Social media? Niet aan beginnen! 5 steekhoudende argumenten.

Door de social media bomen het bos niet meer zienSocial media zijn het helemaal tegenwoordig. Begon het nog bescheiden met LinkedIn, Hyves en YouTube. Inmiddels zie je door de social media-bomen het bos niet meer.

Facebook, Twitter, Google+, Pinterest, SlideShare, Instagram, Flickr… Het is een gekte! Je kunt er beter helemaal niet aan beginnen, want:

1. Het kost veel te veel tijd.
2. Je hebt er zakelijk gezien niets aan, het is alleen maar onzin.
3. Iedereen kan allerlei negatieve dingen over je bedrijf publiceren.
4. De concurrentie ziet precies wat er bij jou gebeurt.
5. Het waait wel weer over.

1: Het kost veel te veel tijd

Actief zijn op social media kost afschuwelijk veel tijd. Met een beetje pech ben je er de hele dag mee bezig en kom je niet meer aan je echte werk toe.

Tenminste…

Als je op al die netwerken een profiel aanmaakt en ze stuk voor stuk probeert up-to-date te houden. Zonder voldoende capaciteit binnen je organisatie en zonder concreet plan van aanpak.

In alle andere gevallen valt het wel mee.

Bedenk, voordat je actief wordt op social media, goed wat je ermee wilt bereiken. Wie is je doelgroep, waar is je doelgroep actief en wat kun je ze vertellen dat voor hen interessant is? Misschien bereik je ze wel helemaal niet optimaal via Facebook. Waarom zou je dan een Facebookpagina aanmaken? En begin rustig. Stap voor stap. Beter 1 ding goed doen, in plaats van 3 dingen half.

En kijk eens naar tools als Tweetdeck en Hootsuite. Zij helpen je om je social media activiteiten te managen. Met een beetje geluk heb je aan 2 uur per week genoeg om nieuwe opdrachten te verwerven.

2: Je hebt er zakelijk gezien niets aan, het is alleen maar onzin

Tweet ik ga naar de WCHet ‘Ik ga koffie drinken’- gehalte is hoog op social media. Sterker nog, er zijn mensen die het nodig vinden te vermelden dat ze naar de WC gaan. Wat doet dat ertoe?
Maar…

Social media zijn geen e-mail. Je krijgt al die berichten niet in je inbox. Je kiest over het algemeen zelf wie je wilt volgen of wilt toevoegen aan je netwerk. Verkoopt iemand dus vooral veel onzin en stoor jij je daaraan? Ontvolg diegene dan gewoon.

Zorg er vervolgens voor dat je mensen aan je netwerk toevoegt die wel interessante informatie of input voor je hebben. Dat heb je namelijk echt zelf in de hand en ze zijn er in overvloed!

En is er een onderwerp dat je in het bijzonder interesseert? Ga daar dan op monitoren (zie daarvoor bijvoorbeeld weer Tweetdeck en Hootsuite). Zo ontvang je alleen die updates waar je wat aan hebt. Over duurzaam bouwen bijvoorbeeld, lean, of ketensamenwerking. Of juist updates als ‘Aannemer gezocht voor uitbouw in Hilversum’ en ‘Wie kent een betrouwbaar installatiebedrijf voor aanschaf en onderhoud ketel?’.

3: Iedereen kan allerlei negatieve dingen over je bedrijf publiceren

Door social media kan iedereen iets negatiefs roepen over je bedrijf of organisatie en daarmee tientallen, honderden, soms wel duizenden mensen bereiken.
Maar…

Waarom zouden ze dat doen?

Omdat je slechte service hebt geleverd? Of een duur product dat na een week kapot was? Dan zetten ze dat inderdaad misschien wel op Twitter of Facebook.

Is dat een reden om zelf niet actief te worden op social media? Lijkt me niet. Want of je nu wel of niet zelf actief bent op social media, er wordt over je gepraat. Dan kun je er dus maar beter voor zorgen dat je weet wat er wordt gezegd en dat je mee kunt praten. Zodat je fouten kunt herstellen als dat nodig is.

#failBedrijven die stelselmatig slecht presteren en niet leren van hun fouten verliezen door social media op den duur hun bestaansrecht.

Maar bedrijven die leren van hun fouten, problemen snel oplossen en feedback van klanten gebruiken om steeds beter te worden hebben de toekomst.

