Top 5 best gelezen blogs september

De maand september is voorbij gevlogen en dat betekent dat we de vijf best gelezen blogs voor je op een rij hebben gezet. De afgelopen maand stond voor ons in het teken van de BouwKennis Jaarbijeenkomst, het  marketingcongres dat wij ieder jaar organiseren. We hebben de hoogtepunten van deze dag samengevat in een terugblik. Ook kun je hier de foto’s bekijken en de beschikbare hand-outs downloaden. 

Voorafgaand aan de Jaarbijeenkomst waren een aantal BouwKennisBloggers aanwezig bij de bloggerslunch. Deze sessie werd verzorgd door Bram Koster van Marketingfacts. We kijken terug op een inspirerende sessie!

Op het blog waren onderwerpen als BIM, circulair bouwen, B2B marketing, zelfbouw en lovebrands populair. Meer hierover lees je in onderstaande top-5.

1. Werkvoorbereiding: oude wijn in nieuwe zakken

Wat voor effect heeft de implementatie van BIM op de werkvoorbereiding? Moet er iets veranderen? Maurice van Dinther denkt van wel! De sleutel tot succes ligt in betrouwbaarheid. Aannemers beginnen met vaste bouwpartners in BIM te werken, en er ontstaan nieuwe contractvormen die LEAN bouwen moeten faciliteren. Alleen zijn de verhoudingen tussen bouwpartners dusdanig vastgeroest, dat een aannemer maar moeilijk van het etiket “onbetrouwbaar” af komt. Hoe hard ie ook z’n best doet. Een interessant onderwerp, want dit blog is het best gelezen in september.

2. Volledig circulair in 2050?!

Met het oog op de ambitie van de overheid om in 2030 voor 50% circulair te zijn en in 2050 volledig, moeten marktpartijen in de bouw creatief zijn om circulaire gebouwen te bewerkstelligen. Vanzelfsprekend is de financiering van circulaire bouwprojecten een issue. Cas Packbier schetst in zijn blog vijf verdienmodellen die er hopelijk voor zorgen dat de financiering in mindere mate een hindernis is. Dat circulair bouwen een hot topic is blijkt wel, want blog is net iets minder vaak gelezen dan de nummer 1.

3. B2B Marketing: Nee, een inkoper is geen consument

Edwin Vlems deelt vaker marketingcases met de lezers van het BouwKennisBlog en met succes! Het blog in dit rijtje gaat over het verschil tussen B2C- en B2B-marketing. Een consument wil een optimale aankoop, een B2B-inkoper ook. Maar naast de ‘bekende’ verschillen tussen hun koopgedrag (hoeveelheid/prijs, logistiek etc.) zijn er verschillende definities van ‘optimaal’. Een consument hoeft zijn aankoop immers alleen aan zichzelf te verantwoorden, een inkoper zit vrijwel altijd in een ‘Decision Making Unit’. En daar ligt de lat wat hoger. Meer hierover lees je in dit nieuwe blog van Edwin.

4. Zelf een huis bouwen? Met deze kosten krijg je te maken

Wil jij een stuk grond kopen en daarop jouw droomhuis (laten) bouwen? Dan ben je vast benieuwd naar het prijskaartje dat daaraan hangt. Behalve de grond- en bouwkosten krijg je namelijk ook te maken met allerlei andere bijkomende kosten. In dit artikel geeft Olivier Tardieu een duidelijk overzicht van het totale kostenplaatje. Zo kom je niet voor verrassingen te staan. En dat is dus wat de lezers van het BouwKennisBlog op prijs stellen!

5. Merken om van te houden. Oftewel: Lovebrands

Wanneer consumenten van je houden heb je als merkverantwoordelijke het hoogst haalbare bereikt volgens mij. En zoals je in de definitie kan lezen, gaan consumenten content delen als ze van je houden. Het enige dat jij hoeft te doen is een platform bieden waar ze hun content kunnen delen. Dus open een Instagram account, bedenk een goede hashtag en je fanstrategie is een feit. Maar even terug naar de wereld van de bouw waarin we het graag duidelijk houden: wat levert het zijn van een lovebrand op? Dat vertelt Janneke Filius in haar nieuwste blog!

Wat is jouw favoriete blog? We horen het graag!


Over de auteur: BouwKennis Redactie

Naast artikelen van vaste bloggers en gastbloggers, vind je op het BouwKennisBlog diverse artikelen uit de pen van de redactie van BouwKennis. Deze inhoudelijke artikelen gaan vooral over onderwerpen binnen of buiten de bouwbranche die stuk voor stuk van grote invloed zijn op het beleid en de dagelijkse praktijk van ondernemingen die werkzaam zijn in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Denk hierbij aan de economie, demografie en woning- en utiliteitsbouw. Zoals je van BouwKennis gewend bent, worden deze onderwerpen gevat in weldoordachte, goed onderbouwde artikelen die duidelijk maken in welke richting de sector echt beweegt.

Geef een reactie