Strategie, medewerkers tevredenheid en big data is natuurlijk… groener rijden!

Strategie, medewerkers tevredenheid en big data, de drie onderwerpen van de BouwKennis Jaarbijeenkomst, 20 september in Nieuwegein. Drie onderwerpen waarvan ik meteen dacht: hé, die kom ik bijna dagelijks tegen als bedrijven geholpen willen worden met groener, schoner en slimmer rijden.

Want als je succesvol wilt ondernemen, dan moet je natuurlijk een goede strategie hebben. Maar ook aan de orde van de dag is dat je dan na moet denken over een onderwerp als duurzaamheid. En voor veel bouwbedrijven houdt dat min of meer automatisch is dan er beter gekeken moet worden naar het wagenpark. Vaak 70, 80, 90% van de totale CO2 uitstoot van het bedrijf. En als dat niet wordt bijgehouden, toch in ieder geval een zeer grote kostenpost.

Maar wat heeft strategie dan te maken met groener rijden?

Overtuiging. De overtuiging dat het een goede strategie is om over dit onderwerp na te denken. Of de overtuiging dat het in ieder geval heel belangrijk is voor het beter bedienen van de klant als dit onderwerp serieus wordt behandeld. Zeker wanneer zoiets als de CO2 prestatieladder om de hoek komt kijken en er aanbestedingen mee gewonnen kunnen worden. In mijn optiek is een goede bedrijfsstrategie tegenwoordig niet meer compleet als er niet ook wordt nagedacht over hoe de duurzaamheidsdoelstelling van het bedrijf wordt vormgegeven. En dat hoeven helemaal geen ellenlange verhalen te zijn. Een jaar waarin het bedrijf bijvoorbeeld van fossiele brandstoffen af wil zijn, geeft al een hoop richting en helderheid.

Tevreden medewerkers?

Arbeidsvoorwaardelijke leaseauto’s zijn natuurlijk direct gerelateerd aan tevreden medewerkers. Alhoewel de jeugd anders tegen de leaseauto aankijkt dan IT personeel dat pak en beet vijftien jaar geleden in de showroom het arbeidscontract ondertekende, is de leaseauto, of het OV abonnement, of de fiets van de zaak echt iets om over na te denken als het gaat om medewerkerstevredenheid. Voor de heilige koe ligt dit misschien voor de hand, maar met het voller raken van de wegen, is bijvoorbeeld de speed pedelec (zo’n elektrische fiets die 45 km/h gaat) echt een mooie bonus.

We willen alles van je weten

Verbruik, rijstijl, wanneer was je waar, tegenwoordig kan je als werkgever heel veel te weten komen over het rijgedrag. En door big data kan dat rijgedrag afgezet worden tegenover ander rijgedrag en kunnen er conclusies worden getrokken. Door big data wordt het steeds makkelijker om je ritten goed te plannen, reistijdvoorspellingen te doen en te weten of je een beetje lekker ruim kunt zitten in de trein. Iedereen die Google Maps in de auto gebruikt heeft het al meegemaakt: je rijdt je traditionele ritje naar het sportveld, dus Google zet alvast de route voor je klaar (die je natuurlijk niet meer nodig hebt als je elke week dezelfde route rijdt, maar dat terzijde, vanzelf worden dat soort programma’s slimmer).

De bus

Komt u ook naar Nieuwegein? En neemt u de bus? Er stoppen er een heleboel op drie minuutjes lopen (lijn 48, 66, 71, 74, 77, 271, 474, 531). Wanhoop niet: als u gewoon nog de auto neemt, is er genoeg parkeergelegenheid. Maar denk er ook eens aan om te carpoolen, wel zo gezellig!

En als u nog vragen hebt over groener, schoner en slimmer rijden, spreek me dan gerust even aan bijvoorbeeld tijdens de borrel. Ik vind het een ontzettend leuk onderwerp en kan er de hele dag over praten. Maar ik ben ook vooral benieuwd wat u in het afgelopen jaar hebt gedaan in dit kader.

Dus kom ook en dan praten we even bij over hoe jullie succesvol groener kunnen rijden.


Over de auteur: Elske van de Fliert

ir. Elske van de Fliert is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit. Zij ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten. Elske weet dit onderwerp pragmatisch en creatief tastbaar te maken. Met haar technische achtergrond dringt zet tot de kern van de zaak door als het gaat om technologische ontwikkelingen. Met haar ervaring bij overheden en bedrijven weet ze op elk niveau de goede snaar te raken. Elske heeft een checklist ontwikkeld om het brandstofverbruik te monitoren: https://www.zero-e.nl/gratis/6-punts-checklist-voor-meten-van-brandstofbesparing/

Geef een reactie