Social media in de bouw: Real time campagnes?

spring in de discussieHet was zo dubbel. Maar toen Heembouw de ‘Industrial Social Media Award won wist ik het zeker: marketing wordt ‘realtime’. De mensen van Heembouw doen niet anders: ze monitoren continu op schermen wat er online wordt gezegd, en gaan volop mee in de discussie. Ze volgen niet alleen het woord ‘Heembouw’, maar alle vragen over huisvesting die mensen op Twitter zetten. Vreemd genoeg zijn ze in de bouw de enigen die dat doen in deze recessie, wat ze een voorkeurspositie oplevert bij het binnenscharen van nieuwe omzet.  Een proces zonder einde, of zoals conversatie-goeroe Steven van Belleghem ooit zei: social begint vandaag en houdt nooit op… Wijze woorden.

En toch hoorde ik het bij de uitreiking van de ISM Award nog regelmatig voorbij komen, het woord ‘campagne’. Heembouw won zelfs een ‘campagne’. En voor het winnen van de publieksprijs moest ‘campagne’ worden gevoerd. Wij marketeers hebben erg veel moeite om het los te laten, het concept dat we tweemaal per jaar een ‘campagne’ doen en de rest van het jaar bezig zijn met voorbereiding en afronding.

De voorzitter van de jury gaf zelfs toe dat hij uitslag kreeg van ‘socialmediacampagnes’. Ik besprak het laatst met een zelfstandige copywriter, ze gaf aan dat het nieuwe (‘inbound marketing’) denken zo eng was: “Ik kies voor de zekerheid van outbound marketing, ik weet niet beter”.

Real time marketing

Volgens Steve Hall van Hubspot is real time marketing “the future of all marketing.” En Gary Vaynerchuck, de man die miljonair is geworden van Twitter, deed dat door realtime op honderden berichtjes te reageren; hij legt het uit in dit CNN-interview. Real time marketing is zelfs zo gebruikelijk aan het worden dat het een eigen afkorting heeft gekregen. Eh RTM inderdaad. In dit artikel worden tips gegeven over de juiste inzet van RTM: “For an effective RTM effort, marketers need to expand their thinking to reflect the mentality of a real newsroom”.

Snelheid belangrijker dan kwaliteit

In zijn boek ‘Real-Time Marketing & PR’ (klik hier om het gratis te lezen) legt David Meerman Scott uit dat snelheid in de marketing belangrijker wordt dan kwaliteit. Lange brainstormsessies, uitgebreide plannen, grote marktonderzoeken: zodra je op de markt komt is het al te laat: “Act before the window of opportunity vanishes”. En de wereld draait alleen maar sneller, kijk alleen maar hoe de ‘oude’ media bij calamiteiten achter de nieuwe aanhollen.

Een bedrijf dat het met schade en schande geleerd heeft is United Airlines. Toen Dave Carroll (zanger van de band ‘Sons of Maxwell’) met United vloog, wees iemand hem er op dat zijn gitaar zojuist door het bagagepersoneel vernield was. Omdat de mensen van United zijn klachten negeerden, besloot hij zijn liedje op Youtube te zetten.  En dat had effect: terwijl de marketeers van United bezig waren met de volgende ‘campagne’, ging het imago van United naar de haaien. Lees hier het hele verhaal op Wikipedia.

Blijf continu bezig!

Deze boodschap van David (en de boodschap van Heembouw) betekent concreet dat je als bouwbedrijf continu online moet zijn: zie wat er over je (bedrijf) gezegd wordt, praat mee en anticipeer. Stop met die campagnes en spring in de discussie. Begin vandaag, misschien win je volgend jaar de Industrial Social Media Award…

Meer weten over de kansen van inbound marketing in de bouw? Bezoek dan 18 september a.s. de BouwKennis Jaarbijeenkomst. Hét marketingcongres voor de bouw staat dit jaar volledig in het teken van de overgang van outbound naar inbound marketing, van de klant lastigvallen naar gevonden worden. Meer informatie en inschrijven: www.bouwkennisjaarbijeenkomst.nl.

Over de auteur: Edwin Vlems

Edwin Vlems is Marketing Manager van metaalgroothandel MCB en helpt B2B-bedrijven met inbound marketing: het online plaatsen van het verhaal van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten. Hij spreekt en schrijft over Inbound Marketing, Content Marketing en Social Media. Je kunt hem volgen op @evlems, vinden op http://edwin.vlems.nl en mailen via edwin@vlems.nl.

Geef een reactie