Top 5 best gelezen blogs maart 2018

De eerste week van april is alweer bijna voorbij. Toch willen we in dit overzicht nog even terugblikken naar de vorige maand. Welke BouwKennisBlogs zijn het best gelezen in maart? Welke onderwerpen zijn het meest populair?

Hierbij willen we ook gelijk even van de gelegenheid gebruik maken om onze zoektocht naar innovaties te benoemen. Elk jaar gaat BouwKennis aan de hand van de BouwKennis Marketing Jaarprijs op zoek naar het meest innovatieve marketingconcept van de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Het marketingconcept dat door de jury als beste is beoordeeld, wordt bekroond met dé nationale marketingprijs van de sector. Organisaties die het afgelopen jaar een innovatie hebben uitgerold, kunnen hun concept tot 20 april aanmelden via de website. Doe jij ook mee?

1. Bouw normaal, dan bouw je al circulair genoeg!blog

Circulair bouwen, er gaat geen dag voorbij of je leest er wel een artikel over. Dat het een populair onderwerp is, blijkt ook uit dit overzicht. Het nieuwe blog van Piet. M. Oskam over circulair bouwen staat namelijk op de eerste plek! Om tot een doordachte en marktgerichte benadering te komen, zijn allereerst een gedeelde definitie en gemeenschappelijke kennis nodig. Die zijn te vinden in dit blog met ‘need to know’ voor iedereen die een mening wil vormen over de zin en onzin van circulair bouwen.

2. Wat je als marketeer echt moet weten over de nieuwe AVGblog

Op 25 mei van dit jaar treedt de nieuwe Europese wetgeving voor databescherming in werking: de General Data Protection Regulation (GDPR). Oftewel in het Nederlands: de Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG). Deze wetswijziging brengt een aantal veranderingen met zich mee voor ons marketeers. Carola Heijden heeft de belangrijkste voor je op een rij gezet in dit blog. We zijn blij dat veel lezers van het BouwKennisBlog meer willen weten over de nieuwe AVG!

blog3. De customer journey: marketingaangelegenheid of feestje van het hele bedrijf?

Misschien wel het belangrijkste aspect bij het in kaart brengen van de customer journey: andere medewerkers dan de marketingafdeling meekrijgen. Dat is ook wat Boudewijn Goedhart vertelt in dit blog dat op de derde plaats staat. Hij legt uit hoe je de customer journey als instrument kunt inzetten om de afstand tussen de medewerkers binnen de organisatie te verkleinen.

4. Wil de echte klant opstaanblog

Als we kijken naar de huidige woningvoorraad in Nederland met een groen label (A, B of C), dan zijn dat 307.000 koopwoningen, 1.115.000 sociale huurwoningen en 146.800 particuliere huurwoningen. De sociale markt heeft dus ruim drieënhalf keer zoveel ‘groene’ woningen dan de particuliere markt. Terwijl de omvang van de particuliere markt twee keer zo groot is als de sociale huurmarkt. Het verschil wordt dan dus een factor 6! Daarmee kunnen we stellen dat de grootste verduurzamingsopgave in de particuliere markt ligt. Haico van Nunen ligt dit uitgebreid toe in zijn nieuwste BouwKennisBlog.

5. Ketensamenwerking: ga voor een relatie!blog

Het laatste plekje in dit overzicht is voor Sean Vos. Hij blogt over waarom de markt juist nu ketensamenwerking omarmt. Een jaar of drie geleden zat de bouw nog in een flinke crisis, maar anno 2018 heeft de hele sector het drukker dan ooit. Orderportefeuilles puilen uit, project na project wordt opgestart. Tegelijkertijd is het steeds moeilijker om goede vakmensen te vinden en zijn de levertijden bij toeleveranciers langer dan ooit. Wanneer is de rek eruit? En wat betekent dat voor de projectenstroom die bij de opdrachtgevers nog op de planning staat?

Wat is jouw favoriete blog van de afgelopen maand?


Over de auteur: BouwKennis Redactie

Naast artikelen van vaste bloggers en gastbloggers, vind je op het BouwKennisBlog diverse artikelen uit de pen van de redactie van BouwKennis. Deze inhoudelijke artikelen gaan vooral over onderwerpen binnen of buiten de bouwbranche die stuk voor stuk van grote invloed zijn op het beleid en de dagelijkse praktijk van ondernemingen die werkzaam zijn in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Denk hierbij aan de economie, demografie en woning- en utiliteitsbouw. Zoals je van BouwKennis gewend bent, worden deze onderwerpen gevat in weldoordachte, goed onderbouwde artikelen die duidelijk maken in welke richting de sector echt beweegt.

Geef een reactie