#goedeserviceWant mensen behoeden anderen graag voor een slechte dienst of aankoop door er negatief over te oordelen op social media. Maar ze adviseren anderen net zo enthousiast over producten en diensten waar ze wél tevreden over zijn.

Weet je dus dat je wel goede service en producten levert? En heb je juist wel tevreden klanten? Laat je daar dan vooral voor belonen op social media door je klanten en opdrachtgevers over jou te laten vertellen. Het helpt je om meer nieuwe klanten en opdrachtgevers te krijgen.

4: De concurrentie ziet precies wat er bij jou gebeurt

Ook zoiets, kennis delen via social media. Wie begint daar nou aan? Je zou toch wel gek zijn om je kennis gratis weg te geven? Klanten krijgen dan voor niets waar ze anders voor zouden betalen. En de concurrent kan er zomaar vandoor gaan met jouw ideeën!
Maar…

Hoe weet jouw potentiële klant of opdrachtgever welke kennis je hebt als je die voor jezelf houdt?

En, uit het boek ‘Van weerstand naar transparant’:
Meer mensen weten samen meer en dat is precies waar social media over gaan. Ze gaan over netwerken, samenwerken, kennis delen en co-creëren. Als je nu nog kennis voor jezelf wilt houden omdat je bang bent je kennis weg te geven streeft de concurrent je voorbij. Als jij niet aan je klanten en partners vraagt je te helpen je producten en diensten te verbeteren doet de concurrent dat wel en streeft diezelfde concurrent je wederom voorbij.

Een gesloten houding is niet meer van deze tijd, maar brengt je simpelweg ook niet verder. Met één druk op de knop kun je aan de wereld vragen hoe je het beter kunt doen en mensen denken gratis met je mee. Waarom zou je dat niet willen? En als je, door kennis te delen en je expertise te tonen, wijzer wordt, je naamsbekendheid vergroot en nieuwe opdrachten verwerft, dan doe je dat toch?

5: Het waait wel weer over

Social media zijn een hype, dat is zeker. Kijk maar naar zo’n medium als Hyves. Het was helemaal hot en nu is het not. En Pinterest en Instagram groeien als kool, maar verdwijnen op den duur ook vast wel weer. Er zijn wel een paar blijvers, maar over het algemeen volgen die netwerken elkaar heel snel op.
Of…

Gaat het om een grotere ontwikkeling dan het komen en gaan van die verschillende platforms? Een ontwikkeling waarbij openheid, samenwerking, kennisdeling en co-creatie centraal staan?

De manier waarop we nu met elkaar communiceren is fundamenteel anders dan voor het social media tijdperk. De openheid, samenwerking, kennisdeling en co-creatie zoals we die nu kennen blijft. Niet in het minst omdat de nieuwe generaties medewerkers, klanten en opdrachtgevers simpelweg niet anders weten dan dat het zo is.

Daarom: social media, wel aan beginnen! Laat jezelf zien, wees transparant, ga in gesprek, deel en groei. Je zult zien, er gaat een wereld voor je open.


Over de auteur: Inge Sijpkens

Sinds 2009 werk ik met heel veel plezier als zelfstandig communicatieadviseur en tekstschrijver voor de bouw-, installatie- en vastgoedbranche. Ik help organisaties om hun onderscheidend vermogen helder naar voren te brengen, online beter vindbaar te worden en langdurige en waardevolle relaties op te bouwen met opdrachtgevers. Het doel: meer tevreden klanten, een blijvend succesvolle organisatie. In 2014 schreef ik samen met Sascha Murk het boek Online marketing in de bouw: een compleet stappenplan met tientallen voorbeelden uit de branche. In 2011 schreef ik samen met Marjet Rutten het boek Van weerstand naar transparant, over het nut en het gebruik van internet en social media in de bouw.

3 reacties op “Social media? Niet aan beginnen! 5 steekhoudende argumenten.

  1. Mark Moerman schreef:

    In het kader van: Open deuren in trappen…. maar het is allemaal waar! Ken je volgers en stel je de vraag waarom volgen zij jou? Pas hier je boodschappen op aan…Wil je een nieuwe groep volgers? Weet waar zij naar op zoek zijn.
    De wereld veranderd..

Geef een reactie