Tekort aan concurrentie medeveroorzaker crisis in de bouw

Elke branche vecht om de euro die de consument te besteden heeft. Die kan kiezen tussen allerlei producten waartoe hij verleid wordt.

Tekort aan concurrentie

In het uitgaansleven probeert het theater het te winnen van het restaurant als het bijvoorbeeld om een avondje uit gaat. De luchtvaartmaatschappijen proberen de consument te verleiden om een lange goedkope vliegvakantie te maken naar een ver land in plaats van met de auto in Europa te rijden. Modewinkels proberen de mensen wijs te maken dat hun kinderen mee moeten gaan met de nieuwste trends en via reclamecampagnes worden zij verleid om geld aan de mode van henzelf en hun kinderen uit  te geven. De auto industrie en leasemaatschappijen hebben het voor elkaar dat  de algemene trend is dat je toch om de paar jaar een nieuwe auto moet hebben. Je moet de nieuwste smartphone kopen en de modernste computers.

En als er dan nog geld over is, kan er aan een verbouwing of renovatie van een eigen huis of het kantoor gedacht worden. Waar waren die bouwers toen het gevecht om die waardevolle euro van de consument plaatsvond. De bouwers (architecten, adviseurs en aannemers) komen pas in actie als de consument zelf heeft besloten dat het zo echt niet langer kan in het kantoor of huis dat ze bewonen. En als de consument dan heeft besloten om die euro te gaan besteden aan nieuwe of verbeterde huisvesting zou die niet weten waar die dat moet kopen. In de Gouden Gids kijken misschien, of internet. En dan erachter komen dat er een diffuse wereld bestaat, waarin je niet zo helder als bijv. met het kopen van vliegreizen iets kan verkrijgen.

Schijnbaar hebben de bouwpartners niet de behoefte om dezelfde investeringen te doen in marketing als al die andere eerder genoemde branches. Dat komt omdat er geen echte concurrentie is in de bouw. Het enige waarin bouwers zich proberen te onderscheiden is in de prijs voor iets dat al door de klant is uitgedacht. Ik denk dat er veel latente bouwproductie ligt verscholen in al die verouderde gebouwen. Als je net als bij mode en leaseauto’s het voor elkaar krijgt dat je voor bedrijven presenteert dat ze op een eenvoudige manier in een moderner en comfortabeler jasje kunnen komen te zitten dan zou menig consument misschien eens gaan overwegen om eerst een mooie badkamer te bouwen waar die dagelijks van kan genieten in plaats van die duurdere vakantie te boeken of als bedrijf eerst je geld te besteden aan meer comfort voor de werkplekken van je medewerkers in plaats van nieuwe leaseauto’s.

Vraag: Hoe zou de reactie zijn van een kantoormedewerker indien hem gevraagd wordt te kiezen tussen een nieuwe leaseauto of een state of the art werkplek?


Over de auteur: Silvester Slavenburg

Professor Silvester Slavenburg is verbonden aan de University of Hong Kong en doceert construction management en marketing. In Nederland is hij in zijn dagelijks leven directeur van Slavenburg’s Bouwbedrijven.


Laatste blogs:

    Geef een reactie