Thuiswerken? 4 tips om in contact te blijven met je collega’s

Door het coronavirus proberen we allemaal zoveel mogelijk thuis te werken. Geen koffiezetapparaat-gesprekken of vrijdagmiddagborrels meer, maar al het werk verzetten vanuit je eigen huis. Goed in contact blijven met je collega’s is belangrijker dan ooit. Hoe je dat het beste aanpakt, lees je hieronder.
1. Spreek elkaar dagelijks

Elke dag thuiswerken betekent al snel dat je in een eigen bubbel terechtkomt. Je klapt ’s ochtends je laptop open, streept één voor één de taken op je to-do lijst af en maakt de acht uur vol. Contact met je collega’s heb je waarschijnlijk alleen voor de hoognodige vragen of updates.

Probeer daar verandering in te brengen door dagelijks een moment met je directe collega’s in te plannen. Start de dag bijvoorbeeld met een videogroepsgesprek. Hier kan iedereen aangeven waar hij of zij mee bezig is of tegenaan loopt. Niet alleen goed om het teamgevoel te behouden, maar zo kun je ook vroegtijdig aanhaken bij projecten die jouw werkzaamheden raken.

2. Mailen is zilver, bellen is goud

Even langs een collega lopen om iets te vragen, zit er nu niet in. De verleiding is groot om in deze situatie snel een appje of mail te sturen. Begrijpelijk, maar niet bevorderlijk voor het onderlinge contact. Heb je wat tijd over, bel dan je collega’s en maak een praatje. Zo kun je er direct achter komen of iemand nog goed z’n vel zit.

Ben je een manager of leidinggevende? Dan is een wekelijks één-op-één-gesprek met je teamleden ook een mooie manier om feedback te geven en te vragen hoe het gaat . Hoe ervaren zij het thuiswerken? Lopen ze ergens tegenaan of kun jij hier iets in betekenen? Zijn jouw teamleden nog bezig met persoonlijke ontwikkeling? Goed om dit regelmatig uit te vragen en te monitoren.

3. Spreek duidelijke werktijden af

Een groot voordeel aan thuiswerken, is dat iedereen zijn eigen werkdag kan inplannen. Waar de één het liefst al om 07.00 uur aan de slag gaat, vindt een ander het misschien prettiger om iets later te beginnen. Spreek dit goed af met je manager en communiceer het naar de rest van het team. Zij weten dan precies wanneer ze jou eventueel kunnen aanhaken voor een meeting, en jij kunt aan het einde van de dag met een gerust hart je computer afsluiten.

4. Maak tijd voor de leuke dingen

Zeker met thuiswerken voel je de druk om acht uur lang productief te zijn. Maar vergeet niet om ook tijd te maken voor leuke dingen. Houd die koffiezetapparaat-gesprekken nu telefonisch en maak een groepsapp aan met jouw team. Hier kunnen jullie niet-werkgerelateerde onderwerpen met elkaar delen. Gekke situaties die je nu door de thuiswerksituatie meemaakt, bijvoorbeeld. Of die ene serie op Netflix waar iedereen het over heeft.

Ook een leuk idee: de digitale vrijdagmiddagborrel. Het enige wat je nodig hebt, is een laptop met camera en een drankje naar keuze.


Over de auteur: Manuel Spoel

Manuel is teamlead Digital PR bij YoungCapital. Een ingewikkelde manier om te zeggen dat hij de hele dag met de arbeidsmarkt bezig is. Nieuws lezen, markt- en doelgroep onderzoeken doen en hier ook artikelen over schrijven. Van tips voor thuiswerken tot hoe je generatie z aan het werk krijgt.

Geef een reactie