Een slim gebouw vraagt om collectieve intelligentie

slimInternet of Things, Artificial Intelligence, 3D-printing, robotisering en generative design zijn bezig aan een opmars in de bouwsector. Ik ben daar enthousiast over. Als je ziet hoe op dit moment de bouwproductie en verduurzaming van de gebouwde omgeving tegen capaciteits- en kwaliteitsproblemen aanlopen, dan besef je dat digitalisering en industrialisatie hard nodig zijn. Zonder digitale innovaties gaan we niet de gewenste kwantiteit en kwaliteit realiseren. Om nieuwe technologie te omarmen moeten we uit onze comfortzone komen. We moeten intensief samenwerken om innovaties te realiseren die zorgen voor duurzame, veilige en gezonde gebouwen.

Een diversiteit van achtergronden en kennis is nodig om tot de beste oplossingen te komen en dat is ook de reden dat Rabobank zich bij het collectief Blikvangers Bouwen heeft aangesloten. We schetsen een toekomstbeeld van de gebouwde omgeving dat bedrijven uitdaagt na te denken over hun bijdrage aan het gebouw van morgen. Een ‘computer’ met een dak erop, die perfect aanvoelt wat de gebruiker nodig heeft. ‘Slim Ontwerpen’ is het onderwerp van de eerste film die goed laat zien hoe we technologie maximaal kunnen inzetten. In de tweede film laten we zien hoe duurzaam gebouwen kunnen zijn.

Is de bouw er klaar voor ?

Slim ontwerpen en duurzame gebouwen klinkt als muziek in de oren van ontwikkelaars, bouwers, ingenieurs, installateurs, softwareontwikkelaars en IT-bedrijven. Maar wat hebben we als bank met dit thema? Natuurlijk zijn we niet de beste ontwerper of expert in CO2-neutraal bouwen. Wel hebben we veel klanten die van kop tot staart bij het bouwproces betrokken zijn en stevig bijdragen aan de economische groei in Nederland. Voor die bouwbedrijven willen we een partner zijn. We helpen ze graag bij het uitbouwen van hun onderscheidend vermogen en het behalen van een gezond rendement. Hierbij kan innovatie niet ontbreken.

We snappen als geen ander dat het soms lastig is om te innoveren. De financiële sector wordt net als de bouwsector stevig uitgedaagd door digitale disruptie. Ook wij hebben te maken met margedruk en we moeten onze data en inzichten vertalen naar betere en goedkopere producten en diensten voor onze klanten. Net als bedrijven in de bouw en aanverwante sectoren hebben we onze digitale voorhoede, de vernieuwers, de collega’s die staan te trappelen om de nieuwste oplossingen aan onze klanten te presenteren. Maar gaan we het redden als de innovatie die nodig is voor slimme gebouwen het domein blijft van die ‘happy few’?

Mobiliseer collectieve intelligentie…

Het antwoord is natuurlijk nee. De bouwsector moet net als de financiële sector digitaal transformeren. Dat vraagt ook om een mentale transformatie. Wanneer we het beste gebouw voor de eindgebruiker willen maken, dan kan dat niet afhangen van een select clubje ‘vakidioten’ met een passie voor technologie. Door versnelling van technologische ontwikkelingen moeten die ‘believers’ zich steeds sneller aanpassen aan de omgeving. Alleen kan je dat nauwelijks bijhouden, maar dat lukt wel door slim gebruik te maken van collectieve intelligentie. Door collega’s onderdeel te maken van een probleem of uitdaging bereik je inclusiviteit. Collega’s worden creatiever, oplossingen worden beter, klanten en eindgebruikers worden tevredener. Het mobiliseren van collectieve intelligentie vraagt om veel lef om gezamenlijk te leren en mogelijk ook te falen. Wat vandaag de oplossing lijkt voor het realiseren van slimme, duurzame gebouwen, kan volgend jaar achterhaald zijn.

Naar verwachting is in 2029 de hoeveelheid ‘artificial intelligence’ die is opgebouwd, net zo groot als de denkkracht van de complete mensheid. Vanaf 2029 wordt die (exponentieel) groter. Hierdoor kan er een wildgroei ontstaan aan data gegenereerd door sensoren. Juist op dat vlak kunnen we profiteren van de kracht van het collectief. Samen kunnen we slimme beslissingen nemen over het combineren en verwerken van data tot bruikbare informatie met als doel een slim ontworpen, toekomstbestendig gebouw te realiseren. Slimme data is nog geen slimme informatie en een slim collectief is niet hetzelfde als een groep van slimme mensen.

“The fourth industrial revolution is not just about technology or business. It’s about society” Joe Kaeser – CEO Siemens AG

…en zorg voor maatschappelijke transitie

Als slim collectief moedigt Blikvangers Bouwen iedereen binnen en buiten de eigen organisaties aan om collectieve intelligentie te organiseren. Als netwerk staan we sterker om slim ontwerpen en duurzaam bouwen naar een next level te brengen. Wat zou het gaaf zijn als de collectieve intelligentie vanuit de bouwsector kan bijdragen aan gezonde, aanpasbare, energie- en voedsel leverende, herbruikbare gebouwen. Het gebouw als ecosysteem waar wonen, werken en mobiliteit samenkomen, waar de eindgebruiker zich thuis voelt en waar assistentie voorhanden is om allerlei technologische mogelijkheden te verkennen.

Via smart contracts, blockchain en pay-per-use betaaloplossingen is het mogelijk om te beschikken over alle voor de gebruiker relevante data en diensten. En natuurlijk maken we van het gebouw eerst een digitale BIM tweeling voordat we het (ver)bouwen. Sensoren helpen ons bij het slimmer plannen  en combineren  van onderhoud en verduurzaming, zodat de eindgebruiker er het minste last van heeft.  Een wenkend perspectief voor de bouwsector die niet alleen digitaal innoveert, maar daarbij ook de mens niet vergeet. Digitale disruptie meets maatschappelijke transitie.

‘Gedecentraliseerde, autonome organisaties worden de standaard en opereren als ‘special forces’ die flexibel te werk gaan en uitdagingen met innovatie en creativiteit te lijf gaan’ – Richard van Hooijdonk – Trendwatcher & Futurist

 


Over de auteur: Leontien de Waal

Leontien de Waal is sinds 2003 werkzaam bij Rabobank en al bijna 10 jaar in de rol van sectorspecialist bouw, vastgoed & engineering. Ze heeft regelmatig contact met bedrijven uit de gehele bouwkolom om de dialoog aan te gaan over marktontwikkelingen, trends, strategische keuzes en de (financiële) consequenties daarvan. Ook geeft ze lezingen daarover. Leontien adviseert over het te volgen commerciële beleid van Rabobank in de sector. Een persoonlijke uitdaging haalt ze uit het dichter bij elkaar brengen van businesscases van klanten en de financiële mogelijkheden die Rabobank biedt. In het bijzonder op het gebied van duurzaamheid en business model innovatie. Voor Rabobank is duurzaamheid een van de speerpunten bij zowel vastgoedfinancieringen als de financiering van bouwprojecten

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP