BBP en de bouw van nieuwe utiliteitsgebouwen, zoals kantoren, hallen en loodsen, winkels en schuren en stallen. Dat verband is ook logisch. Als de economie groeit, gaan consumenten meer geld uitgeven en bedrijven meer produceren. Het gevolg is dat de bezettingsgraden bij bedrijven toeneemt: er worden meer werknemers aangenomen, machines worden intensiever gebruikt en er vindt meer goederentransport plaats.

Vooralsnog blijken de meeste bedrijven in ons land voldoende vierkante meters vastgoed te hebben. Met name het overschot aan winkelpanden, kantoren en bedrijfsgebouwen remmen de nieuwbouwproductie. Daarnaast groeit onze economie in de toekomst minder hard, de beroepsbevolking neemt niet meer vanzelfsprekend toe en het handelsverkeer verloopt steeds meer via online kanalen. Ook verandert de manier van werken: meer flexwerkers en meer werken op afstand. Dit zorgt dat het logische verband tussen de economische groei en de utiliteitsnieuwbouw aan kracht verliest.

Verleende vergunningen

Een belangrijke voorbode voor nieuwbouwproductie is uiteraard het aantal verleende bouwvergunningen. Met een doorlooptijd van een half jaar tot twee jaar, afhankelijk van het soort utiliteitsgebouw, leidt dit tot nieuwbouw.  Minder verleende vergunningen betekent minder nieuwbouw.

De figuren hieronder tonen voor de marktsector en de budgetsector de verleende bouwvergunningen in relatie tot de nieuwbouw.

Marktsector = agrarische sector, nijverheid, handel & horeca, vervoer & communicatie en zakelijke dienstverlening
Budgetsector = openbaar bestuur, onderwijs, zorg en overige diensten

Marktsector totaalbudgetsector

Zolang de productie nog hoger is dan het aantal verleende vergunningen, daalt logischerwijs de productie in de komende tijd. In de marktsector zien we dat de productie tendeert naar het aantal verleende vergunningen. Dit houdt in dat de daling in de productie in deze sector tot staan is gekomen en wij voor de nabije toekomst een lichte groei verwachten.

In de budgetsector daarentegen ligt het aantal verleende vergunningen nog steeds boven de productie. In dit segment treedt nog geen herstel op. Pas in 2017 verwachten we dat de budgetsector weer een lichte groei laat zien. De nieuwbouw in de marktsector stijgt in al 2016. Deze groei komt alleen voorrekening in de productie van hallen en loodsen en bedrijfsgebouwen (=hallen en loodsen met en kantoor).

  2010 2011 2012 2013 2014 2015* 2016* 2017*
Marktsector -23,4 -14,6 -16,0 -20,4 -2,7 -5 6 9
Budgetsector -4,8 -3,6 -9,4 -14,8 -12,1 -9 -4 2
Totaal -17,2 -10,4 -13,3 -18,0 -6,9 -7 2 6

Om te concluderen, begin dit jaar voorspelden we dat de utiliteitsbouw dit jaar weer zou aantrekken. De ontwikkeling in het aantal verleende vergunningen heeft er echter toe geleid dat we pas in 2016 een licht herstel mogen verwachten. Kansen liggen vooralsnog in de renovatie. Wij verwachten een jaar groei van gemiddeld 2% tot 2017 voor utiliteitsonderhoud, voor renovatie loopt de groei tot 4% in 2017.


Over de auteur: Jacco Ridderhof

Jacco Ridderhof heeft zijn sporen in de bouwkolom ruimschoots verdiend. Als onderzoeker, coördinator en commercieel directeur werkt hij al meer dan 20 jaar tussen de stenen, momenteel als senior adviseur bij BouwKennis. Door de jaren heen heeft hij een flinke dosis ervaring opgebouwd waardoor Jacco alle ins en outs uit de markt kent. Hij zet zijn kennis dan ook maar al te graag in om bedrijven te helpen, zodat zij betere beslissingen kunnen nemen en geen kansen meer hoeven te missen.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP