Storytelling + Marketing = StorySelling

Storytelling is een van de krachtigste manieren om een verhaal te vertellen. Storytelling is een trend, het woord vliegt je om de oren, waar je ook bent. Ieder merk heeft immers een verhaal te vertellen en degene die het best dit verhaal vertellen, zullen winnen. Niet alleen een merk, maar ook een bedrijf heeft een eigen verhaal te vertellen. Maar wat heb je als marketeer aan het vertellen van een verhaal?

 

Je kunt niet alleen maar een verhalenverteller zijn, als je eigenlijk bezig bent om jouw bedrijf of product te promoten. Daarom moet je StorySeller worden, met een s dus. Je wilt met jouw verhaal jouw klanten bereiken. Maar hoe ga je ervoor zorgen dat jouw klanten jouw verhaal gaan adopteren?

In deze video  wordt benadrukt dat je niet alleen platte informatie over jouw bedrijf of product op de klant moet afvuren. En dat je ook niet een verhaal met alleen maar emotie moet gebruiken. Het dwingende advies is om in het verhaal emotie en logica te koppelen en daar je verhaal van te maken. Dat verhaal komt bij de klant zowel in de linker- als in de rechterhersenhelft aan. Succes verzekerd!

Wanneer je dan een verhaal hebt gemaakt, moet je er goed over nadenken hoe je dit in de markt gaat zetten. Worden je klanten betrokken in je verhaal (interactie) of niet, moet het alleen plezier bieden of juist educatie en ga je jouw verhaal inzetten voor massacommunicatie of juist voor een individuele klantbenadering? Het scheelt nogal of je jouw verhaal aan de doelgroep wilt vertellen (lees: jouw product wil verkopen) via een tijdschrift of dat je dat met Augmented Reality doet. Wat moet het uitstralen en hoe bereik je het doel?

Nog nauwelijks Storysellers

StorySelling: wanneer word je er in de bouw mee geconfronteerd? De afgelopen jaren heb ik veel bouwgerelateerde beurzen bezocht en wat mij opvalt is dat de informatievoorziening in de bouw uitstekend verzorgd is. Ieder bedrijf heeft een uitgebreide productencatalogus, waar ieder product tot in de fijnste kenmerken beschreven is. Veel bedrijven presenteren zich met een videoscherm, waarop getoond wordt, hoe goed hun producten zijn.

Op deze beurzen tref je echter nauwelijks Storysellers. Ratio overwint alles, emotie wordt vaak uitgeschakeld (jouw product een beleving noemen is onvoldoende!) en dus niet gecombineerd tot een verhaal waar je als bezoeker van de stand ingezogen wordt. Een verhaal waarin duidelijk wordt dat het bij dit bedrijf er niet om gaat wat er verkocht wordt, maar waarom ze het doen. Leg in zo’n verhaal met veel passie uit waarom  producten gemaakt worden en benadruk daarbij wat de klantvoordelen zijn.

Zorg ervoor dat iedereen binnen het bedrijf dit verhaal kent en uitdraagt. Maak het jullie eigen verhaal en ben consistent in het verkopen van dit verhaal. De klant zal de emotie en logica van je verhaal belonen met orders. Maak een Corporate Story, maak daarnaast voor de hoofdproductlijnen een eigen verhaal. Breng samen met sales een structuur (hoeveelheid emotie versus logica) aan in deze verhalen, werk de verhalen uit in taal die bij de doelgroep past en ga ze vertellen. Blijf iedereen binnen het bedrijf herinneren welke verhalen continu verteld moeten worden, het liefst in ieder klantcontact.

Mooie voorbeelden

Toch zijn er zeker in de bouw ook mooie voorbeelden, waarbij het Storysellen goed gaat. Vorige week stond ik na een klantbezoek te wachten bij de lift, waar een monteur bezig was met onderhoud van de lift. We raakten aan de praat en voordat ik wegliep, vroeg ik waar zijn bedrijf zo goed in was. Het koste me 5 minuten, waarin de monteur met passie vertelde hoe ‘People Flow Management’ het leven van veel mensen plezierig maakt. Ook die van hem trouwens. Toen hij jaren geleden bezig was met onderhoud van een lift, ging een van de liften open. Hij keek recht in de ogen van een mooie vrouw. En sinds twee jaar was hij met haar getrouwd. Als dat geen mooi verhaal is!


Over de auteur: Patrick Schilte

Vanaf 2008 is Patrick Schilte werkzaam als commercieel manager bij Sdu Uitgevers. Hij is commercieel verantwoordelijk voor verschillende marktleidende media in de bouw (o.a. Cobouw, de Architect, Vastgoedmarkt en NBD) en in de IT-sector (o.a. Automatisering Gids en IT Infra). Met een groot team wordt dagelijks gewerkt aan het waardevol invullen van de behoeften van de klant. De klant kan hierbij lezer, gebruiker of adverteerder (print en digitaal) zijn. Naast het werk volgt hij een Masteropleiding in Management, Cultuur en Verandering (MCC). Door zijn werk en opleiding is Patrick in staat om de veranderende mediawereld goed te kunnen duiden. Schilte: “Op het gebied van communicatie verandert er veel. Ook in de bouwsector. Juist in de bouwsector. De marketinginspanningen moeten steeds efficiënter gedaan worden. Daarom verandert communicatie steeds meer in het slim inzetten van de totale marcommix. Daarbij spelen begrippen als content marketing, leadgeneratie, thought leadership en social media een grote rol. Aan de hand van de dagelijkse praktijk zal ik de lezers informeren over de trends op het gebied van communicatie en meer duiding en handvatten geven aan de genoemde begrippen. Ik merk dat ik steeds vaker gevraagd word om te komen vertellen hoe deze trends ook de marketing in de bouw verder kunnen helpen. Ik nodig u daarnaast uit om mijn bijdrage aan het BouwKennisBlog te blijven volgen.”

Een reactie op “Storytelling + Marketing = StorySelling

  1. Janet Verhoeven schreef:

    Ha Patrick, een bevlogen verhaal. Ik pleit ervoor om er nog een flinke schep bovenop te doen. Het verkooppraatje kan nog zo uitgebalanceerd zijn: het gaat om de pure verleiding. En daarin moet je heel CREATIEF zijn…..En alle zintuigen zien te prikkelen! Dus de overtreffende trap van StorySelling is wat mij betreft StorySensation. En dat deed de liftboy uit jouw verhaal subliem…..

Geef een reactie