Thought leadership, begin jij wel bij jouw begin?

dna-163710Thought leadership? Juist ja. Als je hier zelf, met je collega’s consequent iedere dag mee bezig bent, dan kun je nu stoppen met lezen.

Als je stiekem denkt ‘wat is dat eigenlijk?’ ‘Wat moeten we daar in godsnaam mee?’ Of ‘Ken ik, maar we doen eigenlijk maar wat’, dan is dat niet zo gek hoor. Dat kom ik namelijk vaker wel dan niet tegen. Wel interessant om dan even verder te lezen. Of tijdens deze inspirerende masterclasses direct te leren wat je beter wel en niet kunt doen.

Eerst nog maar eens even in ouderwets ‘Hollands’ duiden wat ‘thought leadership’ nou precies is. Ikzelf noem het graag ‘kennisleiderschap’. Daar hebben wij Nederlanders toch direct wat meer associatie bij en het is nou eenmaal ook beter uit te spreken. Tenminste, als je niet die perfect ontwikkelde Engelse tongval hebt om ‘thought’ goed uit te kunnen spreken. En als je niet mysterieus over wilt komen, maar gewoon duidelijk.

Kennisleiderschap

Er wanen diverse definities rond, de ene nog indrukwekkender (lees: onbegrijpelijker) dan de andere. Toch is het fijn als we het allemaal blijven snappen. Hierbij daarom eerst even de definitie die ik graag hanteer voor ‘thought leadership’. Eh, kennisleiderschap dus.

 ‘Als kennisleider word je gezien als de autoriteit op jouw expertisegebied, doordat je  een vernieuwende kijk op relevante en actuele thema’s biedt en dit concreet uitdraagt in alles dat je biedt, doet en bewijst.’

Online en offline dus. Dag in, dag uit. Dit kun jij als persoon in je eentje voor jezelf nastreven, maar ook je bedrijf kan er naar streven kennisleider te worden. Ik zeg trouwens niet voor niets dat je kunt streven naar kennisleiderschap. Het is niet te claimen of jezelf op te spelden. Je kunt jouw bedrijf niet uitroepen tot ‘kennisleider’, zoals dat bijvoorbeeld wel gebeurt met een ‘marktleider’. Die wordt aangeduid aan de hand van marktaandeel. Gebaseerd op feiten dus. Een kennisleider mist die feitelijke onderbouwing.

En toch… Doe maar eens een rondje Google om te zien hoeveel bedrijven zichzelf inmiddels online als echte ‘thought leader’ presenteren. Dit kunnen echter alleen anderen voor je doen! Die kunnen jou zo gaan zien. Herkennen en erkennen dat ze voor die inhoudelijke vraag of die specialistische behoefte, juist bij jou moet zijn. En jou dus dat stempel geven, naar de rest van de wereld toe.

Werp die andere blik

De essentie van kennisleiderschap zit ‘m in ‘de vernieuwende kijk’. Jouw klanten uitdagen met nieuwe inzichten. Om vervolgens beweging in gang te kunnen zetten. Dus niet napraten wat een ander roeptoetert, maar zelf die originele, unieke blik verschaffen rondom jouw expertisegebied. Want ja, informatie is wel voor iedereen overal beschikbaar en deelbaar, maar dat is nog niet hetzelfde als relevante ‘kennis’ delen. Daarbij komen ervaring en expertise om de hoek kijken.

Vaak lees ik dit: ‘content marketing, ook wel thought leadership genoemd ….’ Fout dus. Content marketing en kennisleiderschap zijn niet hetzelfde. Kennisleiderschap draait veel meer om opleiden, adviseren en helpen om die mindset verandering te veroorzaken. Content marketing kan daarbij het middel zijn dat je inzet om kennisleider te worden.

street-363265Een voorbeeld. Een klant van mij streeft ernaar om ieder individu op een duurzame manier zelfvoorzienend en onafhankelijk te maken, als het gaat om betaalbaar energieverbruik. Volgens deze klant is dat absoluut mogelijk. Niet eens in de verre toekomst. Zij wil dus dat iedereen leert, begrijpt en overtuigd raakt, waarom dit een realistisch geloof is. En brengt dus graag een andere mindset teweeg in haar markt. Want laten we wel wezen, als dit geloof niet opgepikt wordt door haar klanten, en de klanten van haar klanten, heeft het geen enkele kans van slagen. Dit is dus het abstractere, overkoepelende streven van deze kennisleider, op haar expertisegebied: duurzame energie. Vervolgens zet zij haar kennis, producten, techniek en diensten in, zodat deze mindset zoveel mogelijk kan beklijven. Bijvoorbeeld via content marketing, in de vorm van video’s, blogs, activiteiten voor goede doelen etc. etc.

Begin bij het begin, je DNA

Je moet dus verrekte goed weten waar je voor staat. Of zoals ze dat ook wel in goed ‘Hollands’ zeggen; weten wat je ‘purpose’ is. Gek eigenlijk dat we daar niet zo één, twee, drie mooie Nederlandse termen voor weten te vinden, toch? Nou ja, ik noem dit graag je ‘bedoeling’. En nee, Simon Sinek wijst ons er terecht op, ‘zoveel mogelijk winst maken’ kan nooit je ‘bedoeling’ zijn, hooguit een resultaat daarvan.

Veel mensen zien ‘kennisleiderschap’ als het volgende kunstje uit de marketingkoker. En die fancy term ‘thought leadership’ an sich, helpt ook niet. Maar vergis je niet. Hoe je het ook noemt, dit is niet het hobbyisme van vooroplopende marketinggoeroes. Het is eerder terug in de tijd. Terug naar je essentie en meerwaarde. De echte waarde voor je klant. Dat is je bestaansrecht.

Want als je alleen maar verkondigt wat je bent, maar vervolgens niet bent wat je bent, dan ben je er vroeg of laat geweest.

Begin dus bij jouw begin. Wat wil je toevoegen? Waar maak je het verschil nou echt? Welke betere weg weet jij voor die gangbare manier? Je DNA is je kompas. Als richting voor het streven dat je hebt en als houvast bij de uitvoering van je inspanningen.

Het lijkt zo voor de hand liggend allemaal he? Je ‘bedoeling’ overbrengen.

Maar kijk eens goed naar jezelf of jouw bedrijf, snapt een ander wel wat jij wilt bereiken?


Over de auteur: Marlene Dekkers

Marlene Dekkers helpt ondernemers en marketeers in de B2B (bouw, techniek en industrie) met het verleggen van het accent naar nieuwe marketing met haar bedrijf Marketing Accent. Door vanuit het DNA de passie van mensen en bedrijven voor het voetlicht te brengen, helpt zij hen met strategie en tactiek bij het bouwen aan hun online expertpositie en meer rendement. Ook helpt zij medewerkers online kennis te delen in de vorm van diverse workshops. Marlene is Registered Digital Marketeer en won de Award Digital Marketing Professional 2013 (publieksprijs). Daarnaast is zij spreker, trainer en docent. Je kunt haar vinden via www.marketingaccent.nl, volgen op @marketingaccent en mailen via marlene@marketingaccent.nl

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP