Steigers als een service…

Kansrijk verdienmodel in de steigerbranche

De circulaire economie staat hoog op de agenda in veel branches. Logisch ook, want begin dit jaar tekenden 180 partijen het grondstoffenakkoord. Dit is een afspraak tussen de overheid en het Nederlandse bedrijfsleven dat al in 2030 de Nederlandse economie voor 50% circulair (afvalvrij) moet zijn.

Een erg ambitieuze doelstelling maar ook een mooie kans voor slimme ondernemers. Zeker in de bouw en industrie; de grootverbruikers van grondstoffen.

Circulaire economie; van bezit naar gebruik

In een circulaire economie wordt zo weinig mogelijk grondstoffen verbruikt en staat hergebruik centraal. Dit heeft uiteraard een gunstig effect op de ecologische impact in de huidige maatschappij.
Werken aan een circulaire economie is natuurlijk fantastisch, maar de economie moet ook in stand gehouden worden. Er zal dus een winstgevend businessmodel ontwikkeld moeten worden.

Steigers-as-a-service: producenten worden dienstverleners

Het creëren van toegevoegde waarde moet niet langer afhankelijk zijn van het verbruik van grondstoffen maar van het gebruik van materialen. Producenten zullen zich moeten omvormen tot dienstverleners. Dit is de basis van het zogenaamde ‘Product-as-a-Service’ model, door mij omgedoopt tot: ‘Steigers- als-een-service’ model. Met een slimme uitwerking van dit model ontstaat een duurzame, maar ook winstgevende strategie.

De producent blijft eigenaar

In dit model blijft de producent eigenaar van zijn producten. En wie kent zijn producten beter dan de producent zelf? Hij kan dus zorgen voor een optimaal (her)gebruik. De opbrengsten uit productverkoop zullen sterk afnemen, terwijl leaseconstructies, betalen-op-basis-van-gebruik, output en ‘after sales services’ juist gaan bijdragen aan winstgevende groei.

Gebruik in plaats van bezit, ofwel ervaring in plaats van eigendom

De klant bepaalt. En de behoeften van die klant veranderen snel. Duurzaamheid wordt een (mede door wetgeving gedwongen) voorwaarde voor steeds meer afnemers, zeker in bouw en industrie. En dus belangrijk voor de continuïteit van de producent in deze branches. Niet alleen consumenten, maar ook bedrijven vragen om ervaringen en toegang tot producten. Zij willen niet (langer altijd) de eigenaar zijn. Feitelijk is het product voor hen alleen het middel, de geleverde functionaliteit is voor hen het echte doel.

De producten worden dan alleen nog als dienst afgenomen.

Internet of Things (IoT)

De opkomst van Internet of Things is ook een belangrijke ontwikkeling die kan bijdragen aan het succes van het ‘Steigers- als-een-service’ model. Vrijwel alles wordt verbonden met elkaar op het internet. Informatie die eerder niet beschikbaar was, kan nu worden gebruikt om nieuwe diensten te ontwikkelen. Denk hierbij aan het plaatsen van chips in steigermateriaal, waardoor het materiaal altijd traceerbaar is. Handig om het gebruik van het materiaal te berekenen en aan de gebruiker in rekening te brengen. Of om diefstal onaantrekkelijk te maken. En er zijn vast nog meer voordelen te bedenken…

De klantrelatie verandert

Het ‘Steigers- als-een-service’ model is bij uitstek geschikt om een nog persoonlijkere klantrelatie te creëren. De klantrelatie verandert van een ‘eenmalige’ naar een continue relatie. Zolang de geboden dienst voorziet in de behoeften van de gebruiker, zal deze tevreden zijn en netjes zijn of haar rekeningen betalen. De directe band met eindgebruikers biedt ook een kans om de distributieketen efficiënter te maken, dat de winstgevendheid uiteraard ten goede komt.

De nieuwe businesscase

Het ontwerp van de businesscase voor het ‘Steigers- als-een-service’ model is cruciaal voor het realiseren van een circulaire economie. Uiteindelijk moet een duurzaam bedrijfsmodel ook renderen.
Het model vereist zeker een nieuwe blik op financiële kengetallen.
Het gaat niet langer om eenmalige verkooptransacties, maar om de groei van de klantenbasis. Geen focus op eenmalige winstmarges meer dus, maar op de toekomstige waarde van de klant. In dit model komen de inkomsten gespreid binnen en nemen de seizoensinvloeden af.

De traditionele bedrijfskolom

Wat het ‘Steigers- als-een-service’ model precies gaat betekenen voor de bestaande bedrijfskolom moet verder uitgewerkt worden. Welke partijen kunnen hun bestaansrecht daarin behouden en wie valt af?
Zeker is in ieder geval dat de producent de regie en de verantwoordelijkheid houdt voor zijn producten door de jaren heen. Er zal een innige samenwerking moeten ontstaan tussen de producent en de partij (het gespecialiseerde steigerbouwbedrijf?) die zorgt voor het daadwerkelijk beschikbaar stellen van het product als een dienst.

Voorbeelden

Het ‘Product-as-a-Service’ model kent in andere branches al vele succesvolle voorbeelden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan car-sharing of veelgebruikte software-as-a-service modellen.

Cruciaal in de gedachtegang is de verschuiving van bezit naar gebruik, van eigendom naar beleving. Dit lijkt in de steigerbranche nog ver weg, maar je kunt als speler in deze branche nu 2 dingen doen:

1. Je pakt deze handschoen op als voorloper in de branche en zorgt ervoor dat je het model samen met een aantal partijen uitwerkt, implementeert en steeds verder verfijnt,

Of

2. Je wacht af wat andere partijen doen en hoopt dat je dan alsnog kan aanhaken in de wetenschap dat je dan afhankelijk bent van anderen.

Waar kies jij voor?


Over de auteur: René Lijzenga

René Lijzenga helpt vanuit zijn bedrijf GO-Bizz MKB-ondernemers in de maakindustrie en toelevering aan de bouw toekomstbestendig te worden. Of het nu gaat om de omvang, winstgevendheid, het bestaansrecht dat in het gedrang is gekomen of de veranderingen waarmee deze ondernemers continu geconfronteerd worden. Zijn dienstverlening omvat daarom 4 vlakken: groeiscenario’s, verbetertrajecten, interim management en heroriëntatie. Zowel het plan als de uitvoering, vanuit een praktische aanpak, met draagvlak van de medewerkers. René put hiervoor uit jarenlange ervaring in internationale MKB directiefuncties. Je kunt contact opnemen met René via www.gobizz.nl, mailen naar rene@gobizz.nl, bellen op 06-51 19 74 68 of via LinkedIn/renelijzenga.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP