Steve Jobs als voorbeeld voor de beurzenorganisator

Steve Jobs ligt op mijn nachtkastje. Niet in een urn, maar gewoon als autobiografie. Waarom? Deze man heeft het krachtigste merk van deze tijd gebouwd. 28 september jl. lagen er duizenden mensen bij de Apple-store in Amsterdam voor de iPhone 5. Niet omdat deze beter is dan de Samsung Galaxy. Nee, ze worden  naar de winkel gezogen door een onzichtbare kracht. De kracht van het sterkste merk ter wereld. Want als je de iPhone 5 niet bezit val je uit de toon.

En dat intrigeert mij als marketeer in beurzenland. Voor mij staat beurzen organiseren syoniem voor aan een merk bouwen. Ik zal direct erkennen, een Lada wordt nooit een Porsche, maar ik ben ervan overtuigd dat de topmarketeers van Lada precies weten hoe ze  potentiële Ladarijders naar de lada-dealer moeten krijgen. Sterker nog, er is zelfs een Lada Club in Nederland.

In beurzenland zijn er van oudsher verschillende zeer sterke merken: de Vakantiebeurs, AutoRai, BouwBeurs Utrecht, Intertraffic, zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Beurzen met een enorme aantrekkingskracht, omdat de grootste merken altijd aanwezig zijn en daardoor bezocht worden door vele bezoekers. Maar ook vanuit vraagzijde(lees: bezoekers) ontstaan evenementen. Sterker nog, in deze tijd alléén maar. Kijk naar social media, waar groepen mensen via LinkedIn, Facebook of Twitter samenkomen op een zelf georganiseerd netwerkevent.

Twee andere voorbeelden van merkkracht vond ik de nieuwe beurs Renovatie in Den Bosch en de PROVADA in Amsterdam.

In deze moeilijke tijden voor de bouwbranche is renoveren hot, maar dat de organisatie de beurs ver van te voren had uitverkocht, verwachte bezoekersaantallen verdubbeld werden en ook BNR-nieuwsradio items maakte was niet verwacht. De onzichtbare kracht?

De PROVADA in Amsterdam is het jaarlijkse feestje voor de professionele vastgoedbranche. Waar voorheen naar Saint Tropez gevlogen werd, komt men nu ‘s middags op de fiets vanuit Zuid en de zuidas aangewaaid. Waarom? Je moet er bij zijn, het bruist en niet alleen van de champagne. Gewoon een verdraaid goed beursconcept, een sterk merk.

Ik ben er dan van overtuigd dat elk evenement of beurs dat in zich heeft, maar daar moet je wel voor de volle 100% van overtuigd zijn. En dat betekent investeren in relaties, luisteren naar klanten, je écht verdiepen in de markt, lef hebben en je gevoel volgen. Daarom lees ik de autobiografie van Steve Jobs, gewoon omdat ik het beste merk ter wereld wil bouwen.


Over de auteur: Richard Butter

Richard Butter (1970) studeerde commerciële bedrijfseconomie aan de Universiteit van Amsterdam. Met als specialisatie Marketing Management kwam hij in 1999 bij de Jaarbeurs terecht. Als marktmanager binnen het bouw & installatiecluster verantwoordelijk geweest voor o.a. de beurzen Energie, Solar Event en Renovatie in Den Bosch. Sinds mei 2014 verantwoordelijk voor het merk Intertraffic bij de Amsterdam RAI, een cluster van verkeerstechnologiebeurzen in Amsterdam, Istanbul, Shanghai en Beiing. Via verschillende kanten affiniteit met de bouwbranche.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP