The show must go on

Waar we hoopten dat we na de zomer verdere versoepelingen zouden krijgen is de realiteit helaas anders. We zitten midden in een tweede corona-golf en de maatregelen hebben wederom direct gevolg voor de horeca en evenementenbranche. Tijdens dit schrijven is er een nieuwe persconferentie geweest en zijn nu ook weer de andere branches geraakt. Ik merk in de praktijk dat het gedrag van mensen direct verandert. Waar we bijvoorbeeld in juni op basis van strikte regels toch weer bij elkaar kwamen voor een kleine zakelijke bijeenkomst, wordt voor aankomende periode toch teruggegrepen naar online. Ondanks dat een bijeenkomst met max 30 man wél zou mogen. Men neemt toch het zekere voor het onzekere. Begrijpelijk, maar stiekem ergens wel een beetje jammer.

Eerder schreef ik de blog ‘ 5 tips voo rhet organiseren van online event’. Inmiddels zijn we maanden verder en zie je hierin ontwikkelingen. Dat vind ik positief. Dat zegt namelijk iets over mensen. Dat ze verder willen, dat de creativiteit wordt aangesproken, en om heel eerlijk te zijn, is dit ook echt nodig! Daarom vond ik het hoogtijd voor een nadere blik.

Gebrek aan het fysieke aspect

Ik merkte tijdens onze BouwKennis BusinessClub bijeenkomst afgelopen juni dat veel mensen het weer fijn vonden om elkaar zien en te spreken. Kopje koffie, broodje en even niet achter je laptopscherm, maar gewoon zitten in een mooie omgeving met leuke mensen om je heen. Ik ben ervan overtuigd, uitzonderingen daargelaten, dat mensen in de essentie sociaal zijn en fysiek willen samenkomen.

Dit zien we goed terug als het gaat om webinars. En dan niet alleen bij het publiek, maar ook bij de spreker. Niet iedereen die goed kan spreken voor een groep mensen, kan dat ook goed voor een camera of wil dat misschien helemaal niet. Als spreker, sta je normaal gesproken voor een publiek waar je interactie mee hebt. Je stelt een vraag, je krijgt vragen terug en je ziet de reactie van mensen als je aan het woord bent. Je kunt dan ook schakelen op de situatie. Wordt de stof wat langdradig, dan zien je mensen gapen of op hun telefoon kijken. Maak je grap, dan merk je snel genoeg of de grap geslaagd was. Als je die interactie niet hebt, dan ben je eigenlijk alleen maar aan het zenden. Hoewel dat in sommige situaties ook de bedoeling is, maakt het geheel toch wat saai en zie dan ook maar eens je aandacht erbij te houden.

Aandacht maakt alles mooier

Dat laatste is een apart punt om te bespreken. Een collega van mij vertelde dat ze laatst deelnam aan een webinar, waarbij iedereen was ingelogd met camera en geluid. Echter toen de presentatie begon, zette iedereen ineens zijn of haar camera uit. Hoewel het natuurlijk vervelend is om met allerlei bijgeluiden te presenteren en het daarom ook prettig is als mensen hun geluid op mute zetten, zou je de camera best aan kunnen laten. Dit is natuurlijk niet met elk systeem mogelijk, maar in bepaalde settings zou het kunnen. Als je heel eerlijk bent ga je toch vaak andere dingen doen als je weet dat niemand kijkt. Terwijl als je fysiek in de ruimte had gezeten, dan was je ook niet ineens iets heel anders gaan doen, toch?

Welke vorm bij welk verhaal

Je zou dan denken, na al die maanden van onlinebijeenkomsten, vergaderingen, presentaties tot aan rapportbesprekingen met de juf, dat we ondertussen heel goed weten hoe we dit moeten organiseren. Toch blijkt dat we die stap nog niet altijd hebben gemaakt. Ik denk dat dit beter kan. Echter, zijn er verschillende verklaringen te bedenken. Het kan zijn dat we niet de expertise in huis hebben, dat we het stiekem helemaal niet willen en verlangen naar de oude situatie en daaraan vasthouden, of we hebben niet het budget om het professioneel aan te pakken.

Belangrijk is dan ook dat je kiest voor de juiste manier van communicatie, die aansluit bij wat je wilt vertellen. Dat geldt natuurlijk in marketing en communicatie altijd. Je kunt niet op ieder product of dienst dat je wil verkopen hetzelfde trucje toepassen. Het is maatwerk. Zo ook bij dit soort informatieoverdracht. Wellicht komt je verhaal beter over als er geen beeld bij is, dan is een Podcast ideaal. Ook als je je niet prettig voelt achter een camera kan dit een uitkomst zijn.

Wil je wel voor de camera, maar mis je toch die interactie, kijk dan of je het zo kunt inrichten dat je wel andere mensen ziet. Zelf denk ik dat bijvoorbeeld een setting waarin twee of meerdere mensen aan een soort discussie deelnemen kan helpen. Mensen kijken dan naar de interactie tussen twee of meerdere mensen en dat nodigt wellicht uit om je in het gesprek/onderwerp te mengen, al is het dan bijvoorbeeld al via een live chat.

Soms wil je gewoon een presentatie houden en is het gericht op zenden, dan is dat natuurlijk prima, maar omdat je daarvoor kiest. Ik zou dan wel geneigd zijn om iets met je setting doen, dat het wel een beetje leuk eruitziet. Enkel een witte muur als achtergrond, is dan ook wel echt een witte muur.

Go the extra mile

Als je mijn vorige blog hebt gelezen, dan hebt je wellicht onthouden dat geen fysieke bijeenkomsten betekent dat je de hand op de knip moet houden. Gebruik het budget, als je dat hebt kunnen behouden, voor een echte ervaring. Er zijn inmiddels producten en diensten op de markt die daarin voorzien, zoals boxen met drankjes en nootjes, en zelfs hele driegangen diners met een butler als je wil. Een reep chocolade kan al voor de juiste attentie zorgen. Ook dit is natuurlijk afhankelijk van de grootte van de groep, het doel van de bijeenkomst en je budget, maar het laat in ieder geval zien dat je verder kijkt. Het aanspreken van de loyaliteit is in een tijd als deze denk ik geen slechte insteek.

Hoe gaan we verder?

Al gaan we over een paar maanden weer rustig aan naar het ‘normale’, ik denk dat het online gebeuren nog wel zal blijven en ook een hele nieuwe markt heeft aangesproken. De zogeheten hybride vorm, spreekt denk ik veel mensen aan. Niet iedereen heeft altijd zin en tijd om te reizen en op deze manier kunnen ze wel de bijeenkomst bijwonen. Anders had je ze wellicht helemaal niet bereikt. De mensen die wel graag naar een bijeenkomst gaan, komen toch wel. Dit laatste zal denk ik toch nog even gaan duren, tot die tijd pak ik graag de kans om te kijken hoe we ons kunnen ontwikkelen en dit in de toekomst kunnen blijven gebruiken. We zijn nooit te oud om te leren.


Over de auteur: Marlies Davids

Marlies is Marketing & Communicatiespecialist bij BouwKennis. Marlies heeft brede, uiteenlopende interesses. Zo is zij afgestuurd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam met een master in Sociologie van Kunst & Cultuur, maar heeft ruim 10 jaar werkervaring in de Retail met functies in sales, management, marketing en duurzaamheid. Daarnaast heeft zij een sterke affiniteit met architectuur, design en steden (bouw). Binnen BouwKennis organiseert zij o.a. de BouwKennis Jaarbijeenkomst en BouwKennis Business Club. Daarnaast is Marlies medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van het BouwKennisBlog.

Geef een reactie