Transparantie voor een betere concurrentiepositie in de bouw

teslaHet valt op dat bedrijven die zich op een transparante manier bezighouden met “feel good” activiteiten beter presteren dan collega bedrijven. Mooi voorbeeld is Tesla. Het is niet dat Tesla de mooiste auto’s maakt (persoonlijke smaak). Waarschijnlijk ook niet de meest duurzame, immers, de waterstof auto’s zijn duurzamer maar hebben nog last van een beperkt netwerk aan brandstofvoorziening. Maar juist de manier waarop Tesla acteert bepaalt een groot deel van het succes.

Elon Musk (CEO van Tesla) zei in 2014: “Yesterday, there was a wall of Tesla patents in the lobby of our Palo Alto headquarters. That is no longer the case. They have been removed, in the spirit of the open source movement, for the advancement of electric vehicle technology.” Hiermee werd een belangrijke stap gezet in de positionering van wie Tesla wil zijn. Musk geeft aan dat het voor Tesla onmogelijk is om elektrische auto’s snel genoeg te bouwen om de koolstofcrisis op te lossen. Die open source gedachte is inspirerend en zorgt dus voor versnelling.

Terug naar de wereld van bouw en vastgoed. Als de bouw wil versnellen kan dit als voorbeeld dienen. Het open delen van kennis is een manier om te laten zien waar je bedrijf toe in staat is en het zorgt ervoor dat er ruimte gecreëerd wordt om te versnellen. Zeker op het gebied van duurzaamheid waar nog geen eenduidige taal bestaat en veel bedrijven de opgedane kennis om duurzame gebouwen te ontwikkelen niet of nauwelijks delen om verkrampt vast te houden aan een ogenschijnlijk betere concurrentiepositie. Tesla laat zien dat juist het transparant delen van kennis bijdraagt aan een betere concurrentiepositie.

Op het gebied van duurzaamheid is op dit moment geen eenduidige taal. Termen als NOM, energienotaloos, BREEAM, ZEN, BENG, GPR, EPC-0 vliegen ons om de oren. We vinden het raar dat we klanten hiermee niet kunnen verleiden. Op projectmatige basis worden pilots uitgevoerd, echter de grootschalige aanpak van de bestaande voorraad lijkt niet op gang te komen. Waarom? In mijn ogen omdat er niet duidelijk gekozen wordt voor een duurzame strategie, maar duurzaamheid bepaald wordt aan de hand van klantwensen op projectmatige basis. In de regio Eindhoven zien we nu bij woningcorporaties de wens ontstaan om een meer eenduidige taal te gaan spreken op het gebied van duurzaamheid. Daarbij wordt nu veelal gekozen voor de aanpak van The Natural Step. Hierbij worden duurzame ontwikkelingen geïntegreerd in strategische planning, producten, processen, functies en verdienmodellen van bedrijven. Projectoverstijgend dus. The Natural Step werkt volgens onderstaande principes.The Natural StepHoe bedrijven hier uiteindelijk invulling aan geven is per bedrijf verschillend. Echter de aanpak is eenduidig en dat helpt bedrijven om een eenduidige taal te gaan spreken. En daar is duidelijk behoefte aan. De stappen die doorlopen worden bij The Natural Step zijn als volgt:

Stappen The Natural Step

De stip op de horizon wordt bepaald en uiteindelijk nadat gekeken is welke activiteiten er binnen een bedrijf al geborgd zijn en welke creatieve ideeën er zijn, wordt er toegewerkt naar de eerste stappen. Dit betekent ook dat deze methode voor bedrijven behapbaar blijft. Bedrijven in de bouw zijn niet van oudsher de meest duurzame bedrijven. Om draagvlak en bewustwording te creëren is het dus mooi dat dit geleidelijk gebeurt. Als de opgedane kennis met elkaar gedeeld wordt ben ik ervan overtuigd dat we met elkaar wél versnelling kunnen creëren. Deze werkwijze kan ook gebruikt worden voor andere thema’s dan duurzaamheid. Mogelijk is dit een sleutel om de uitdagingen waar de bouw voorstaat aan te pakken…


Over de auteur: Maarten van Ham

Maarten van Ham is marketing manager binnen VB Groep (7 bedrijven, actief in Ontwikkelen en Bouwen). Daarnaast worden vanuit 1412 Marketing & Media andere bedrijven geholpen met marketing & media vraagstukken. Een overzicht van activiteiten vindt je hier. “Mensen doen zaken met mensen, niet met logo’s. Daarom is het belangrijk dat bedrijven en organisaties de mensen achter de logo’s laten zien. De enige manier om dat te doen is transparantie. Schuif de gordijnen van je organisatie aan de kant en laat mensen binnenkijken. Grote kans dat daar ook een klant bij zit…” Marketing, gedreven vanuit de beschikbare kennis en ervaring binnen de organisaties, wordt ingezet om de bedrijven goed te positioneren. Ik vind het fantastisch om partijen te verbinden, bij voorkeur door het delen van kennis. Vóór anderen om te helpen, amuseren of inspireren, dóór anderen om geïnspireerd te raken. Ik ben ervan overtuigd dat mensen die hun kennis en ervaring transparant delen (leuk en goed) gevonden worden. Maarten van Ham +31 6 10587038 info@14-12.com

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP