Social media in de bouw: Hallo? Hallooo? Wie is daar?

Social media in de bouw: Hallo? Hallooo? Wie is daar?Zeg eens eerlijk, speel jij verstoppertje op social media? Is je foto onherkenbaar op LinkedIn? Heb je je bio niet ingevuld op Twitter? Bestaat de titel van je kanaal op YouTube uit een onbegrijpelijke afkorting die niemand herkent? Gemiste kans!

Het gebeurt iedereen wel eens. Je wordt gebeld, maar je hoort niets aan de andere kant van de lijn.

‘Hallo? Hallooo? Wie is daar?’

Niets.

Misschien heeft degene die jou belt een verkeerd nummer ingetoetst en durft hij van schrik niets meer te zeggen. Tuut, tuut, tuuuut. Verbinding verbroken.

Of is er sprake van een slechte verbinding? Dan maar hopen dat de beller het opnieuw probeert, zodat je erachter komt wie jou probeert te bereiken. Zeker zakelijk gezien. Misschien is het wel een potentiële klant, een nieuwe leverancier of een andere, mogelijk interessante zakelijke beller.

Op social media zijn gesprekken die tot interessante zakelijke relaties leiden aan de orde van de dag. Iemand zegt ‘Hallo, hier ben ik, ik heb interessant nieuws, een goede tip of een vraag.’ Iemand anders zegt ‘Hallo’ terug, ‘Dank voor de tip’ of ‘Ik kan je helpen’. Het gesprek kan beginnen en de basis is gelegd.

In discussiegroepen op LinkedIn bijvoorbeeld: Op de vraag ‘Wie kent een leverancier van betonvloeren, gietvloeren, microcement, epoxyvloeren?’ kwamen tot nu toe al 11 goede reacties. Op de oproep ‘Ben op zoek naar een vloeistofdichte afwerking voor een zc-dekvloer in een garage’ hebben al 14 mensen gereageerd.

Of op Twitter, waar iemand vroeg naar de beste ketel en een goede installateur en door allerlei twitteraars werd getipt. En wat te denken van al die berichtjes waarin mensen iets vertellen over hun werk, waardoor iemand die dat ziet kan denken ‘Hé interessant, daar wil ik meer van weten.’

LinkedIn zonder heldere afzenderDe mogelijkheden om zakelijke relaties aan te gaan via social media zijn er in overvloed. Waarom zijn er dan toch nog zoveel mensen die zich direct of indirect verstoppen?

Doordat ze in hun profielen niet duidelijk zijn over wie ze zijn, wat ze doen, waar ze verstand van hebben en wat ze goed kunnen? Omdat hun profielfoto’s onherkenbaar zijn (of helemaal afwezig)? Bio’s, headlines of andere beschrijvingen niet zijn ingevuld. Of gewoon, omdat ze vaag zijn over wie ze zijn, waar ze werken, voor wie ze werken en wat ze doen.

Verstop je niet langer, maar profileer jezelf! Grijp je kans, want met een heldere profilering ben je:

  • Herkenbaar: mensen weten waarom ze jou moeten volgen/contacten (en niet een ander).
  • Vindbaar: je komt sneller naar voren in zoekresultaten.


Facebook zonder heldere afzender
Herkenbaar zijn is belangrijker dan ooit in deze tijd waarin we worden overspoeld met informatie. E-mail, Twitter, Facebook, LinkedIn, als je alles bij wilt houden moet je bijna je baan opzeggen en er een dagtaak van maken. Omdat dat geen optie is scannen we.

We scannen de titel of het onderwerp van een bericht, tweet, post of update. En we scannen de profielen van twitteraars, de functieomschrijvingen en samenvattingen op LinkedIn en de info op Facebookpagina’s.

Vage, te lange of (oei!) ontbrekende profielomschrijvingen hebben daardoor een negatieve invloed op de interactie en de aantallen (kwalitatieve!) volgers of fans. Want als we op Twitter een nieuwe volger hebben, bepalen we veelal binnen 2 of 3 seconden of we diegene ook terug gaan volgen of niet. Net als wanneer we een bericht binnen krijgen, via wat voor kanaal dan ook. Dan beslissen we vaak binnen 2 of 3 seconden of we het bericht de moeite waard vinden om (direct) te lezen (of helemaal niet).

Twitter zonder heldere afzenderDe profielomschrijving in de bio (met foto!) op Twitter is daardoor echt belangrijk. Op basis van die bio bepalen mensen veelal of ze je willen volgen of niet. Datzelfde geldt voor het stukje info op je Facebookpagina, je naam, functieomschrijving en samenvatting op je LinkedIn profiel, de beschrijving van je Company Page op LinkedIn en ga zo maar door.

Een heldere profilering zorgt er ook voor dat jouw potentiële klanten en andere interessante relaties je makkelijker kunnen vinden. Tenminste, als je de woorden die voor jouw vindbaarheid belangrijk zijn gebruikt in de profielbeschrijvingen van je social media accounts. En in de titels en beschrijvingen van je filmpjes op YouTube en de inhoud van je updates en tweets. Waarbij je op Twitter idealiter ook nog gebruik maakt van relevante hashtags.

Als je je helder profileert, duidelijk vertelt wie je bent, wat je doet, waar je verstand van hebt en wat je goed kan, weten mensen wat ze aan je hebben én kunnen ze je makkelijker vinden.

Daarom: weet waar je voor staat, wie en wat je wilt bereiken en profileer je daarop. Vul je profielen compleet in en zorg dat ze zichtbaar, herkenbaar en vindbaar zijn.

Zo voorkom je dat mensen zeggen: ‘Hallo, Hallooo? Wie is daar?’ en ophangen voordat je ook maar iets hebt kunnen zeggen. Of dat ze wel verbinding krijgen, maar jij helemaal niet blijkt te zijn naar wie ze op zoek zijn. Tuut, tuut, tuuuut….


Over de auteur: Inge Sijpkens

Sinds 2009 werk ik met heel veel plezier als zelfstandig communicatieadviseur en tekstschrijver voor de bouw-, installatie- en vastgoedbranche. Ik help organisaties om hun onderscheidend vermogen helder naar voren te brengen, online beter vindbaar te worden en langdurige en waardevolle relaties op te bouwen met opdrachtgevers. Het doel: meer tevreden klanten, een blijvend succesvolle organisatie. In 2014 schreef ik samen met Sascha Murk het boek Online marketing in de bouw: een compleet stappenplan met tientallen voorbeelden uit de branche. In 2011 schreef ik samen met Marjet Rutten het boek Van weerstand naar transparant, over het nut en het gebruik van internet en social media in de bouw.

3 reacties op “Social media in de bouw: Hallo? Hallooo? Wie is daar?

  1. Chantal Hulst schreef:

    Erg leuk geschreven artikel, wat mijn inziens de huidige realiteit goed beschrijft!

Geef een reactie