TrendTalk Bouwsector

In de huidige recessie gelden de krachten van een ‘Transitie-Economie’ met kenmerken als bovengemiddeld veel bartering; innovatie; trans-sectorale samenwerkingsverbanden en de drang naar de menselijke maat. We bevinden ons in de overgang van een ‘Groei-Economie’ naar een ‘Balans-Economie’ waarin welzijn boven welvaart staat. Op uitnodiging van Bouwkennis verzorgde ik onlangs een Workshop Trendwatching voor de bouwsector. Naar aanleiding hiervan deel ik in dit artikel enkele inzichten waarmee ook u uw voordeel kunt doen.

Toen ik destijds – in 2006 – een mondiale financiële crisis voorspelde werd mij dat uiteraard niet in dank afgenomen. Gelukkig gingen de meeste opdrachtgevers in de loop van 2006 en 2007 wel mee in de redenatie dat de Westerse economieën waren gebaseerd op een leencultuur zonder voldoende onderliggende waarde. Zodra de financiële crisis in het najaar van 2008 voor iedereen zichtbaar werd gaf ik aan dat we niet met een enkele dip of dubbele dip te maken zouden krijgen maar met een ‘Jarenlang Economisch Zaagtandherstel’ dat zeker zou aanhouden tot het jaar 2020. Ook daar maakte ik niet overal vrienden mee. Rationeel gezien was het overigens vrij makkelijk om deze langdurige recessie te voorspellen. Reken alleen al even snel uit hoeveel het behoud van banken en Europa ons tot nu toe gekost heeft. Uiteindelijk moeten al deze onvoorziene uitgaven opgebracht worden door de burgers. Het maakt daarbij niet uit of dat loopt via een belastingverhoging; bankenbelasting of via heffingen bij het bedrijfsleven.

Binnen twee jaar gaat de zon schijnen…not

Opvallend genoeg is de afgelopen jaren elders vrijwel nergens een realistische lange-termijn visie neergelegd. Niet in de politiek en ook niet in de bouwsector. Daar had niemand belang bij. Wie goed heeft opgelet hoorde telkens een voorspelling waarbij aangegeven werd dat de sector binnen zo’n twee jaar zou herstellen. Waarom? Omdat een periode van twee jaar te overzien is en deze voorspelling bovendien positief eindigt. Dat is wat men graag wil horen. Maar de werkelijkheid is toch iets anders.

Waardedaling

We doorlopen momenteel niet een klassieke recessie waarna alles weer naar het oude zal terugkeren. Door de tomeloze groei van onze verzorgingsstaat de afgelopen decennia hebben veel systemen hun grenzen bereikt. Dat is inmiddels zichtbaar geworden in de financiële sector. Ook de bouwsector is tegen haar systeemgrenzen aan gelopen. Het is nu tijd voor ‘Ont-systematisering’.

In 2008 gaf ik aan dat de huizenprijzen in een paar jaar tijd met 30% zouden dalen. Inmiddels zitten we nu – in 2012 – al op minus 15% en zullen we de komende 12 à 18 maanden hoogstwaarschijnlijk nogmaals een gemiddelde waardedaling van 15% meemaken. Deze verwachting is zelfs nog gebaseerd op de situatie waarbij de hypotheekrente van bestaande hypotheken nog aftrekbaar is. Het kan dus nog wat harder gaan.

Bouwen aan de toekomst

Het dringt maar langzaam door in de bouwsector dat we het echt niet gaan redden met kostenbesparingen. Het is niet een kwestie van even een paar jaar de adem inhouden. Een grondige sanering van de sector zelf is nodig om weer gezond te worden. De bouwbehoefte is namelijk nogal aan het veranderen. Zowel bij woningen (door de Vergrijzing en Ontgroening); kantoren (door Het Nieuwe Werken) als retail (door E-commerce). De veranderde bouwbehoefte komt dus zeker niet alleen voort uit de financiële crisis en de daarop volgende recessie.

TO DO Brainstormmodel

In een volgend artikel zal ik aangeven hoe om te gaan met het Jarenlange Economische Zaagtand-herstel. Kern van de zaak is in ieder geval om de recessie niet als een tijdelijke economische dip te benaderen maar deze periode als een Transitie-Economie met al haar kansen te benaderen. Ik zal dan ook mijn ‘TO DO Brainstormmodel’ bespreken waarmee iedereen zelf trends kan spotten en vertalen in kansen en (proces)innovatie.

Presentatie ontvangen?

Wie tussentijds alvast de PDF van de TrendTalk-presentatie wil inzien zoals gebruikt tijdens de Workshop Trendwatching bij Bouwkennis kan deze aanvragen via Bouwkennis@TrendWatcher.com. Ook voor inhoudelijke vragen kan dit email-adres gebruikt worden.


Over de auteur: Richard Lamb

TrendStrateeg & TrendWatcher Richard Lamb, MSc (Bureau TrendWatcher.com, 070 511 44 44) is actief sinds 1989; voorspelde als één van de weinigen de financiële crisis. Hij voorziet nu onder andere ‘Generation Exit’ en het ‘Dilemma van Duurzaamheid’. Als futuroloog / trendwatcher spreekt hij tijdens zijn keynotes en TrendTalk-presentaties zowel over trends als over de manier waarop men zelf trends kan spotten en vertalen naar kansen en innovaties. Hij ontwikkelde daartoe het TO DO Brainstormmodel. Deze leidraad gebruikt hij ook tijdens zijn strategische BigBrainstorm-sessies bij overheden en bedrijven. Zijn vaardigheden als dagvoorzitter / discussieleider deed hij op als radiopresentator bij de AVRO en NOS. Richard heeft een achtergrond in ICT, Informatiekunde en Elektronica. Naast enkele boeken die van zijn hand verschenen schrijft hij ook regelmatig (gast)columns op blogs en in tijdschriften. Sinds de start in 2010 verleent Richard zijn medewerking aan de jaarlijkse Trendrede, een collectieve toekomstvisie van een tiental ervaren trendwatchers. Lieke en Richard Lamb vormen samen hét trendwatchers-duo van Nederland en zijn beiden managing partner van Bureau TrendWatcher.com, dat zich richt op strategisch advies, toekomstscenario´s en innovatie. Vrijwel dagelijks verzorgen zij TrendTalk-presentaties; BigBrainstorm-sessies en dagvoorzitterschappen in het land. Lieke en Richard zijn getrouwd en hebben vier kinderen. Bij BNR Nieuwsradio geven zij wekelijks hun TrendsVerwachting™ over tal van onderwerpen. Alle afleveringen zijn terug te luisteren via www.TrendsVerwachting.nl. Ook verzorgen zij een gratis TrendBrief op www.TrendBrief.nl. Elk najaar geven Lieke en Richard een TrendsVerwachting voor het komende jaar. Ook reiken zij jaarlijks de ‘Ditishandig Innovatie Awards’ uit en maken zij het radioprogramma ‘Ditishandig.nl’ over trends; innovatie en gadgets. Lieke en Richard zijn ambassadeur van ‘Onderwijs OnStage’ en ‘Jong Ondernemen’. http://TrendWatcher.com - http://TrendWatcher.TV - http://TrendsVerwachting.nl

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP