Social Media in de bouw

social media

Social media is niet meer uit ons leven weg te denken. Bijna alle Nederlanders (maar liefst 96%) zijn actief op één van de social media platformen zoals Facebook of Instagram. Tegenwoordig wordt social media steeds vaker door 65-plussers gebruikt. Het komt dus steeds vaker voor dat oma ook op Facebook te vinden is. WhatsApp en Facebook zijn het populairst onder de 65-plussers. Onder de jongeren worden Instagram en Snapchat juist steeds vaker gebruikt. Dit komt doordat dit 2 redelijk nieuwe platformen zijn. Voor 40-80 jarigen zijn deze platformen daarom nog onbekend. Dit blijkt uit het Social Media onderzoek 2017 van Newcom Research.

Het is bizar dat zoveel mensen Social Media gebruiken maar hoe kan je dit gebruiken in het bedrijfsleven? Dat ga ik je in dit artikel vertellen.

Klantenservice

Social media kan op meerdere manieren worden ingezet. Op platformen zoals Facebook en Twitter zie je vaak dat klanten klagen of een reactie plaatsen over een bepaald bedrijf. Het is belangrijk om op zulke reacties zo snel mogelijk te reageren. Af en toe een woordgrapje gebruiken valt bij de meeste mensen vaak goed, maar overdrijf niet en probeer de klant echt te helpen. Zorg er dus ook voor dat de klantenservice actief is op social media en niet alleen op e-mails antwoord. Dat een goede klantenservice belangrijk is, is wel te zien aan de vele callcenter vacatures die door grote bedrijven geplaatst worden. Mensen zijn steeds bewuster bezig met wat ze willen delen op social media, ze zijn zich steeds bewuster van hun privacy. Mensen worden dus graag geholpen op gesloten social media zoals WhatsApp. Download WhatsApp op een van uw zakelijke telefoons. Stel het logo van uw bedrijf in als profielfoto en zet het telefoonnummer op de site. Zo kunnen klanten geholpen worden via WhatsApp. Als u gewoon een prepaid simkaartje in de telefoon stopt zijn hier geen maandelijkse kosten aan verbonden. Als je natuurlijk met een wifi netwerk verbonden bent.

Een kijkje achter de schermen

Je kan social media ook gebruiken om meer betrokkenheid te creëren. Klanten en potentiële klanten vinden het vaak hartstikke leuk om een kijkje achter de schermen te nemen. Is dit niet onwijs veel werk? Nee, je hoeft de klanten echt niet mee te nemen naar een van je projecten. Geef bijvoorbeeld updates over een bepaald project op Facebook. Dit kan je doen met een video. Mensen kijken en luisteren nou eenmaal liever ergens naar dan dat ze iets lezen. De livestream van Facebook is ook een optie. Daarnaast is het leuk om Snapchat te downloaden op een van uw zakelijke telefoons. Zet uw gebruikersnaam op uw website en Facebook zodat het jongere segment je hier op kan volgen. Geef de telefoon dan mee aan een van je medewerkers in de bouw en laat deze wat filmpjes en foto’s maken gedurende zijn werk. Mensen zijn gek op persoonlijke content. Let wel op dat u de projecten laat filmen die bij de doelgroep passen. Zet voor het jonge segment juist filmpjes van kleine projecten in Snapchat zodat het relevant voor ze is.

Zorg voor engagement

RedBull is hier een ster in. Zij zetten verschillende filmpjes op hun social media die vragen oproepen waardoor hun volgers op deze filmpjes reageren en dus steeds meer mensen het filmpje zien. Dit kunnen jullie ook doen door de volgers te betrekken bij een probleem of een grappig ongelukje tijdens de bouw. Zo zullen je volgers reageren en zullen steeds meer mensen het filmpje voorbij zien komen.

Bedrijfsnieuws en kennis

LinkedIn is het ultieme platform om kennis en bedrijfsnieuws te delen. Dit is natuurlijk hartstikke relevant voor (potentiële) opdrachtgevers om te lezen. Door transparant te zijn en te laten zien welke kennis jij in huis hebt kan je de markt naar je toetrekken. Naast zelf schrijven op LinkedIn kan je ook artikelen delen die relevant zijn voor de lezers. Ook dit zal in de smaak vallen.

Conclusie

Er zijn genoeg mogelijkheden om social media in te zetten voor jouw bedrijf. Klinkt dit toch allemaal te ingewikkeld? Plaats dan een vacature om zo de expert te vinden die je met social media marketing helpt. Succes en excelleer online!


Over de auteur: Dennis Heemskerk

Dennis is student Commerciële Economie aan de Hogeschool Leiden. Hij is marketeer in hart en nieren. Op dit moment is hij is trendwatcher en online marketeer bij YoungCapital. Dennis deelt zijn kennis graag en is daarnaast hard aan het bouwen aan zijn carrière.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP