Succes met plannen

Plannen maken. Er zijn mensen die er bij zweren en er zijn mensen die het maar onzin vinden. Toch zijn de meesten het erover eens dat een plan belangrijk is in het bereiken van succes voor je onderneming. Maar met alle snelle veranderingen is ook het maken van plannen drastisch veranderd. Ik ben benieuwd geraakt naar wat we kunnen leren van deze veranderingen en wat nu precies belangrijk is om mee te nemen in onze plannen voor 2016. Dit doe ik aan de hand van een aantal videographics en filmpjes die ik online gevonden heb.

Laten we bij het begin beginnen. Wat is nu belangrijk in een ondernemingsplan? Ik vond een interessante, maar bovenal korte, videographic over de belangrijkste onderdelen van een goed ondernemingsplan. Belangrijkste onderdeel in het filmpje is volgens mij dat een ondernemingsplan vooral bedoeld is om je gefocust te houden op de toekomst. Waar wil je naar toe, maar vooral ook hoe ga je dit bereiken?

Het nut van plannen maken

Bij BouwKennis informeren we je graag over de laatste trends en ontwikkelingen. Vandaar dat we ook rondom het maken van plannen een speciale Whiteboard Friday hebben gemaakt. Boudewijn Goedhart vertelt je wat het nut is van plannen maken, hoe we plannen het beste kunnen maken en wat de nieuwste ontwikkelingen zijn.

Agile werken

Het was één van de onderwerpen op onze BouwKennis Jaarbijeenkomst, onze bezoekers van de Jaarbijeenkomst vulden het in als één van de trends voor 2016 en ik merk steeds meer interesse om me heen: Agile. Op onze Jaarbijeenkomst lag de focus op agile marketing; door je acties te blijven monitoren kun je beter en sneller inspelen op veranderingen in de markt. Wat werkt voor jouw organisatie en wat niet? Maar agile is ook goed mee te nemen in je ondernemingsplan. Door met je organisaties agile te gaan werken kun je sneller resultaten bereiken met behulp van overzicht, discipline en scrum. Let er wel op dat je een goede scrum master aanstelt als je dit invoert in je organisatie.

Het belang van video voor je marketing

Content marketing, steeds meer bouwmarketeers zijn zich bewust van het belang hiervan. Maar dit zet zich voornamelijk om in blogs of een whitepaper hier en daar. Maar content marketing is meer dan alleen tekst. Denk ook eens aan videos. Waarom? Beelden spreken en beelden boeien. Niet alleen voor consumenten, ook voor de B2B markt is een filmpje uitermate geschikt. Voor een uitleg over een product, je bedrijf of een onderwerp waar je veel van weet. In het filmpje dat ik hiervoor heb gekozen kun je snel zien wat er zo belangrijk is aan video.

Onderbouw je plannen met gedegen onderzoek

Een goede onderbouwing van je plannen is erg belangrijk. Want een plan zonder onderbouwing is als een huis zonder fundering. Met behulp van marktonderzoek kom je al een heel eind. Maar marktonderzoek kost veel tijd en geld en is dus niet voor iedereen weggelegd. Daar hebben we bij BouwKennis iets op gevonden: het BouwKennis Jaarrapport. Met dit rapport in de hand kun je stap voor stap je plannen onderbouwen en leer je meer over de nieuwste trends en ontwikkelingen. Meer weten? Mijn collega Remco Tuns heeft een product impressie gemaakt zodat je weet wat je kunt verwachten.

Een hoop om over na te denken maar door de laatste trends en ontwikkelingen mee te nemen en goed te onderbouwen wordt ook jouw plan in 2016 een succes!


Over de auteur: Yenice Jongejan

Yenice Jongejan studeerde communicatie aan de Hogeschool Rotterdam en sociologie aan de Universiteit Utrecht. Als marketeer bij BouwKennis was zij mede verantwoordelijk voor het creëren van content en organiseerde zij de diverse evenementen van BouwKennis. Inmiddels is zij online marketeer bij MkbController. Naast haar functie bij MkbController is Yenice raadslid voor D66 Vlaardingen.

Geef een reactie