The Power of the Crowd: Online Communities in de Bouw

community

LEGO, Starbucks en Xbox  – het zijn mooie voorbeelden van bedrijven die slim gebruik maken van online communities. Maar wie denkt dat deze manier van marketing alleen voor B2C-merken is weggelegd, heeft het mis.

Ook in de bouw bieden online communities een uitgelezen kans voor marketers. Bijvoorbeeld om meer leads te genereren of sterkere klantrelaties te creëren. Maar hoe pak je dit aan?

De online community

Een online community kan omschreven worden als een netwerk van mensen die, gefaciliteerd door een online omgeving, bij elkaar komen rondom een thema. Zo’n community kan een plek zijn waar klanten, branchegenoten, leads (of zelfs fans) input leveren om waarde voor elkaar te creëren én – als je het goed doet – voor je bedrijf. Er zijn verschillende redenen voor bedrijven om een community in te richten:

  1. Listen: Onderzoek doen naar wat er speelt bij je klanten om ze beter te begrijpen.
  2. Talk: Klanten op de hoogte brengen van nieuws over je product of bedrijf.
  3. Support: Klanten helpen; ook door ze elkaar te laten helpen.
  4. Energize: Enthousiaste klanten aansporen om positieve berichten over jouw product te delen.
  5. Embrace: Klanten integreren in je bedrijfsprocessen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van hun ideeën voor productontwikkeling.

 

Make it work

Het succes van je community is afhankelijk van de mensen die er inzitten. Maar hoe zorg je ervoor dat je mensen aantrekt en dat zij er actief aan bij gaan dragen? Door rekening te houden met de motivatie van gebruikers. Dit kan bijvoorbeeld zijn:

  1. Relaties opbouwen binnen een netwerk
  2. Anderen helpen door advies te geven en kennis te delen
  3. Producten verbeteren
  4. Status en prestige verkrijgen
  5. Iets anders ervoor terugkrijgen, zoals goed advies of een prijs

 

Bij het oprichten van een community is het dus belangrijk om zowel het doel van je bedrijf in de gaten te houden, als de beweegredenen van de community-leden.

BIMme-communitySuccesvoorbeeld uit de bouw: BIMme

Een mooi voorbeeld van een succesvolle community in de bouw is BIMme: hét platform waar Stabicad gebruikers kennis kunnen delen. Deze community werd 2 jaar geleden gelanceerd om het oude klantportal van Stabiplan te vervangen. Hilke Frankemölle, teamleider marketing van Stabiplan, vertelt: “We merkten dat onze oude support portal niet meer voldeed en dat klanten tijdens onze evenementen de behoefte hadden om ervaringen met elkaar uit te wisselen. De oplossing: een online community, die we dankzij een beschikbare template in ons CRM-systeem relatief snel en gemakkelijk konden bouwen. Het resultaat is een platform waarop gebruikers van onze ontwerpsoftware vragen stellen aan elkaar, maar ook aan de support afdeling.”

Méér dan support

Voor de oprichting van BIMme was de voornaamste reden betere support te kunnen leveren aan gebruikers. Na twee jaar blijkt dat dit inderdaad gelukt is. Hilke: “We zien dat inmiddels 40% van onze gebruikers actief gebruik maakt van de community en dat de NPS score van onze helpdesk naar een 8.5 gestegen is! Maar het feit dat klanten elkaar nu kunnen helpen en online kennisartikelen en instructievideo’s kunnen raadplegen, is niet het enige voordeel. We hebben nu bijvoorbeeld de mogelijkheid toegevoegd om te stemmen op nieuwe ideeën voor de software. Zo kunnen we onze gebruikers nog beter betrekken bij onze productontwikkeling. Daarnaast motiveren we leden om actief te blijven door een leaderboard bij te houden: leden kunnen punten scoren door goede bijdragen te leveren. Dit maakt dat lid zijn van de community niet alleen nuttig is, maar ook leuk. Je ziet dat gamification echt werkt.”

Bouwpartners samen brengen

Online communities als BIMme brengen spelers in de bouw dichter bij elkaar. Juist in een branche waar een goede samenwerking steeds belangrijker wordt, biedt dit uitkomst. Net als de BIM-werkwijze, demonstreert de online community hoe digitalisering het makkelijk maakt om kennis te delen om beter samen te kunnen werken. En net als met BIM geldt: hoe meer partijen er aan mee doen, hoe meer iedereen er van profiteert!


Over de auteur: Anne-Mieke Dekker

Anne-Mieke Dekker studeerde Marketing Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en is werkzaam bij Stabiplan, a Trimble company. Hier werkt ze als content specialist aan het contentplatform constructible.stabiplan.nl. Stabiplan ontwikkelt en verkoopt ontwerpsoftware voor installatietechniek; MEPcontent.com is de BIM-bibliotheek met uniforme objectinformatie voor de installatiebranche.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP