Succesvolle middelen beginnen met een slimme strategie

Het is iets wat je vaak hoort: “Ik wil iets met Instagram” of “Ik wil een magazine”. De eerste vraag die in mij opkomt is dan; waarom? Vanuit mijn functie als contentmarketeer merk ik dat dit vaak eigenlijk niet duidelijk is. Instagram kan een mooi middel zijn, begrijp me niet verkeerd, maar zonder een goed strategisch plan is succes behalen best lastig. In dit blog vertel ik waarom.
Profijt van contentstrategie

Het woord strategie zorgt al snel voor kriebels. Nadenken over moeilijke strategieën lijkt lastig. Vooral als je er geen ervaring mee hebt. Kan ik niet gewoon gaan schrijven? Dat kan, maar je doelgroep overladen met content in de hoop dat zij hier de juiste signalen uitpikken, is niet effectief. We worden tegenwoordig overspoeld met content. Soms zie je door de bomen het bos niet meer en dat is zonde. Een goede strategie is dus essentieel om op te vallen en helemaal niet zo ingewikkeld. Het lijkt in eerste instantie misschien veel werk, maar later heb je er alleen maar profijt van.

Overzicht en een crossmediale strategie

Een contentstrategie maakt concreet wat je als bedrijf wil bereiken, welke doelen je daarvoor hebt geformuleerd en hoe je dat gaat doen. Als je tenslotte geen plan en doel hebt, kun je uiteindelijk ook niet meten of de ingezette middelen het resultaat opleveren dat je voor ogen had. Daarnaast zorgt een strategie voor overzicht over de verschillende middelen die je in gaat zetten. Zo kun je ook nadenken over een crossmediale strategie waarbij verschillende middelen op elkaar aansluiten en elkaar aanvullen. Dit is precies een van de redenen waarom je niet zomaar kunt beginnen met het creëren van content. Zonder strategie zullen de middelen elkaar hoogstwaarschijnlijk niet versterken en dat is jammer, want het kan veel opleveren. En daarnaast: hoe handig is het als je straks een overzichtelijke contentkalender hebt waar precies op staat welke content je wanneer moet creëren en plaatsen?

Hoe kom je tot een contentkalender?

Een contentkalender komt niet uit de lucht vallen. Daar gaan een aantal stappen aan vooraf, want de middelen komen pas veel later in het proces aan de beurt. Er moet eerst een contentplan komen waarmee je je contentstrategie inzichtelijk kunt maken. Bepaal waar je over wilt communiceren en wat het doel van de boodschap is. Past deze boodschap wel bij de identiteit van je bedrijf? Wie is eigenlijk je doelgroep en waar bevinden zij zich in de customer journey? Hoe prikkel je deze doelgroep en zorg je ervoor dat de content echt een meerwaarde biedt? Hoe kun je in een (online) wereld vol met content nog een vernieuwend perspectief over het thema aan de man brengen? Dit zijn allemaal vragen die je eerst moet beantwoorden voordat je na gaat denken over de middelen.

Welk middel kies je?

Als je de antwoorden op de vragen op een rij hebt, is het pas tijd om de juiste contentmiddelen te kiezen. Middelen die jouw onderscheidende, waardevolle boodschap op een creatieve manier bij de doelgroep brengen. Kijk welk middel bij je past om je doel te bereiken. Vergelijk hiervoor de unieke eigenschappen van verschillende middelen. De basiseigenschappen van een middel bepalen voor een groot deel voor welk doel ze geschikt zijn en op welk moment in de customer journey ze het beste effect hebben op jouw doelgroep. Houd natuurlijk wel in je achterhoofd dat je concurrent hetzelfde probeert te doen, dus wees creatief in je keuzes en zorg voor een verfrissende blik op het thema dat je wilt belichten. Of dat nu in een blog, een magazine, een videographic of toch op Instagram is.


Over de auteur: Julia Mijnster

Na haar studie Bedrijfscommunicatie aan de hogeschool Utrecht is Julia in april 2019 gestart als contentmarketeer bij BouwStijl Media, wat onderdeel is van Bouwkennis. Ze is de jongste van het team en houdt van schrijven voor zowel print als online. Daarnaast vindt zij het leuk om zich in te leven in de doelgroep door hen te interviewen om vervolgens sterke content te creëren in hun tone of voice.

Geef een reactie